Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det här var faktiskt nyheter för mig. Fick det att kittla lite i knivmagen ikväll:

/M
 

Bilagor

  • spyderco_amsterdammeet2012_prototype_puukko_nilakka.jpg
    spyderco_amsterdammeet2012_prototype_puukko_nilakka.jpg
    73.6 KB · Visningar: 581
ps. Cancerman, jag har ingen som helst kompetens vad gäller bandslipar. Annars hade jag försökt ge en konstruktiv kommentar på din konstruktion! ds
 
Har varit på IWA-mässan i Tyskland under helgen och kikat på nya knivar och knivtillverkare.

Jag har hittat min definitiva favoritkniv och det är Rockstead (alla deras knivar). Maken till skönhet har jag aldrig skådat när det gäller knivar. Jag tappade nästan andan när jag såg knivarna i verkligheten.
 
Har varit på IWA-mässan i Tyskland under helgen och kikat på nya knivar och knivtillverkare.

Jag har hittat min definitiva favoritkniv och det är Rockstead (alla deras knivar). Maken till skönhet har jag aldrig skådat när det gäller knivar. Jag tappade nästan andan när jag såg knivarna i verkligheten.
Ja, det knivmärket har undertecknad tagit upp tidigare utan att någon har reagerat speciellt starkt ;):

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=559559&postcount=4712

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=520583&postcount=3494

Kanonknivar. Men ack så dyra. Trots det så får det nog bli en sådan i sinom tid...

~Paul~
 
En annan vinkel.

Modellen kunde förstås haft ett clip ;).

En bra detalj är att man kan plocka isär hela kniven för vård. Det betyder samtidigt, precis som Kimmo säger, att det borde vara ganska enkelt att ersätta originalskollorna med ett par fylligare sådana för bättre grepp. Clippet hade självklart ökat på greppförmågan.

Skollorna är i Micarta.
 

Bilagor

  • Min Fällkniven P, svart Micarta, 10.jpg
    Min Fällkniven P, svart Micarta, 10.jpg
    21.8 KB · Visningar: 531
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 540
jag har byggt om just en clas ohlson slip som inte är optimal men vill man inte lägga ner stora pengar så går det. Dock fick jag problem med brytaren i den men jag drog om elen till den sen.

som sagt det funkar med lite modifieringar men ska man slipa mycket så kanske man ska nått bättre
Fiffigt!

~Paul~
 
67-70 HRC! Den hårdaste jag har är nog fällkniven pxl som ligger på 62 hrc. Måste va kul att slipa de där knivarna :p. Snygg prislapp också...
 
Ja, de där två har fått också mitt hjärta att ta några extraslag. Framför allt fällkniven.

~Paul~

Ja, visst är den läcker! Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om färgen på skollorna, men den kan nog var ok i sammanhanget. Kan ju ändras också, det är väl bara en prototyp. Undrar vilket stål det är...? Är rätt såld på S30V efter att ha använt min Paramilitary mycket sista 6 mån (jag vet, jag tjatar om den kniven ofta, men den är grym!), så hoppas lite på det...

/M
 
Ja, visst är den läcker! Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om färgen på skollorna, men den kan nog var ok i sammanhanget. Kan ju ändras också, det är väl bara en prototyp. Undrar vilket stål det är...? Är rätt såld på S30V efter att ha använt min Paramilitary mycket sista 6 mån (jag vet, jag tjatar om den kniven ofta, men den är grym!), så hoppas lite på det...

/M
Har inte hittat någon info gällande stålvalet. Förmodligen så vet inte ens Sal i dagsläget vilket stål det slutligen kommer att bli.

Bladformen på den fällkniven är io det närmaste idealisk med tanke på att det dessutom finns ett bladhål.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.