tillskärning av stighudar?

Hej
Hur gårdet att skäratillett par stighudar?
Jag har ett par Völkl med måtten 102-63-92.
Kan man skära tillet par hudar som passar skidorna ellermåste jag ta ett par hudar på 62 mm?
tack sam för kloka svar
 
Det går utmärkt

Det går utmärkt att skära till stighudar efter skidorna. Mitt tips är att köpa så breda stighudar som möjligt, gärna så att de täcker hela skidan även vid brättet. Jag har ett par AK Launchers (118-88-105) och till dessa har jag ett par Ascension-hudar som är 105 breda.

Köper du Ascension får du med ett praktiskt skärverktyg, annars torde då gå lika bra med ett rakblad. Gör så här:

1/ Sätt på stighuden i mitten.
2/ Skär högra delen jäms med stålkanten.
3/ Ta av huden och flytta in den så att du ser den högra stålkanten och ungefär en stålkantsbredd till.
4/ Skär till vänstra kanten.

Ta-da!


Pär
 
stighudar

Hej du Utomjording.
Du har ju helt rätt.
Jag kör Launcher jag med. Men om man inte vill lägga ner så mycket på nya hudar. Ev har man några gamla, går det ju bra med smalare. Men komplettera med ett par skarjärn, ett måste tycker jag, man går med mycket mindre ansträngning på litet knepigare partier.
Jag köpte mina till Diamir i Frankrik för 31 Euro.
 
Är det inte risk att hudarna trassas upp dvs blir fransiga?
Skarjärnen är de verkligen värde den extra vikten och packningen?
/Urban
 
Skarjärn?

Hmm, skoj att du gillar skarjärnen. Köpte ett par ifjol men vetifan om det behövs i Sverige? Brant uppför i hårt före eller när passar dom egentligen bäst? Glidet blir ju, ja, obefintligt.


Pär
 
skarjärn

Tjena
Synd att du inte tror på skarjärn. Naturligtvis ersätter dom inte hudarna och väl anpassade hudar är ju alltid bättre än för smala, men till dom som inte haft förmånen att prova eller inte vet vad det är. Det är en bit av duralaluminium format som ett U att fästas mellan dojan och bindningen den följer alltså med upp när du lyfter foten. Den stretar alltså inte i steget. Det hela kan anses som en säkerhetsgrej. Varför skulle den inte vara användbar i svenska fjäll? Tvärt om , så fort du går uppför på skrå och skaren är någorlunda hal är det lätt att skidorna glider ner ur spåret då är skarjärnen en overderlig hjälp. Man använder dom inte för att gå brantare. Man bör inte gå brantare än hudarna tillåter då blir det bara jobbigt. Naturligt vis ersätter dom inte hudarna. Och vikten är försumbar när du har dom i säcken.
Tilläggas bör att om du har Diamir finns dom i flera bredder M L o XL.
[Ändrat av gb 2002-02-25 kl 16:54]
 
Tack

Tack för alla kloka inlägg.
Jag bestämde mig för ett par ascension 110 mm.
Hoppas att de nu blir bra.
Tack än en gång för era snabba raka svar.
/Urban
P.S. skarjärnen är på g också .D.S
 
Skarjärn!

Tror och tror, har väl förmodligen inte lärt mig använda skarjärnen på rätt sätt. Roligt att höra av någon som använder dom frekvent, nu ska jag verkligen ge mig på att prova dom under våren! Jag hoppas jag ser ljuset. :)


Pär
 
Skarjärn

Heter det skarjärn? Jag säger skidknivar alt. bara knivar. Det är iofs skit samma vad de heter, bra grejor är det i alla fall.

När man skråar på hårt underlag eller bara lagom hårt men väldigt brant skrå, då vill man inte vara utan.

Vikten är ju nästan inget alls. Har inga egna utan hyr tillsamamn med den övriga utrustningen. Har därför aldrig kört med perfekt tillskurna hudar, men då kanske man klarar sig utan nämnda knivar.

Öhhh...vad ville jag med detta inlägg egentligen?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.