Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det skulle garanterat bli "bra TV". "- Va, ni demonstrerar alltså INTE mot att USA är i landet X eller beter sig si eller så, det handlar alltså om en kniv".

Det ger garanterat ett inslag i Landet Runt.
 
Det skulle garanterat bli "bra TV". "- Va, ni demonstrerar alltså INTE mot att USA är i landet X eller beter sig si eller så, det handlar alltså om en kniv".

Det ger garanterat ett inslag i Landet Runt.
Haha, man skulle framstå som en underlig kuf med obskyra intressen och obestämt mål här i livet
knife.gif


~Paul~
 
Haha, ja klockrent. Men allvar, med tanke på hur mycket trams som försigår på gator och torg i demonstrationsväg, så tycker jag att vi knivfolk inte skulle behöva skämmas över med vårt missnöje i sådan här fråga! :)

/M
 
Ännu en skamlös länk till ännu en annons här på vår prylmarknad. Det kanske inte är okej? Jag tänker att alla knivintresserade kanske inte kollar där så ofta och att de här raderna inte tar så mycket plats i tråden som alla knivälskare håller koll på.

http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=53994

Vad jag tyckte om kniven: Det gäller alltså en Fällkniven A1. Jag gillar kniven och har diskuterat dess användning med bl a dePaul förut. Den hugger faktiskt jättebra för hur kort den är och är betydligt skarpare och har mer moment än ESEE sexan som jag bytte till mig den med.

Att säkert spänta ved är den extremt bra på. Om man lägger eggen mot en hyfsat tjock gren kan man också kapa stora grejer utan problem om man klappar till kniven med en klubba. Den har en fin balans i handen och är en rolig kniv att balansera och känna på, beundra, kanske skära lite tidningspapper med om man råkar ha det tillhands, ;)

Varför då sälja? Tja, jag har lite användning för den. En A1 väger visserligen endast tredjedel mot min GB lilla skogsyxa. Men yxan är betydligt effektivare. Ska jag bygga läger osv bär jag gärna den extra yxvikten i utbyte mot det effektivare arbetet.
Jag har märkt att den största kniv jag vill ha med mig är min Bark River Aurora och den är rejäl nog. Mindre än hälften av A1ans vikt med även den urstark och biter i trä bättre än den bästa Moran.
Men, Auroran går inte att hugga med, och vill man ha en rejäl militärkniv så är det nog inget som slår Fällkniven A1.
 

Bilagor

  • IMG_0713.jpg
    IMG_0713.jpg
    47.4 KB · Visningar: 600
Gillar Moraknivar pga bra kvalitet till rätt pris. Jag, som inte kan så mycket om stålegenskaperna skulle gärna vilja veta vad är de generella skilnaderna mellan stainless, carbon, triflex, laminerat stål. Om någon orkar, förklara gärna för mig tack. Vilken gör sig bäst i skogen kring lägerelden, tack
 
Gillar Moraknivar pga bra kvalitet till rätt pris. Jag, som inte kan så mycket om stålegenskaperna skulle gärna vilja veta vad är de generella skilnaderna mellan stainless, carbon, triflex, laminerat stål. Om någon orkar, förklara gärna för mig tack. Vilken gör sig bäst i skogen kring lägerelden, tack
I sin enkelhet är frågan extremt omfångsrik och komplicerad.

För att förenkla det hela:
1. Triflex: http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=576440&postcount=5387

2. Carbon = kolstål. Kolstål är slagsegt men inte lika slitstarkt som rostfritt pga lägre grad av hårda legeringsämnen (oftast. Det finns undantag). För att kompensera för denna lägre grad av slitstyrka så brukar tillverkarna höja hårdheten i stället. Tyvärr kan man inte höja hur mycket som helst utan att riskera skörhet och i förlängningen problem med sprickbildning, urflisning och annat.

3. Rostfritt rostar inte lika lätt som kolstål, har bättre slitstyrka men är inte lika robust, dvs har mindre motstånd mot bändningar, vridningar, böjningar och slag.

4. Laminerat stål kan bestå i antingen en kärna i rostfritt eller i kolstål med (oftast) en omgivande rostfritt stål med hög grad av rosttröghet. Vinsten med laminat är högre grav av motstånd mot mekanisk påverkan i form av bättre elasticitet. Dvs, liknande kolstål trots att det rör sig om rostfritt. Själva kärnan kan dock vara i kolstål vilket innebär att denna utskjutande del av bladet har sämre motstånd mot rost än kappan.

Som sagt, ämnet är för stort. Jag föreslår att du läser så mycket du kan i ämnet. Det finns otaliga artiklar på webben i detta ämne.

~Paul~
 
Ett nytt förvärv. Hugo Köller 50-tals dolk med tillhörande slida (bilder på slidan kommer senare). Solingenstål (dvs 1.4116), äkta horngrepp, mässingsdetaljer, nickelsilverdetaljer.

Bladet som har en blodränna är 140 mm långt och 3,2 mm tjockt. Kniven anlände förhållandevis vass. Konditionen är mint på kniven och very good på slidan.
 

Bilagor

  • Min Hugo Köller dolk-bowie.jpg
    Min Hugo Köller dolk-bowie.jpg
    14.8 KB · Visningar: 529
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 545
Det där är vad jag kallar en DOLK. Snygg och tysk, borgar för en hel del faktiskt. Skulle vara bra även i många praktiska sammanhang med en mer rimlig bladtjocklek än många moderna knivar. Fast nog är det väl ändå bässt att använda en sån kniv lite mer försiktigt den börjar ju bli en del av industrihistorien.
Blodskåra måste ju föresten varit en modenyck av sin tid. I och för sig underlättar ju skåran urblödningen av ett djur om kniven sitter kvar i stickhålet men det kan väl inte vara många som sticker och blodtömmer ett större vilt på det sättet. varken då eller nu!

Bosse
 
Hantverket på tyska femtiotals knivar och kameror är underskattat. Snyggt stycke även om både ricasson och parerstången gör dolken mindre praktisk.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.