Billiga stighudar?

Hej hej,

Funderar på stighudar till kombinerat turåkning o lite toppturer o telemark. Eftersom jag har ett par smala telemarkskidor (80/60/70) så tänker jag nog köre med både "kickers" (platt) och vanliga vid lättare toppturer (hellånga). Då är frågan, vilka "billiga" stighudar är bra? Har kollat på Kohla för 540 kr på Northstar, duger dessa?? För korta verkar det bara finnas Glidelite, Black Diamond. Hur är det att tillverka själv då? Finns ju tex BD ascension 50 mm för 119 kr/meter. Vad behöver man mer för att bygga själv? Toppfästen och klister, men det kostar ju inte så mkt heller...

Tack för era synpunkter!!
/Petri
 
klister sitter det nog på lösmetershudarna också, det skulle iaf förvåna mig om det inte gjorde det.

mitt första par hudar köpa jag på lösmeter och sydde själv fast toppfästen, inte speciellt svårt, se bara till o sy fast toppfästet i rätt ände av huden annars blir det jäkligt dåligt glid=)

är du händig och prisskillnaden är stor, sy till dina egna.....
 
Det är ganska många som skaffar bredare skidor, så det borde vara lätt att hitta begagnade hudar riktigt billigt i bra skick. Jag har inte testat Kohla, men G3, Ascension (BD) och ljusblå colltex. Av dessa var Colltexhudarna bäst, främst glidet är mycket bra. BD satt hårdast, ibland nästan för hårt. G3 sitter tillräckligt om man har bakkrok.

Om nån vet var man hittar hudar mellan 110 och 130 bredd billigt så vill jag gärna veta....
 

avslutad210712

Gäst
b_luthman; sa:
klister sitter det nog på lösmetershudarna också, det skulle iaf förvåna mig om det inte gjorde det.

mitt första par hudar köpa jag på lösmeter och sydde själv fast toppfästen, inte speciellt svårt, se bara till o sy fast toppfästet i rätt ände av huden annars blir det jäkligt dåligt glid=)

är du händig och prisskillnaden är stor, sy till dina egna.....

Aha är det därför det går så tungt för mig :)
 
Billiga hudar

Jag skulle väcka Björns fråga igen. Är det någon som vet var man kan köpa hyfsat billiga (breda) hudar. Någon bra nätbutik eller kanske ngn affär i stockholms närhet. Kan köpa som metervara och sys om någon vet ngt bra ställe.



Vandrare; sa:
Det är ganska många som skaffar bredare skidor, så det borde vara lätt att hitta begagnade hudar riktigt billigt i bra skick. Jag har inte testat Kohla, men G3, Ascension (BD) och ljusblå colltex. Av dessa var Colltexhudarna bäst, främst glidet är mycket bra. BD satt hårdast, ibland nästan för hårt. G3 sitter tillräckligt om man har bakkrok.

Om nån vet var man hittar hudar mellan 110 och 130 bredd billigt så vill jag gärna veta....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.