Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Skillnaden mellan Mountaineer och Climber av denna årgång är att Climbern är utrustad med en såg i stället för metallfil.

~Paul~

Hola Paul.
Bussiga klubben gör sin entre.
Nu tar jag tag i petetesser men.....
En Climber är väl en spartan med sax och när den modellen även lägger till en såg blir den en huntsman. Har den sågen och spartanverktygen men saknar saxen blir den en Camper. En Spartan utan pinsett och tandpetare blir den en standard..... OSV. För övrigt var en standard från 84 min första och fortfarande mest vördade SAK. Modellen tillverkas inte längre men är ju otroligt lik spartan.
Ingen kritik mot ditt gedigna kunnande men en rejäl resa ned i detaljundervegitationen. Eller också är det ditt namn på modellen som stämmer.. och då du!!! ;-)

Bosse
 
Visst har du rätt. Ledsen för det! Ibland har man för bråttom. Jag har nämligen skrivit fel namn på min hemsida och därefter bara kopierat felet rätt av till den här tråden.

Hur som helst. Här är bilderna för jämförelsen på de två mycket lika modellerna, dvs Mountaineer från slutet av 80-talet och Original Huntsman. Den slutade tillverkas 1987.

Tack för heads up!

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Victorinox Mountaineer 87-90, 3.jpg
    Min Victorinox Mountaineer 87-90, 3.jpg
    42.1 KB · Visningar: 680
  • Min Victorinox Climber 87-90.jpg
    Min Victorinox Climber 87-90.jpg
    48.1 KB · Visningar: 677
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 734
Schweizer Taschenmesser ST

Här är bilderna för jämförelsen på de två mycket lika modellerna, dvs Mountaineer från slutet av 80-talet och Original Huntsman.
~Paul~
Undrar just vad min modell heter. Den ser likadan ut, men istället för fil/såg har den ett förstoringlas (mycket användbart) och en stjärnskruvmejsel.

Tycker det är knepigt att få upp saxenoch stora bladet med bara nagel. Därför får den stanna hemma ibland.
 
Undrar just vad min modell heter. Den ser likadan ut, men istället för fil/såg har den ett förstoringlas (mycket användbart) och en stjärnskruvmejsel.

Tycker det är knepigt att få upp saxenoch stora bladet med bara nagel. Därför får den stanna hemma ibland.
Det låter som en Victorinox 80-tals Explorer. Har precis fått hem en sådan. Kan ta några bilder i morgon för jämförelse.

~Paul~

PS Haha, Bosse och undertecknad skrev samtidigt
 
Tänkte passa på att (igen) visa en riktig favorit som är perfekt i storlek och fickvänlighet. Dessutom skriker den inte TAKTISK om man skulle behöva använda den bland folk.
Jens Ansö från Danmark har gjort denna Haddock, ihopfälld längd ca 110 mm, bladlängd 90 mm och ca 12 mm tjock.
Jag gillar att bladet är nästan lika långt som handtaget, det ser bättre ut rent estetiskt tycker jag. Många fällknivar lider av ett för lång handtag.
Titanskalor och RWL-34 i bladet.
IMG_0375.jpg

//Per
 
Oj, vilken snygging. Jag håller med dig om att dess storlek verkar väl anpassad till att bäras. Lagom längd och inte för tjock.
Bildens bakgrund med läder från New Mexico och Rick H:s Ti penna gör det inte sämre.
/Anders
ps. Är det en framelock eller en linerlock? Jag gissar på det förstnämnda. ds.
 
Oj, vilken snygging. Jag håller med dig om att dess storlek verkar väl anpassad till att bäras. Lagom längd och inte för tjock.
Bildens bakgrund med läder från New Mexico och Rick H:s Ti penna gör det inte sämre.
/Anders
ps. Är det en framelock eller en linerlock? Jag gissar på det förstnämnda. ds.
Tackar, ja du har rätt i att det är en frame lock. Den sidan har samma textur som den du ser på bilden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.