Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Min far hade en fin eskilstunafällkniv med pärlemor i handtaget. Den hade han alltid på sig eftersom (han var född i Pajala) en karl var oklädd utan kniv. Var den kniven finns idag vet jag, dessvärre, inte. Själv äger jag en EKA med handtag i någon slags ädelträ som jag köpte på en loppis på Åland för många år sedan. Den har jag nästan alltid på mig. Ett relativt rejält knivblad, kombinerad flat skruvmejsel och flasköppnare samt en smidd korkskruv gör att man klarar det mesta med den.
 
Knivtränderna förefaller går mot rejälare bitar, jag som alltid gillat litet och lätt har allt svårare att finna något intressant i bodarna. Min EDC är fortfarande min lilla Spyderco Dragonfly trots att den varit på rymmen flera gånger de senaste åren. Vänliga kamrater har återfunnit den. Numera säkrad vid bältet med en persienlina, 2x63 cm.
Min slidkniv vid dåligt skidföre är min lilla Lars Semb, rejält skaft och kort blad med scandislipning. Vid tjänlig före min finska lappkniv med långt blad.
Lagom till julen fick jag en Casström Lars Fält knife som gåva efter det att jag gjort ett bra gevär brukbart åt ägaren som köpt det som skrot, med patronlägeslås och slutstycke med tysktlås. Inget speciellt svårt jobb att bprra ur patronlägeslåset, jo det tog några timmar. Med rärr borr och styrning. Men gjorde givetvis att vapenägaren inte kunde häva det tyska låset, så jag gjorde det i skruvstycket medan borret skrapade vidare.
Min anmälan av Lars Fält knife står på https://www.utsidan.se/friluftsguid...agar/casstrom-lars-falt-knife_4346#review7982.
 
Fick den här kniven av min mor nyligen. Ska ha tillhört min far sen säkert trettio-fyrtio år tillbaka. Hon vet dock inget om den förutom att han hade haft den väldigt länge. Ser ut som någon slags samekniv - blir dock fundersam kring M:et (Morakniv?) på slidan samt signaturen på bladet. Kan ju vara nåt personligt eller så är det något märke där alla knivar ser ut sådär. Någon som kanske vet något mer? Far och fars sida av släkten är från södra Sverige och de har aldrig bott norrut så den kommer troligtvis inte därifrån.
 

Bilagor

  • received_1458591104581071.jpeg
    received_1458591104581071.jpeg
    281.1 KB · Visningar: 41
  • received_525576045872523.jpeg
    received_525576045872523.jpeg
    217.4 KB · Visningar: 43
Håller med det är troligen en Marttiini puukko i stil med


https://www.catawiki.com/sv/l/38320453-finland-lapon-marttiini-knife-260-puukko-kniv


Thure
 
Wow! Vad häftigt. Tack så mycket för infon! Hade tänkt använda den ute i skogen men man kanske bör tänka om om den är så gammal? Finns det något sätt att ta reda på om det är en fulltångekniv eller inte? Skulle vilja kunna klyva ved med den men det kanske är att utmana ödet?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.