Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har inte hittat någon info gällande stålvalet. Förmodligen så vet inte ens Sal i dagsläget vilket stål det slutligen kommer att bli.

Bladformen på den fällkniven är io det närmaste idealisk med tanke på att det dessutom finns ett bladhål.

~Paul~

Ja, det var ett tag sedan jag fick en sådan "wow-känsla" när jag såg en bild på en kniv. Avsaknad av ansats och choil = najs. Rejäl flålinje = najs. Enhandsöppning = najs. Avskalad design = najs. Mycket najs helt enkelt. Min PM 2 har också eggen tätt inpå greppet, men handen är lite mer "låst" i.o.m. att det finns urgröpningar för fingrarna. Där ser Nilakkan ut att ha en fördel. Vad tror du om preliminärt släpp-datum? 6 månader typ?

/M
 
1. Avsaknad av ansats och choil = najs. Rejäl flålinje = najs. Enhandsöppning = najs. Avskalad design = najs. Mycket najs helt enkelt.

2. Vad tror du om preliminärt släpp-datum? 6 månader typ?
1. Håller fullständigt med. Det är inte ofta de amerikanska firmorna kommer med en kniv av det här stuket. Det skall en nordbo till att ändra på den detaljen ;).

2. Hm, jag är tveksam. Spyderco brukar ta god tid på sig efter att man har presenterat en ny modell. Minst ett år skulle jag gissa. Förmodligen till nästa sommar.

~Paul~
 
Puukkon skulle man ju kunna hoppas dyker upp lite tidigare, i.o.m. den var aktuell som proto redan förra året:

http://spydercollector.wordpress.com/2011/03/12/spyderco-2011-prototype-–-puukko/

Jag gillar den skarpt. Det visades ju upp en riktigt fin Tapio Wirkkala här i tråden nyligen som jag blev helsåld på, visst kan man säga att Spydercon bär en del gemensamt med den? Rimligtvis blir priset något mindre smärtsamt än om man ska hitta en sådan fin Wirkkala :)
Har ni förresten tips på övriga Puukko med drag åt detta håll? Är i princip helt grön på området...

/M
 
Spyderco puukkon var ju frän . Borde tilltala Paul som inte gillar guards så mycket heh heh.. (Skojar)
Helt korrekt. Den borde tilltala mig men faktum är att jag är lite ambivalent. Jag tänker nämligen så här: Varför köpa en Spyderco puukko när jag kan köpa en minst lika bra av skandinaviskt ursprung till en bråkdel av Spydercons pris ;). Men viss, den ser fin ut på bild!

~Paul~
 
Puukkon skulle man ju kunna hoppas dyker upp lite tidigare, i.o.m. den var aktuell som proto redan förra året:

http://spydercollector.wordpress.com/2011/03/12/spyderco-2011-prototype-–-puukko/

Jag gillar den skarpt. Det visades ju upp en riktigt fin Tapio Wirkkala här i tråden nyligen som jag blev helsåld på, visst kan man säga att Spydercon bär en del gemensamt med den? Rimligtvis blir priset något mindre smärtsamt än om man ska hitta en sådan fin Wirkkala :)
Har ni förresten tips på övriga Puukko med drag åt detta håll? Är i princip helt grön på området...

/M
Jag skulle vilja föreslå att kika lite närmare på Johannes Lauri puukkos: http://www.lauri-tuotteet.fi/eng/

~Paul~
 
Tackar för tipset Paul, en del fint där! Jag är nog lite mer lagd åt mindre traditionella utföranden. Tänker på materialval mer än form då så klart.

"Första leveranserna 03/2012":

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=4388

/M
Oj, det var inget dåligt pris! Jag ställer mig lite frågande till stålvalet. S30V?? Varför man inte valt ett kolstål är ett mysterium. Om man nu inte kör på kolstål så varför tog man inte CPM M4? Det är ju ett stål som Spyderco har använt i andra modeller. Till en puukko eller bushie är det här stålet mycket nära det ultimata valet.

~Paul~
 
Ja, en rätt stabil slant. Såg att den är på väg in till knifeworks,com också. Jämförde Spydercos rek pris med vad knifeworks tar för andra modeller, och enligt min kalkyl hamnar den på ca 200 USD där. Lite bättre, men man kan få ju mycket annan intressant kniv för de pengarna också...
Ang stålet: tror du inte att Spyderco liksom en del andra större "mainstream" (feltolka mig inte, jag är ett stort fan) märken är lite skraja för att använda kolstål?
Hur tänker du med M4, avser du framför allt förmågan att hålla eggen väl?

/M
 
Ja, en rätt stabil slant. Såg att den är på väg in till knifeworks,com också. Jämförde Spydercos rek pris med vad knifeworks tar för andra modeller, och enligt min kalkyl hamnar den på ca 200 USD där. Lite bättre, men man kan få ju mycket annan intressant kniv för de pengarna också...
Ang stålet: tror du inte att Spyderco liksom en del andra större "mainstream" (feltolka mig inte, jag är ett stort fan) märken är lite skraja för att använda kolstål?
Hur tänker du med M4, avser du framför allt förmågan att hålla eggen väl?

/M
Fast Spyderco har ju använt på senare tid AISI O1, dvs kolstål. Förstår inte varför de inte valde t ex ett laminerat O1 (som i vår svenska morakniv).

CPM M4 har en nästan perfekt baland mellan slagseghet och slitstyrka. Jag har den gamla varianten, dvs M2. Det stålet är kanonfint till just sådana uppgifter som man förknippar med knivar av Bushcraft- eller puukko-typ. M2 är dock inte ett pulverstål.

~Paul~
 
Du har rätt, skräll ;) Deras Bushcrafter är ju faktiskt i O1. Frågan är motiverad, varför inte kolstål...

/M
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.