Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Marttiini av den årgången har med stor säkerhet vanlig tånge. Det är inte en kniv som passar att klyva ved med.

Den fungerar utmärkt till allt som en kniv är lämplig att användas till. Till det hör inte att klyva ved. Det görs bäst med yxa. Det fungerar hjälpligt att klyva ved med en del moderna knivar med full tånge och tjockt blad. Sådana knivar brukar ha en del andra begränsningar.

Använd den som kniv, och den kommer att hålla länge. Jag har själv en gammal Marttiini som används ibland.
 
Klyver grövre vedklabbar med kniv gör jag för att det är kul. Det är mer effektivt att skala av bitar utifrån och inåt även om man har en kniv som tål det mesta. Med en tånge av den typen skulle jag tälja av material tills jag når torrt och/eller har fått ihop tillräckligt att tända med. I praktiken är det sällan man måste ge sig på en vedklabbe men det är en teknik som kan vara bra att lära sig och det är, framför allt, kul.

Favoriten är fortfarande en längre stam/bit qv stam där kniven används med tvåhandsfattning som en späntkniv. Den farten att både få loss tändmaterial och att kapa stammen är svår att slå med andra knivmetoder. Har man ett kort blad är enhandsfattning inte mycket långsammare
 
Batoning är en metod att klyva ved som ibland lärs ut. Den metoden är inte lämplig för en nordisk slidkniv.
Faktiskt är det så att garantin inte gäller på många grövre knivar om man använt batoning. Detta fast batoning används i deras reklamfilmer.

Så här ser den traditionella nordiska klyvkniven ut som är avsedd för batoning.


/John
 
Hej, skulle behöva hjälp av er knivexperter, nåväl i detta fallet gäller det slidan.
Kniven är inget märkvärdig i sig men jag är förtjust i den då den varit med mig länge men nu använder jag en annan arbetskniv som visserligen är bra den också men ...

Som ni ser på bilderna så har bältesfästet lossnat från slidan, det lilla hålet på slidan har alltså gått sönder. Det jag behöver hjälp med är såklart att ordna nytt bältesfäste, helst nyttjande det gamla fästet eller någon ny lösning, men jag är inte så kunnig i läderarbete så det behöver vara en enkel lösning, jag är dock van att göra själv.
Jag har tänkt lämna in men varje gång jag är i närheten av sådana möjligheter så är kniven inte med, och då det inte är någon märkvärdig kniv utan enbart en arbetskniv så får det ingen egen fokus, dvs jag åker inte flera mil enbart för kniven.
20220726_091418.jpg20220726_091359.jpg
 
Svårt fall.......doktorn grät ;) Jag själv skulle inte försöka mig på `läderarbete´ för att reparera skadan utan bara fixa hålet på enklast möjliga sätt. Tag röret från en mässings-öljett av passande dimension och limma in den i det skadade hålet med vinyl-läderlim. Limmet som är mycket seg-starkt strykes även runt det skadade hålet-lädret.

Det slitna bältesfästet fixar du lätt ett nytt med lite läder från klackbaren-slöjdbutiken etc. samt rörnit och fjäderringar. Problemet (som alltid) är väl att om man inte är en fixare i största allmänhet och har en uppsjö av verktyg och material att tillgå så blir det dyrt att köpa allt man behöver. I ditt fall skulle jag fråga om inte `klackbaren-skomakaren´ inte kunde hjälpa till. Dock, fråga först om priset.
GR öljett-mässing.jpg
 

Bilagor

  • Screenshot 2022-06-20 NavX Trading VLP- Vinyl Leather Repair.jpg
    Screenshot 2022-06-20 NavX Trading VLP- Vinyl Leather Repair.jpg
    127.3 KB · Visningar: 55
Tack Stephan,
Ska se ifall jag hittar en öljett i passande storlek, men jag har aldrig själv sett så små öljetter, men ska kolla när jag springer förbi sådana affärer, det vore ju en bra lösning då jag nästan får tillbaka originalet. Tänkte inte alls på möjlighet att limma in nytt stöd, så tack igen.
Verktyg av alla dess slag har jag, och räknas som "fixare", bekanta kommer med allsköns saker de behöver hjälp med från stereon till hus.
Klackbar har varit i mina tankar men som sagt så har jag aldrig kniven med när jag är i ett samhälle som har sådana.
Bältesfästet är slitet ja, men det ser jag som del av charmen, det är som mig, slitet men fungerande så om möjligt behåller jag det gärna.
 
Tror inte det går att laga bara hålet där ringen satt utan det behövs en ny infästning. Enklast förmodligen med en slinga av tunn stark lina t ex Dyneema som du förankrar genom två hål på ömse sidor om sömmen i slidan dvs in i ett hål på sidan av sömmen så vidare jämte träskaftet på kniven ut på andra sidan sömmen och så ett eller två varv runt metallringen och en knut.

Thure
 
Skulle slidan efter av Thure beskriven reparartion bli för trång, kan du enkelt öka utrymmet för knivskaftet, du fuktar överdelen av slidan, sätter ner knivskaftet med en tunn plast eller celuidbit lite bredare än sömmarna till normalt djup, när lädret torkat är det bara att dra upp kniven och tjockningsbiten, vaxa slidan och bruka kniven igen.
Sadelmakaren eller möbelomstopparen har dytematråd, du brhöver bara en meter samt en sadelsömmarnål och rund syl för att göra hålen för tråden.

go tur
 
Senast ändrad:
Tack Thure och seobserver, det känns som en tryggare lösning.
Har en del tunna tältlinor liggande som jag först tänkte borde fungera, men med @seobserver info kanske jag först ska försöka hitta ännu tunnare, existerande är nog runt 2mm.
Förstår jag det rätt att jag ska gå en liten bit bortom existerande söm och inte förstora upp existerande?
Funderar då på huruvida detta skulle skapa ett band som sticker ut en liten bit och ifall man bör försöka fånga upp detta med t.ex. en fiskelina som får gå in i motsatt riktning och fånga upp samt spänna in tråden mot slidan?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.