Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Här är min favorit. Jag köpte den för längesen i Arvidsjaur, men har tyvärr inte mer historia än så. Gediget hantverk, riktigt kul att ha den kvar.

k3.jpg
 
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~
Mora 2000.
Inte för dyr som man törs använda den och sedan går det åt pipan kan man lätt köpa en ny utan att gråta för mycket
 
Lilla victorinoxen byter jag ut ca vart 12:e år.F1:an vid tågluff och cykelsemestrar vildcampar då slår ned tältspik och sista reserv "ifall-om-att".U2 är nästan för vass att vässa snickarpennor med men har slunkit ned i fickan många gånger grnom åren.
 

Bilagor

  • 20221030_083404.jpg
    20221030_083404.jpg
    1.8 MB · Visningar: 88
1. Vilken kniv använder du till vardags?

Varierande, senaste tiden har en Petrified Fish Victor fått slinka ned i fickan även om jag rent generellt tycker att den är i lite största laget för "EDC".

2. Vilken kniv använder du där ute?

Även här varierar det mycket men den senaste tiden är det EKA's RTG-1 som fått agera skogskniv...

EKA RTG-1.jpg

För den som är intresserad har jag även gjort ett litet "fält-test" YouTube av den här:

Fälttest EKA RTG-1

3. Vilken kniv använder du utomlands?

Det blir oftast någon Victorinox som får slinka med.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

Kock och grönsakskniv från Global, ibland åker det som finns i fickan eller bältet fram. Mitt intresse för rena "matknivar" är ganska svalt...

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

En Fällkniven Thor eller kanske Modern Bovie hade varit kul. De ligger dock alldeles för långt över mitt budgettak för att bli annat än drömknivar...
 
Här var det länge sedan man hängde, kul att tråden lever! Bjuder på en ”Vilken kniv använder du där ute?”, en rätt nyligen fixad avfångare baserad på en M14-bajonett från Eskilstuna. Lite lång tycker kanske någon, men den har visat sig funka fint.
stickkniv2.jpg
stickkniv1.png
 
Brukar oftast EDC Spyderco Dragonfly, ute i busken en kort fastbladare av Lars Semb. Men det ingen kortbladare kan är att ersätta en långbladig, så stundtals blir det rejälare knivar, allt beror på kraven. Från Mora No3 till Manchete.
 
Brukar oftast EDC Spyderco Dragonfly, ute i busken en kort fastbladare av Lars Semb. Men det ingen kortbladare kan är att ersätta en långbladig, så stundtals blir det rejälare knivar, allt beror på kraven. Från Mora No3 till Manchete.
Har också, generellt sett, gått neråt i bladstorlek ju äldre jag blir 😊 Just stickknivar är ju dock bra om de har lite längd, så att säga. På tal om machete är ett kommande projekt att göra en rejäl röjkniv, eftersom någon idi*t stulit min gamla 80-talsmachete från mitt garage
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.