Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tror de flesta markägare ser skillnad mellan en enstaka sälgpipa under kraftledningen och full uppsättning slanor till kåtan från planteringen.

Ja, precis. Det är så här jag också resonerar. Ärligt talat så har jag aldrig ens tänkt att det är förbjudet att hugga några slanor ur ett snår med uppenbart misskött skog.

~Paul~
 
På tal om att hugga ner saker...

...så kom jag äntligen ut på en helgs skogsvandring och med fick min nyaste huggare följa (SP50 som jag tjatat lite om innan här), det enda jag högg ner var dock döda smågranar som inte fått för sig att falla själva. Utmärkt kniv till kvistning och vedklyvning. Polaren hade med sig sin Gränsfors Vildmarksyxa (samma totalvikt inkl fodral) så det var skoj att jämföra lite. SP50 ligger inte långt efter vad gäller hugga. Men när det gäller klyvning av ved så drog SP50 iväg snabbt. Förutom att jag är nöjd med kniven så var det en otroligt vacker helg med sol och stjärnhimmel, ett par plusgrader på natten under tarpen och på elden stektes det korv, fläsk och lök. Detta med en Carlsberg och lite whisky gav mig den bästa helgen på länge.

/M
 

Bilagor

  • sp50a.jpg
    sp50a.jpg
    91.8 KB · Visningar: 587
  • sp50b.jpg
    sp50b.jpg
    77.1 KB · Visningar: 584
  • sp50c.jpg
    sp50c.jpg
    67.5 KB · Visningar: 598
Ser mysigt ut. Bra kniv!

~Paul~

Ja. Den kommer att få följa med ut mer. Förutom att den fungerar mycket bra, så tror jag att kniv/krona är svårslagen i klassen. På ebay får du hem dem för knappt 650 kr inkl frakt och allt. Kvalitetsmässigt känns den som CS "in the good old days".

/M
 
...så kom jag äntligen ut på en helgs skogsvandring och med fick min nyaste huggare följa (SP50 som jag tjatat lite om innan här), det enda jag högg ner var dock döda smågranar som inte fått för sig att falla själva. Utmärkt kniv till kvistning och vedklyvning. Polaren hade med sig sin Gränsfors Vildmarksyxa (samma totalvikt inkl fodral) så det var skoj att jämföra lite. SP50 ligger inte långt efter vad gäller hugga. Men när det gäller klyvning av ved så drog SP50 iväg snabbt. Förutom att jag är nöjd med kniven så var det en otroligt vacker helg med sol och stjärnhimmel, ett par plusgrader på natten under tarpen och på elden stektes det korv, fläsk och lök. Detta med en Carlsberg och lite whisky gav mig den bästa helgen på länge.

/M

Va, har kniven ett eget tält (tarp) med ut i skogen? Visserligen fattar jag att denna tråd är för knivälskare men inte trodde jag att knivarna får egna sovplatser när ni är i skogen!

(se sista bilden i MAW:s inlägg)
 
Ja. Den kommer att få följa med ut mer. Förutom att den fungerar mycket bra, så tror jag att kniv/krona är svårslagen i klassen. På ebay får du hem dem för knappt 650 kr inkl frakt och allt. Kvalitetsmässigt känns den som CS "in the good old days".

/M
Absolut. Pris-/kvalitéförhållandet är mycket bra. Jag undrar dock om CS någonsin varit så här bra när det gäller den här typen av knivar ;).

Deras berömda Carbon V var ju inget annat än en rad olika kolstålstyper av förhållandevis låg rank. Man körde enligt Kajsa Warg-principen och valde det stål som för tillfället var billigt att inhandla. Ungefär samma strategi som Victorinox har.

~Paul~
 
Har du själv ägt en CS någon gång? I sådana fall vilken?
Jodå, jag har ägt några CS. Framför allt i början av mitt knivintresse så var man ganska inne på både CS och SOG. Mycket av detta hade att göra med Fällkniven-katalogen som ankom en gång per år ;).

De jag ägt är:

  • Bush Ranger i både AUS-8 och Carbon V
  • Master Hunter
  • Roach Belly
  • SRK
  • Trailmaster i både Carbon V och San Mai
Med andra ord så har jag ägt deras "Greatest Hits". Idag har jag endast Roach Belly-kniven kvar. De andra har jag sålt pga diverse orsaker eller skickat tillbaka pga tillverkningsbrister, t ex Bush Rangern som hade en rent bedrövlig slida som i samband med ur- och införande av kniven totalt trashade eggen varje gång. Slidan var helt enkelt för snäv och eggen gled längs med nitarna på insidan av slidan (kordura tror jag att det var).

Master Hunter hade en bedrövlig slipfas. Ojämn och asymmetrisk. Likaså med SRK. Dessutom släppte bladcoatingen lätt.

Rent allmänt så har jag inte varit nöjd med precisionen i CS-knivar. Med tanke på att de är ganska dyra så är det därför enkelt att välja andra märken.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.