Stighudar på platten?

Tjenahej
Jag kör randonée utrustning och gilar att gå på toppturer. Men om man skall åka i tex Sylarna är det riktigt tråkiga 17 km innan det blir så pass brant att det känns kul med stighudar. Tyvärr måste man dock ha hudarna på hela tiden på platten oxo om man inte orkar skejta hela vägen (och det orkar inte jag).

Därför undrar jag hur ni andra gör, kör ni med hellånga hudar på hela anmarshen eller finns det något alternativ som gör det lite lättare, tex smalare eller kortare anmarshhudar?

/Ulf
 
17 km kräver ju övernattning och med det en hel del extra prylar? Att skejta med tung packning är ju inte så kul... OM du drar pulka är ju vikten inte lika tuff så då skulle jag nog föreslå en anmarch på lätt turutstyr om du har sådan (längdutrustning) kanske med korthud.

På ditt utförspaket har du ju inget spann så att där försöka med kortfäll för bättre glid löser ju inte problemet tyvärr. Och att mixtra med valla e ju inte att tänka på.

Återstår då tyvärr starka ben eller att se till att hudarna i alla fall inte fryser (någon som har tips på hur man undviker detta?) så att skidorna blir till snöklumpsmonster.

Hade gärna haft ett bättre förslag på lut dock, någon om partikelförflyttning och solsken... :D
 
Kicker skin

Har provat lite med kicker skins dvs korta hudar i steget på mina Scotty Bob telemarksskidor som har ett ganska stort enkelspann. Fungerar rätt OK i kallgrader vid uppförsgång. Borde kunna gå även med randonneurskidor. Kanske skall du prova att bara ha smala hudar i steget lateralt så kan du glida på innerstålkaterna och få fäste när du låter skidan ligga plant mot snön. Ett annat alternativ är att bara ha kicker skin på ena skidan.

Det är hur som helst betydligt bättre glid med kicker skin än med hellånga hudar.

Thure
 
Re: Kicker skin

Kicker skin?
Betyder det bara att dom är korta och att som sitter mitt under foten eller betyder det något mer? Hur långa, breda är de i så fall och hur fäster man dem (bara klister eller är det någon fästannordning)?

Enkelspann?
Är det samma sak som att skidan har ett spann eller vad?

/Ulf

thureb; sa:
Har provat lite med kicker skins dvs korta hudar i steget på mina Scotty Bob telemarksskidor som har ett ganska stort enkelspann. Fungerar rätt OK i kallgrader vid uppförsgång. Borde kunna gå även med randonneurskidor. Kanske skall du prova att bara ha smala hudar i steget lateralt så kan du glida på innerstålkaterna och få fäste när du låter skidan ligga plant mot snön. Ett annat alternativ är att bara ha kicker skin på ena skidan.

Det är hur som helst betydligt bättre glid med kicker skin än med hellånga hudar.

Thure
 
jag är väldigt nöjd med mina smala stighudar (20mm) på plant underlag. Det är ungefär som att gå med "övervallade" skidor, dvs fäste før avspark men också lite glid. Placera dom på yttersidorna av skidorna så går det att skejta, allternativt stå hjulbent på stakpartier.
 
Re: Re: Kicker skin

uppkastaren; sa:
Kicker skin?
Betyder det bara att dom är korta och att som sitter mitt under foten eller betyder det något mer? Hur långa, breda är de i så fall och hur fäster man dem (bara klister eller är det någon fästannordning)?

Enkelspann?
Är det samma sak som att skidan har ett spann eller vad?

/Ulf

Kolla gamla inlägg om kicker skins här på utsidan. Den norska tillverkaren av telemarkskidor Åsnes har en variant som bara passar deras skidor (kallas för kortfeller) och BD har en variant. http://www.asnes-ski.no/
http://www.mgear.com/pages/product/...vel2_title/Telemark+and+AT/level3_title/Skins Men det går bra att göra sina egna hemmagjorda kicker skins utan någn speciell fastgörningsanordning framtill.

Enkelspann har utförskidor. Med sådana så är det svårare att få fästvalla att sitta kvar i steget då spannet trycks ihop helt när man belastar skidan eller för den delen skidparet. Skidor med dubbelspann har ett hårdare spann just i steget vilket gör att fästvallan når snön bara när man belastar ena skidan hårt. Dubbelspannsskidor har sämre svängegenskaper utför. Typiska dubbelspannsskdor är fjällskidor med vallningsfria belag t ex Fisher Europa 99 och längdskidor för klassisk åkning.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-03-29 kl 12:39]
 
Sylarna

Tja Sylarna vara bara ett exempel. Jag ska inte dit nu utan var dit förra året och det var lite i jobbigaste laget att släpa sig dit på rando-skidor och långa hudar. Jag har upplevt samma sak på andra håll oxo så jag ville bara veta om det går att tänka om på utrustningsfronten för att underlätta anmarshen.

/Ulf
 
jag har användt remmar før att fäst korta stighudar under trampet. Ska prøva med engångs "buntband" i plast nästa gång. Annars kan du ju borra hål (flera små hål pararellt + slipning) i skidan før att kopiera Asnes løsning. Kanske kan det gungera att plugga igen hålet ovanifrån när hudarna inte används.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anderssan Byta/komplettera klister på stighudar ? Skidalpinism 4
Jonik bredd på stighudar Skidalpinism 1
OffPist2000 Stighudar på våren Skidalpinism 2
jmlove *HJÄLP -det börjar närma sig anmarch, STIGHUDAR PÅ!* Skidalpinism 9
tango Var köpa nät för mellanlägg till stighudar? Skidalpinism 4
manlan Fäste stighudar Skidalpinism 3
wistrom Hur hålla stighudar torra? Skidalpinism 2
MonicaKa Kritisk stighudsbredd? Skidalpinism 2
i4lean Hur fästs korta stighudar sk kickers? Skidalpinism 7
owahlund Stighudar Skidalpinism 10
Mårten Motvind Stighudar G3 Alpinist vs bd Ascension Skidalpinism 2
Puttri Billiga stighudar? Skidalpinism 5
Britta GF Klister till stighudar Skidalpinism 20
gb rengöring av stighudar Skidalpinism 3
surfban Förlägning av stighudar Skidalpinism 7
Bultfeber Stighudar Skidalpinism 12
PeAC sommarförvaring (stighudar) Skidalpinism 8
madir Stighudar till Elan TMB Vertical Skidalpinism 3
Mz Stighudar Skidalpinism 2
surfban tillskärning av stighudar? Skidalpinism 10
Stighudar Skidalpinism 2
The_Geb Snöläget på Städjan och Nipfjället mars/april Skidalpinism 1
Sobril Keb - Abisko på rando-skidor? Skidalpinism 6
avslutat 73229 Stora Sarektraversen på 21 timmar Skidalpinism 0
John_T Hur är passformen på Black Diamond pjäxorna? Skidalpinism 5
nydde Behöver tips på skidverkstad Skidalpinism 2
Andreas Sellin Vad gå på kring Kiruna med omnejd Skidalpinism 1
TellyHelly Sarek på hösten Skidalpinism 3
Ännna Helt grön på turskid. Tips? Skidalpinism 8
515442 Köpa karta Lyngen/Tromsö på plats? Skidalpinism 3
Kiron tips på turer runt nallo-sälka Skidalpinism 9
Moralkaka Neoprene strumpor på vägen upp? Skidalpinism 1
AndersEnar Skidbestigning på Korsika i Januari Skidalpinism 3
Mats Å Atomfjella på Svalbard Skidalpinism 3
evalena Fjällinfo på eng/franska Skidalpinism 1
6463603 mont blanc på skidor Skidalpinism 0
ECrider Längd på Skidor? Skidalpinism 10
bjen skidor på akkha, bilder? Skidalpinism 5
John_T Häng med Fjälledarna på toppturer till Kebnekaise Skidalpinism 2
dillman Iskalla plastpjäxor på tälttur Skidalpinism 7
Emmma heliskiing på Kebnekaise Skidalpinism 5
John_T Vill ha förslag på toppturer kring Keb och Tarfala Skidalpinism 2
b_luthman längd på sond? Skidalpinism 2
StoraBerg Strategi på instabil snö? Skidalpinism 1
_Erik_ Åk inte offpist på fel ställe Skidalpinism 6
loppisen Ny på Randonée, Rando vs. Telis? Skidalpinism 6
PeAC Längd på rep Skidalpinism 6
Maskros444 Funkar randonnébindningar på fetare skidor? Skidalpinism 15
surfban akut hjälp med tips på områden i Norden Skidalpinism 8
mek Tappat isyxa på Vuoinestjåkka i Sarek Skidalpinism 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.