Stighudar

Pär

Gäst
Efter fått köpa ett par nya begagnade (oanvända) Pomoca Mohairhudar så har jag lite funderingar.


De är på metervara och jag skall klippa av biten på mitten och fästa mina toppfix. Skall man som man gör med en del skosnören och annat man klipper av "bränna" i änden för att den inte skall fransa upp sig? Något annat knep nödvändigt? Kan man klippa midja på huden eller fransar den upp sig? (Täcker lite av stålkanterna på mitten)


Med förhopppning om konstruktiva svar
Pär
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Syntethudar

Jag har ingen erfarenhet av Pomocas mohairhudar, däremot brukar jag använda deras syntetvariant. Den klipper jag rakt av, väven är mycket stabil och fransar inte alls. Jag har HÖRT att det går bra att klippa (skära) till hudarna i "midjan" för att få i stålkanten, dock har jag ej prövat. Det är antagligen en nödvändighet att göra detta då stålkanten är mycket viktig när man skråar i branta partier.
Fredrik
 

parlim97@student.umu.se (Pär Lindblom)

Gäst
klippa mohair

Jag skar in mina mohairstighudar(Coll tex) inför påskturen, dvs nyss. Jag brände lite på sidan och det verkar funka. De har inte fransat något./ Pär
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.