Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ok, tack för svar. Frågan är varför det sätts ett M-nummer (M6310-105010) på en giveaway/profilprodukt? Och i närliggande nummerserie som de större Eka-knivarna som använts i försvarsmakten? Typ M6310-105010 respektive M6310-101010
 
Ok, tack för svar. Frågan är varför det sätts ett M-nummer (M6310-105010) på en giveaway/profilprodukt? Och i närliggande nummerserie som de större Eka-knivarna som använts i försvarsmakten? Typ M6310-105010 respektive M6310-101010

Den självantänder* inte om den används av en militär

*Lång debatt om egen utrustning kontra m-märkt sådan där försäkringarna tydligen bara gällde m-märkta kläder och saker. I debatten myntades uttrycket självantändning av egen utrustning inklusive underkläder.
 
Jag har en terävä skrama 200 som får ligga i ryggsäcken tills jag behöver den för att processa ved och dylikt, och har haft en fällkniv, EKA swede 10, i byxfickan. Men nu har jag köpt en Mora Eldris som får hänga om halsen. Tror det är min nya favoritkniv ute i skogen!
 

Bilagor

  • IMG20230414152137.jpg
    IMG20230414152137.jpg
    5.9 MB · Visningar: 139
En fundering? Jag ska skärpa Yaxell Zen knivar. Dom har en slipvinkel på 11°. Jag tänkte använda en Spyderco Sharpmaker, men den har bara två val, 40° (20) och 30° (15). Hur bär man sig åt då, eller finns det Sharpmaker för knivar med 11° slipvinkel?
 
En fundering? Jag ska skärpa Yaxell Zen knivar. Dom har en slipvinkel på 11°. Jag tänkte använda en Spyderco Sharpmaker, men den har bara två val, 40° (20) och 30° (15). Hur bär man sig åt då, eller finns det Sharpmaker för knivar med 11° slipvinkel?
Du kan lägga klossar under sharpmaker tills du för önskad vinkel. Annars får du skaffa dig annat slipdon som kan ställa graderna till det du önskar.
Tex Hapstone R2 eller annan producents alster…
 
Du kan lägga klossar under sharpmaker tills du för önskad vinkel. Annars får du skaffa dig annat slipdon som kan ställa graderna till det du önskar.
Tex Hapstone R2 eller annan producents alster…
Hapstone har jag inte, men en billigare variant och jag har en digital "vinkelmätare". Var mer ute efter något enkelt som Sharpmakern, som används regelbundet. Den andra "slipen" blir bara använd ungefär 1 gång om året då jag går igenom alla knivarna.
Lägga en kloss under Sharpmakern är ju en lösning, men blir lite jobbigt när man kör vatannat drag höger - vänster :D
 
Hapstone har jag inte, men en billigare variant och jag har en digital "vinkelmätare". Var mer ute efter något enkelt som Sharpmakern, som används regelbundet. Den andra "slipen" blir bara använd ungefär 1 gång om året då jag går igenom alla knivarna.
Lägga en kloss under Sharpmakern är ju en lösning, men blir lite jobbigt när man kör vatannat drag höger - vänster :D
Bygg en egen Sharpmaker som håller de trekantiga stavarna i rätt vinkel…Det är inte ett måste att kunna rotera stavarna i 60 graders intervall (från ”hörn” till ”flat” bryne).
 
En fundering? Jag ska skärpa Yaxell Zen knivar. Dom har en slipvinkel på 11°. Jag tänkte använda en Spyderco Sharpmaker, men den har bara två val, 40° (20) och 30° (15). Hur bär man sig åt då, eller finns det Sharpmaker för knivar med 11° slipvinkel?
Jag kom på att Work Sharpe har ett knivslip-sett konstruerad på samma sätt som Sharpmaker, men att deras alster har 5 vinklar ned till 15 grader (15/17.5/20/22.5/25). Kanske kunde du använda «den andra slipen» du har, som var mer til omprofilering (11 grader), och så använda Work Sharp (15 grader) till vardags. Du bryner då en Bryngelstorp/microegg…Jag har denne Work Sharpe AGS och den är av bra kvalitet.

EE95F066-37B2-428F-8CA8-15F0A060342B.png

 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.