Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jodå, jag har ägt några CS. Framför allt i början av mitt knivintresse så var man ganska inne på både CS och SOG. Mycket av detta hade att göra med Fällkniven-katalogen som ankom en gång per år ;).

De jag ägt är:

  • Bush Ranger i både AUS-8 och Carbon V
  • Master Hunter
  • Roach Belly
  • SRK
  • Trailmaster i både Carbon V och San Mai
Med andra ord så har jag ägt deras "Greatest Hits". Idag har jag endast Roach Belly-kniven kvar. De andra har jag sålt pga diverse orsaker eller skickat tillbaka pga tillverkningsbrister, t ex Bush Rangern som hade en rent bedrövlig slida som i samband med ur- och införande av kniven totalt trashade eggen varje gång. Slidan var helt enkelt för snäv och eggen gled längs med nitarna på insidan av slidan (kordura tror jag att det var).

Master Hunter hade en bedrövlig slipfas. Ojämn och asymmetrisk. Likaså med SRK. Dessutom släppte bladcoatingen lätt.

Rent allmänt så har jag inte varit nöjd med precisionen i CS-knivar. Med tanke på att de är ganska dyra så är det därför enkelt att välja andra märken.

~Paul~

Tänkte väl :)

De där modellerna är rätt så gamla och har uppdaterats.

Förut var det lite mer vilda västern hos CS när de lanserade produkter, det var viktigt att få ut dem på marknaden snabbt. Idag är de mer noggranna och kvalitetstestar alla sina knivar innan de börjar sälja dem. De senaste 5 åren har CS verkligen ändrat sitt förhållningssätt, idag är kvalitetsmedvetenhet A och O i deras filosofi.

Jag önskar dock att de var lite mer dämpade i sin marknadsföring, det är inte alla som uppskattar skärtester på döda grisar :)
 
Nykomling

Kanske är lite sent ute, men har följt tråden ett tag och tycker den varit mycket lärorik :)
för att hålla mig till ämnet så kommer här svaret på grundfrågorna.

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Jobbat en del inom hantverksområden som bygg och fastighetsskötsel så den kniv jag använder mest är väl en hultafors hantverkskniv, gissar att de flesta vet vilken jag syftar på :) hemikring brukar jag ha ett litet multiverktyg (John-Benzen tools)
2. Vilken kniv använder du där ute?
Friluftslivet har varit lite lidande ett tag, men tänkt ta tag i det i sommar och då blir det en lapplander 115 som följer med.
3. Vilken kniv använder du utomlands?
har aldrig varit utomlands med kniv.
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
en kockkniv av okänt märke
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
en kniv i stil med lapplandern men med en egg som aldrig förlorar sin skärpa (tänk magisk alvklinga från sagorn) Ha de gött alla därute! :)
 
Jag gjorde som Kimmo och beställde mig en Fällkniven U1 med gult benskaft.
Fint tillfälle nu med 70%REA. Mycket kvalite för knappt 600 pix. Har lite grön canvas micarta och tänkt va lite kreativ. Måste dock säga att det var en väldigt skaplig kreation det där gula benet och jag använder den nog som den är ett tag. Minst..
Kraftig konstruktion för en slipjoint och stark och tjock bladfjäder. Mjuk walk and talk dock på grund av lite uppspänd fjäder i kniven, faktiskt vill jag ha slipjointar utan altför stark snapp så för mig är den snäppet ifrån fulla poäng. Inte en utpräglad halfstop men rektangulär tånge som stoppar upp på mitten på samma sätt som Gerbers knivar gjorde på den gamla goda tiden före fiskars. Förvånande vass och jämn och fin slipning. Inte ens med mina krav på vinklar och skärpa finner jag den det minsta i behov av ett bryne. Jag tycker egentligen inte om SGPS med 62 HRC men vet ju hur man slipar det så det får välan duga. Skärpan på SGPS blir ju riktigt bra med rätt sliputrustning. Lamineringslinjen ligger perfekt genom stålet och den har snyggt välvda slipfasbågar.
I allt väsentligt en kanonkniv för sitt pris just nu.
Cordura sliran var helt OK men jag använder aldrig slire på så små fickknivar.

Bosse
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Gerber Applegate-Fairbairn Mini Covert

2. Vilken kniv använder du där ute?
Gerber Gator

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Gerber Guardian Backup och Gerber Applegate-Fairbairn Mini Covert

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
En japansk enkelslipad kolstålskniv köpt i Japan.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
En liten fällkniv som får plats i fickan och kan användas till allt från självförsvar till att filéa fisk och hugga ner mindre träd med...
 
Tänkte reflektera lite mer över min nya U1.

Tången på kniven är verkligen konstruerad för att inte belasta fjädern med hårda spänningar. Det är ett verkligt litet lyft av fjädern i rotationsrörelsen. Tången har även en assymetrisk form som gör att fjädern nästan är nere i obelastat läge vid halvfällt blad. Dock inga kanter på tången så det blir inget halfstop läge. Många slipjoints har en rätt spänd fjäder i även stängt och öppet läge som ger en distinktare snapp och ibland ett svåröppnat blad. Fällkniven har här valt en annan väg och fjädern är väldigt lite spänd i öppet läge vilket gör att bladet rätt lätt börjar en ihopfällning. I slutet läge sitter bladet säkert fjäderbelastat i skaftet men har lågt öppningsmotstånd. Jag tror även att spänningen i fjädern beror på att den pin som håller mitten av fjädern är plaserad längre bak än mitten på skaftet gör att fjäderrörelsen kan fördelas på en längre hävarm.
Bladet har nagelskåror på ömse sidor av bladet och tillräckligt högt bladläge för att kunna pinchas, dvs öppnas med ett grepp mellan tumme och pekfinger utan att använda nageln. Spetsen på bladet och eggen i sin helhet är tunn men bladryggen stadig på 2.5mm. Spetsen vilar klart under kanten på skaftet och tål mycket slipning innan den exponeras. Bladkicken vilar mot fjädern på samt amerikanskt vis och en välsliten kniv kan justeras med fil på kicken för att sänka spetsen om ett sånt behov nånsin skulle uppstå. Samma pivotskruv som på Min U2a.

Den stadigaste Slipjoint jag sett i fickvänlig storlek ändå utstrålar den elegans. Jag tycker att den är föredömligt väldesignad och materialen är valda mot oversizehållet utan att göra kniven klumpig.

Bosse
 
Tänkte reflektera lite mer över min nya U1.
...
Bosse

He-he, jasså, du kunde inte heller hålle dig från rean,,, jag tog en blå, och ja det tog inte många dagar.

Åtminstone mitt exemplar hade rejält vassa kanter på sidorna i buken. Inte trevligt. Nå, det är nu tillrättat. Men efter Bosses recension kunde jag inte låta bli att lossa på pivotbulten och ta lös bladet... Där sitter tunna plastbrickor på var sida för att minska friktionen. Det är därför som bladet är lite tunnare än fjädern; annars skulle brickorna inte få plats. MEN, mitt tips är att inte skruva loss pivotbulten! Rejält pilligt att få dit allt igen, och jag har inte lyckats än...

/Lars
 
Lars P.
Jag har haft isär lite skruvade EKA slipjoints såsom EKA 38 och det är ett jäkla piller att sätta ihop en fjäderbelastad kniv. Mitt tips är att sätta i spänn i ett skruvstycke med lämplig spacer som trycker bladfjädern bakåt. Allt måste stämma perfekt för att skruven ska gå i hålet. Här pratar vi SMÅ toleranser. Lägg läder emellan så du inte skrapar nåt. Gå därifrån när du behöver lugna nerverna. Sätt locktite på skruven sen så du aldrig frestas igen. Skruven på en sån här kniv är för att hålla tight från bladskackhet enligt min åsikt, behöver man rengöra så släpper man lite och tvättar med hett diskmedelsvatten eller tar tryckluft.
Lycka till med skruvandet och var försiktig med plastbrickorna så du inte trycker sönder dem.

Mitt exemplar var rundat/avfasat efter alla kanter. Jag funderar på att gå på lätt med brynet på bakre hörnet av bladryggen men är lite tveksam då det är otroligt fin passform mellan bladet och fjädern. Men det lär bli onödigt fickslitage om man lämnar kanten vass.

Paul, din rackare, två stycken. Måste erkänna att jag hade lust med detsamma.
Har dock just köpt splitterny fyrhjuling och rejäl timmervagn för att brossla ut lite vindfällt timmer och planerar dessutom att va föräldraledig i tio veckor i sommar så det blir att hålla tillbaka lite.

Blir kul att höra lite om den blå färgen. Jag köpte min gul. Tycker att det är en synlig och folkvänlig färg och så är det ju en av de klassiska färgerna på en slipjoint. Nya av min gröna canvas micharta kan bli aktuellt. Ursprungsiden var att gröpa ur för skruven sedan den säkrats samt limma på heltäckande skaftsidor.

Har varit lite skrämd av fällknivens kvalitet sedan i fjol då jag köpte en TK3 med stabiliserat reed quince på 50% rea som hade bedrövligt sprucket och trasigt trä vid ankomsten. Även resten av kniven var dåligt gjord och bladet väldigt vollbigt i stängt läge. jag blev så skrämd av modellen att jag bytte då till en U2 som hör och häpna kom med exponerad bladspets i stängt läge samt slipningen helt i kanten av laminatstålet. Tog då kontakt med Peter Hjortberger som tog sig tid att handplocka en utbytes U2. Den där tredje handplockade kniven var lika fin som den jag köpte premiäråret 03. (Peter är enligt mig en mycket hyvens man och har handlat juste i alla lägen vi varit i kontakt vilket ändå blivit nåt tiotal till nu).

Den här U1an jag köpt nu andas en helt igenom kvalitetsprodukt och varje detalj på kniven och dess konstruktion är gjord med stor precision. Designen är driven i detaljerna och man förstår att det tänkts en hel del för att skapa produkten. Jag växlade lite mail med Peter kring tillkomsten av U2 och senare U1 (uttalas you won) och vet att han inte konstruerade dem på en kafferast direkt. Jag tycker firman kan vara stolt över dessa två alster.

Jag hoppas personligen på en U2 i lite mjukare stål exempelvis VG10 i 59 hrc då jag tycker att SPGS är för hårt. Det blir helt enkelt för svårt och tidsödande att slipa i fält.
Har tittat lite på Black Hawken i caboltstål. Fortfarande förmodligen lite hårt men bättre. Grymt fin kniv och utan fickklips som jag ändå inte använder. Dyr förvisso så det blir nog att vänta till barnen och jag varit lediga nog samt att vissa skidlopp som könig ludvigslauf är genomkörda. Har ju min U1 samt diverse fina amerikanska case och queen så länge. Börjar dock mer och mer titta efter fina backlock fällknivar av klassiska material.

Bosse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.