Stort knivintresse - välj din favoritkniv

dePaul; vad tror du om Leatherman Juice Xe6? Den har en del för mig onödigt, men har också de verktyg jag vill ha. Verkar inte vara lika liten som övriga Juice att greppa om:

http://www.leatherman.com/product/Juice_Xe6

Raskesven
En fin tång men den följer inte dina kriterier! För det första så är inte bladet låsbart, för det andra så är tången ganska tung med tanke på dess ringa storlek, samt att bladstålet är tämligen uselt. Och då menar jag både ur materialsynpunkt och bladprofil. Bladet har dessutom en helt onödigt stor ricasso.

Du bör också veta att den här tången inte är speciellt bekväm att greppa. Jag har en liknande (Kf4) och den får mest ligga hemma och vila sig i form. Problemet är att greppet är helt enkelt för litet.

I övrigt har den dock de verktygen man oftast behöver och är väl ihopskruvad.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Här kommer de utlovade bilderna på min Explorer.
 

Bilagor

  • Min Victorinox Explorer 87, 2.jpg
    Min Victorinox Explorer 87, 2.jpg
    45.6 KB · Visningar: 595
  • Min Victorinox Explorer 87, 4.jpg
    Min Victorinox Explorer 87, 4.jpg
    44 KB · Visningar: 596
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 626
SAK Explorer

Här kommer de utlovade bilderna på min Explorer.

Så ser min ut. Då vet jag vet den heter. Min är i bruksskick och blänker inte lika mycket som din.

Den får ofta följa med på resa, då det är praktiskt att ha med sig pincett och sax utöver en liten kniv
Vad göra om man vill kunna fälla upp det stora bladet lite lättare?
Mina naglar bryts som det är nu. :(

Det är lättare att fälla upp det lilla bladet.
 
Vad göra om man vill kunna fälla upp det stora bladet lite lättare?
Mina naglar bryts som det är nu. :(

Det är lättare att fälla upp det lilla bladet.
Din kniv är nog igenkloggad med massa skräp/fett/smuts.

Det finns olika sätt att rengöra det inre, varav ett förslag är att doppa den i varmt vatten och använda tandborste. Detta skulle jag dock råda dig att undvika! Till och med så pass rosttröga stålsorter som Victorinox använder är inte helt okänsliga för väta och man riskerar att få ytrost på insidan av chassit.

Mitt råd är att köra i flera steg. Börja med tryckluft, gå sedan över till WD-40 eller 5.56 och avsluta med en ytbehandling som ger långtidseffekt och minskad friktion - t ex Slide Master. Själv använder jag Militec 1.

~Paul~
 
Äsch prova brakeleen (bromsrengöring) eller annan trevlig spray :). Brukar vara effektivt och löser det mesta. Ett riktigt universalmedel men det sägs vara lite giftigt.
 
Karamba brukar lösa det mesta, tvätta bort det med fotogen, tryckluft bör man vara försiktig med för det läcker lätt in genom huden. Naturligt G-tex åt båda hållen. Bräkleen tar bort allt fett. Funkar bra på möbler och kläder oxså.
 
Karamba brukar lösa det mesta, tvätta bort det med fotogen, tryckluft bör man vara försiktig med för det läcker lätt in genom huden. Naturligt G-tex åt båda hållen. Bräkleen tar bort allt fett. Funkar bra på möbler och kläder oxså.
Jag tänkte snarare på sådan tryckluft som man köper på burk. I den är det ju inte samma tryck som i en "riktig" spruta.

~Paul~
 
Karamba

Karamba brukar lösa det mesta, tvätta bort det med fotogen, tryckluft bör man vara försiktig med för det läcker lätt in genom huden. Naturligt G-tex åt båda hållen. Bräkleen tar bort allt fett. Funkar bra på möbler och kläder oxså.

Vad är Karamba? När jag googlade på det handlade det mest om spel.

:(
"Karamba - KLICKA HÄR OCH FÅ 50 KR GRATIS!"
 
Potatisskalning med 9" Strömengen. Jo, det gick. Blev stekta kotletter med aromsmör till.
 

Bilagor

  • 20120427   FF.  Pentaxen 015.jpg
    20120427 FF. Pentaxen 015.jpg
    52.5 KB · Visningar: 552
Bräkleen

Karamba brukar lösa det mesta, tvätta bort det med fotogen, tryckluft bör man vara försiktig med för det läcker lätt in genom huden. Naturligt G-tex åt båda hållen. Bräkleen tar bort allt fett. Funkar bra på möbler och kläder oxså.

Innehåller inte Bräkleen, Bensen???
Om så är bör man vara försiktig. Har letat efter varudeklaration men inte funnit någon.

Någon som vet?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.