Förlägning av stighudar

Goda råd sökes!

Mina stighudar är tyvärr precis en aningens för små för att passa till mina nya skidor.
Hudarna har båda bak samt topp fix, vilket jag gärna vill behålla.
Hudarna är ett par BD accension, där bakfixet är fastnitat och topp fixet sitter fast genom att huden träs genom en metalögla och viks dubbelt.
Mitt problem är att huden är för kort vilket gör att den yta som huden ligger dubbelvikt är för kort. Klistret orkar inte hålla emot den kraft som vill dra isär den dubbelvikta fliken.
Finns det några schyssta tips på hur man kan förlänga huden ca 2-5 cm?

Har lurat på om man skulle göra en "ögla" av rep som ligger mellan den dubbelvikta toppen på huden och toppfixet.

Alla goda råd tas tacksamt emot.
//Urban
 
Jag har likadana hudar som du men utan fäste i bakkant. Jag tycker lösningen med att vika huden runt metallöglan är dålig. Snö kommer in framifrån så att stighuden succesivt riskerar att lossna. Kolla om inte din lokala handlare kan ordna ett fäste fram som nitas fast och gör att huden ligger klistrad emot hela vägen fram. Jag tror att det skulle vara bättre och löser troligen också problemet med längden på hudarna.

Tänkte något liknande detta:
toppfasten.jpg


Frågan är väl hur fästet är konstruerat i bakkant. Gäller ju att de ska gå att få på också...

http://www. northstar.se verkar ha mycket olika varianter som du kan kolla på...

/Andreas
[Ändrat av ala 2005-01-31 kl 13:21]
 
förläng!!!

2702; sa:
Goda råd sökes!

Mina stighudar är tyvärr precis en aningens för små för att passa till mina nya skidor.
Hudarna har båda bak samt topp fix, vilket jag gärna vill behålla.
Hudarna är ett par BD accension, där bakfixet är fastnitat och topp fixet sitter fast genom att huden träs genom en metalögla och viks dubbelt.
Mitt problem är att huden är för kort vilket gör att den yta som huden ligger dubbelvikt är för kort. Klistret orkar inte hålla emot den kraft som vill dra isär den dubbelvikta fliken.
Finns det några schyssta tips på hur man kan förlänga huden ca 2-5 cm?

Har lurat på om man skulle göra en "ögla" av rep som ligger mellan den dubbelvikta toppen på huden och toppfixet.

Alla goda råd tas tacksamt emot.
//Urban

Sy på en förlängning med en liten förstärkningsbit av nåt slag-har funkat bra i många år!
Gå till en skomakare eller sadel dito!!!
Peter
 
Det tycks som det är ett helt nytt fästsystem jämfört med mina och Urbans stighudar! Ser klart mycket bättre ut med det nya. Problemet med snö som tränger in framifrån borde försvinna med detta system precis som med det jag lade in bild på. I praktiken är det ju precis samma sak fast det känns robustare med metall.

/Andreas
 
hudar

Att dom är något korta och du säger att det blir för litet klister om du viker mindre bit på toppfixet.
Du behöver ju inte något klister i toppen om du passar till och slå i ett par nitar så dom sitter ihop.
 
Färlängning

Jag gick till en skomakare som sydde dit en läderbit längstbak. Läderbiten var lika bred som stighuden o han nitade sen på den fast det bakre fästet. Det går utmärkt. Men tänk på att säga till skomakaren att han lägger själva överlappningen på klistersidan anars om han syr fast den på fästsidan så blir det ett rejält motstån.

Lycka till
 
Mitt största problem är jag använder hudarna till flera olika skidor varpå jag vill kunna behålla förmågan att kunna sjustera längden på huden.
Men ett alternativ är att skaffa ett nytt bakfix (snäpp fixet från BD) och sedan ta en wire som är längre än dagens fäste. Det andra alternativet som ser lovande ut är att förlänga huden med en "xtra" bit. Hur tror ni det skulle fungera om man syr på en extra bit stighud längst fram på huden, denna bit kommer ju ändå att vikas dubbelt varpå skarven inte borde påverka glidet eller moståndet. Några tankar?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.