Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det blir ju visserligen i en annan prisklass, men vill man ha en bra lättviktskniv skulle jag alla dagar i veckan satsa på en Benchmade Bugout. 52g för den "fullvuxna" och 42g för mini Bugout.

Man behöver inte stirra sig blind på stålet och kan absolut nöja sig med enklare än Bugout'ens CPM S30V men när det börjar "gå ned mot" "vanligt" 420-stål eller 420J, dvs inte 420HC, skall man dra öronen åt sig om det handlar om mer än att öppna brev med kniven.

I mina ögon verkar Deejo'n mer vara en kniv som vill sälja på en häftig och annorlunda design, snarare än på att vara en bra kniv.

Med det sagt har jag dock inte använt Deejo och kan bara utgå från bilder och specar.
 
Har en IKEA skalkniv i en DIY slida, latt, brukbar och lättbrynt. Imponerade inte på stridserfarna IDF, Syrier och Irakier men för mitt bruk räcker den ännu till utematlagning etc. Den övre.
 

Bilagor

  • IMG_1750.JPG
    IMG_1750.JPG
    73.2 KB · Visningar: 240
Senast ändrad:
Olika knivar, olika syften och mål... någon som har eller vet något om Deejos lätta knivar?
Deejo
Jag har en ca 10 år gammal kniv som ser extremt lik ut. Firman hette dock ngt annat på den tiden, priserna var också bra mycket lägre, men tror det är samma (att de blivit uppköpta eller så).

Har varit nöjd. Ingen grym kvalitet, men funkar finfint som matkniv i fjällen och väger nästan ingenting. Öppna sega förpackningar, skiva salami, kapa rep etc funkar bra. Använde den mycket fram till jag förstörde spetsen på min när jag försökte bända något med den, stålet var lite skört.
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Opinel nr 8
Leatherman Skeletool
2. Vilken kniv använder du där ute?
Mora Bushcraft, orange (bästa färgen!)
Opinel Svampkniv
3. Vilken kniv använder du utomlands?
Opinel nr 8
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Shun Classic
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Det finns ett antal japanska handgjorda köksknivar jag inte skulle tacka nej till.
 
Förra våren fick jag en Casström Lars Fält av en bekant jag hjälpt ut ur ett dilemma. Jag har tillräckligt med vasst stål så jag lade den på mognad. När jag väl tog fram den märkte jag en skarp kant vid greppets överkant. Kontrollanten hade slarvat liksom skaftsliparen. Illa när man tar ett premiumpris och släpper ut varg. Med en hyfsad hobbyverkstad tog det inte lång tid att slipa bort lite överflödigt stäl samt att byta till finkornig smärgelduk.
Uppenbart är att Casström kan leverera ofärdigt gods. Ell rejält minus i kanten.
 
Förra våren fick jag en Casström Lars Fält av en bekant jag hjälpt ut ur ett dilemma. Jag har tillräckligt med vasst stål så jag lade den på mognad. När jag väl tog fram den märkte jag en skarp kant vid greppets överkant. Kontrollanten hade slarvat liksom skaftsliparen. Illa när man tar ett premiumpris och släpper ut varg. Med en hyfsad hobbyverkstad tog det inte lång tid att slipa bort lite överflödigt stäl samt att byta till finkornig smärgelduk.
Uppenbart är att Casström kan leverera ofärdigt gods. Ell rejält minus i kanten.
Bild före och efter hade varit intressant?
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?

Opinel No.2 som sitter på nyckelknippan.

2. Vilken kniv använder du där ute?

Opinel No. 6 och en gammal Marttiini köpt på tradera, eller frugans morakniv eldris men tycker den har lite kort blad..

3. Vilken kniv använder du utomlands?

Åker sällan utomlands

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

Victorinox skalkniv!

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

En kollega från norröver köpte en fin kniv sist han var hemma. Tror den var från kero. Väldigt snygg, såg lagom stor ut och var inte så dyr att man inte vågar använda den. Ska be han köpa en åt mig nästa gång han åker.
 
Förra våren fick jag en Casström Lars Fält av en bekant jag hjälpt ut ur ett dilemma. Jag har tillräckligt med vasst stål så jag lade den på mognad. När jag väl tog fram den märkte jag en skarp kant vid greppets överkant. Kontrollanten hade slarvat liksom skaftsliparen. Illa när man tar ett premiumpris och släpper ut varg. Med en hyfsad hobbyverkstad tog det inte lång tid att slipa bort lite överflödigt stäl samt att byta till finkornig smärgelduk.
Uppenbart är att Casström kan leverera ofärdigt gods. Ell rejält minus i kanten.
Var det inte bara att träskollorna krympt mot fulltången?
Det är ju inte särskilt ovanligt med tanke på att trä är ett 'levande' material som reagerar på omgivande luftfuktighet. Är det stabiliserat trä ska det däremot inte kunna krympa eller svälla på samma sätt.
 
- Smörkniv använder jag mest.
- På turen ofta en Sanrenmu lättviktare
- utomlands köper jag en påse plastknivar för fralla, tomat och mozzarella.
- skulle vilja använda rakkniv, men lite för mycket "maffiamord" över dem, så vågar inte köpa en.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.