Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det kan verka som att undertecknad visar upp en och samma bild om och om igen ;). Hur som helst. Här är det senaste tillskottet inom Vic-familjen. Det är en Victorinox Explorer 87-90.

Som vanligt så saknas det en stjärnskruvmejsel. Det är nog den enda nackdelen jag kan hitta. Eftersom kniven stoltserar med en metallfil/metallsåg så kommer den att vara praktisk i samband med fiske, där filen ofta behövs för att skärpa slöa krokar.
 

Bilagor

  • Min Victorinox Explorer 87-90, 3.jpg
    Min Victorinox Explorer 87-90, 3.jpg
    45.8 KB · Visningar: 769
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 764
Borde inte det där vara en Mountaineer? Explorern har väl förstoringsglas istället för filen/sågen och en ändmonterad stjärnmejsel.

Förövrigt är det nog den Vic som verktygsmässigt skulle vara snudd på perfekt för mig, det saknas som du säger bara en stjärnmejsel. Jag kommer mig aldrig för att köpa en bara.

Metallsåg/-fil är något som jag finner mer användbart än en träsåg.

En annan drömvic skulle vara en stor modell med metallsåg/-fil istället för träsågen som är så vanligt på de större modellerna t ex. Trailmastern (som har stjärnmejsel) eller Outridern (som även har sax och änd(!)-monterad stjärnmejsel.
 
Borde inte det där vara en Mountaineer? Explorern har väl förstoringsglas istället för filen/sågen och en ändmonterad stjärnmejsel.

Förövrigt är det nog den Vic som verktygsmässigt skulle vara snudd på perfekt för mig, det saknas som du säger bara en stjärnmejsel. Jag kommer mig aldrig för att köpa en bara.

Metallsåg/-fil är något som jag finner mer användbart än en träsåg.

En annan drömvic skulle vara en stor modell med metallsåg/-fil istället för träsågen som är så vanligt på de större modellerna t ex. Trailmastern (som har stjärnmejsel) eller Outridern (som även har sax och änd(!)-monterad stjärnmejsel.
Sorry, du har helt rätt. Jag har av misstag tagit bilder på fel kniv! Självklart är det en Mountaineer! Årgången är dock korrekt.

Skillnaden mellan Mountaineer och Climber av denna årgång är att Climbern är utrustad med en såg i stället för metallfil.

Jag har en Explorer på gång. Den ropade jag in på trattis. Kommer i morgon eller i övermorgon. Därav förväxlingen:

http://www.tradera.com/victorinox-switzerland-army-kniv-11-funktioner-auktion_342911_153772084

Enligt min åsikt så har just Outridern den mest optimala uppsättningen av verktyg som man kan finna hos stora Vicar. När det gäller de mindre så är det just den aktuella Explorern som har allt ;).

~Paul~
 
En onödig kniv som jag köpte bara för att den var så billig i Staterna, ligger i allafall bra på Leathermanhyllan i skåpet.
 

Bilagor

  • 20111025   Leatherman 008.jpg
    20111025 Leatherman 008.jpg
    23.3 KB · Visningar: 672
En onödig kniv som jag köpte bara för att den var så billig i Staterna, ligger i allafall bra på Leathermanhyllan i skåpet.
Trevligt multiverktyg men med ett något ologiskt materialval. Jag tänker på tängerna som är tillverkade i 154CM stål, samtidigt som själva bladet är i 420HC?!?

Det borde egentligen vara tvärtom eftersom 420HC är avsevärt slagsegare än det mer slitstarka 154CM. Av denna anledning borde därför det senare stålet finnas i bladet och inte i tängerna.

Skall jag vara ärlig så hade jag hellre sett ett kolstål i tängerna och eventuellt 154CM-stålet i bladet. Det allra bästa alternativet hade varit genomgående CPM Rex M4 men då hade verktyget kostat för mycket ;).

Men som sagt, i övrigt ett trevligt verktyg. Vad fick du ge för det i USA?

~Paul~
 
Vilket är det minsta (läs lättaste) bra multiverktyget som innehåller tång, sax och metallfil, gärna men inget krav även minsta skruvmejseln? Ska byta ut min gamla Leatherman PS2.

Raskesven
 
Är det ett utpräglat multiverktyg typ Leatherman eller något i stil med en SAK?

~Paul~
Leatherman PST II ska det vara. Skrev en recension för nära 9 år sedan, så nu börjar det bli dags för ett byte. Otroligt vad tiden rinner iväg.

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=359&all=1

Jag föredrar vikbara Leathermantypen men är inte märkesfixerad. Nuvarande verktyget har skarpa kanter, klen avbitare, inte låsbar kniv. Viktigaste för mig är att verktygets kanter inte är så skarpa, och att det finns bra tång, bra metallfil och bra sax.

Raskesven
 
Leatherman PST II ska det vara. Skrev en recension för nära 9 år sedan, så nu börjar det bli dags för ett byte. Otroligt vad tiden rinner iväg.

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=359&all=1

Jag föredrar vikbara Leathermantypen men är inte märkesfixerad. Nuvarande verktyget har skarpa kanter, klen avbitare, inte låsbar kniv. Viktigaste för mig är att verktygets kanter inte är så skarpa, och att det finns bra tång, bra metallfil och bra sax.

Raskesven
OK. Skall fundera på det. Återkommer ;).

~Paul~

PS En sak till. Vad får det lov att kosta??
 
För många år sen gav jag dottern en liten SAK med den uppsättningen på. Givetvis som 10åring då ville hon ha en Champion... Jo tiden går snabbt när man har roligt.
 
För många år sen gav jag dottern en liten SAK med den uppsättningen på. Givetvis som 10åring då ville hon ha en Champion... Jo tiden går snabbt när man har roligt.
Vilken modell var det? Vad jag vet så finns det ingen Victorinox som har både ett låsbart blad, tång, metallfil och sax i samma koncept. Det finns visserligen en nutida modell från Wenger som heter EvoGrip S54 men den är på tok för stor, tung, klumpig och opraktisk.

Fortsätter att leta ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.