Stighudar

Stighudar
Hej jag är på väg att köpa stighudar för toppturer både här hemma och i alperna. Vad skall jag tänka på? Vad är det för fördelar respektive nackdelar med mohair, syntet eller mix?
Vad är det för skillnad på Black Diamond, Colltex och Montana?
Mina skidor Völki AX4 med måtten 118*83*106 mm. Räcker det med 110 mm breda hudar. Det blir visserligen en glipa på 4mm på varje sida en liten bit i toppen. Gör det nått och i så fall hur mycket. Skall jag satsa på att köpa 120 mm hudar i stället vilka är dyrare och inte lika mycket att välja på?
 
Bultfeber; sa:
Stighudar
Hej jag är på väg att köpa stighudar för toppturer både här hemma och i alperna. Vad skall jag tänka på? Vad är det för fördelar respektive nackdelar med mohair, syntet eller mix?
Vad är det för skillnad på Black Diamond, Colltex och Montana?
Mina skidor Völki AX4 med måtten 118*83*106 mm. Räcker det med 110 mm breda hudar. Det blir visserligen en glipa på 4mm på varje sida en liten bit i toppen. Gör det nått och i så fall hur mycket. Skall jag satsa på att köpa 120 mm hudar i stället vilka är dyrare och inte lika mycket att välja på?

Jag har Völkl G4 med samma mått som dina. Har Black Diamond Ascension 110 mm. Detta funkar optimalt, den lilla glipa som ev blir längst fram spelar ingen roll. Det finns inte mycket att klaga över med dessa skinn, klistret är riktigt bra jämfört med vissa anrdra märken. Strunta i 120 mm.

/K
 
Har skidor med liknande mått. När jag kontaktade LGJ Klätter och Högfjall rekommenderade han mig att gå efter bredden istället för att måttskära stighudarna. Argumentet för det var att fästet ska vara fullt tillräckligt samt att det blir enklare att sätta på hudarna samt vika ihop och hålla dom rena. Har ingen praktisk erfarenhet av nämnda påstående, men skulle gärna vilja höra vad ni tycker då även jag kommer att köpa nya stighudar.

/John
 
carvingkimbo; sa:
Bultfeber; sa:
Stighudar
Hej jag är på väg att köpa stighudar för toppturer både här hemma och i alperna. Vad skall jag tänka på? Vad är det för fördelar respektive nackdelar med mohair, syntet eller mix?
Vad är det för skillnad på Black Diamond, Colltex och Montana?
Mina skidor Völki AX4 med måtten 118*83*106 mm. Räcker det med 110 mm breda hudar. Det blir visserligen en glipa på 4mm på varje sida en liten bit i toppen. Gör det nått och i så fall hur mycket. Skall jag satsa på att köpa 120 mm hudar i stället vilka är dyrare och inte lika mycket att välja på?

Jag har Völkl G4 med samma mått som dina. Har Black Diamond Ascension 110 mm. Detta funkar optimalt, den lilla glipa som ev blir längst fram spelar ingen roll. Det finns inte mycket att klaga över med dessa skinn, klistret är riktigt bra jämfört med vissa anrdra märken. Strunta i 120 mm.

/K


Tack för dit svar. Skönt att slippa jaga 120 mm skinn. Jag hittar inte Black Diamond Ascension när jag kikar runt lite på olika sidor. Har de slutat med dom tro?
Är det någon som har fler tipps på bra hudar och var man kan beställa de ifrån till bra pris. Har varit och kikat lite på http://www.telemark-pyrenees.com/e_index.htm vilka vekar ha bra utbud till bra pris. Har någon nån erfarenhet av dom?
 
John_T; sa:
Har skidor med liknande mått. När jag kontaktade LGJ Klätter och Högfjall rekommenderade han mig att gå efter bredden istället för att måttskära stighudarna. Argumentet för det var att fästet ska vara fullt tillräckligt samt att det blir enklare att sätta på hudarna samt vika ihop och hålla dom rena. Har ingen praktisk erfarenhet av nämnda påstående, men skulle gärna vilja höra vad ni tycker då även jag kommer att köpa nya stighudar.

/John

Jag fattar nog inte riktigt vad du menar. Ska skinnen alltså inte vara bredare än skidans midja? I så fall, skulle fästet då vara lika bra som med måttskuret?
Det stämmer inte, låter mer som om han inte hade några bredare att sälja. Teoretiskt stämmer det givetvis att det är lättare att hålla raka skinn rena, men det är oftast inga problem iallafall.

/K
 
Var lite för snabb när jag skrev. Det han menade var att han tyckte att jag skulle utgå från skidans midja. Kommer dock troligen att köpa den stighud som har 110 mm bredd. Ville bara kolla vad ni som har anpassat huden efter skidans form tyckte.

/John
 
Verkar vara ett vanligt råd av någon anledning. Att man inte behöver bredare än skidans midja...
Min erfarenhet är att man vill ha så breda skinn som möjligt. Jag har 110mm till mina G4 jag också, men jag har använt smalare hudar på andra skidor...

Jag har haft G3 och har nu Ascention(som har bytt namn till Black Dimond) och BD funkar helt klart bättre än G3.
 
Beroende på hur smal midja skidan har i förhållande till brättet så kan man utgå från midjemåttet när man väljer stighudar. Nackdelen blir om man har en "kurvig" skida att hudarna inte täcker belaget så bra i fram och där bak på skidan. Har man en förhållandevis rak skida där det inte diffar så mycket så; javisst varför inte. Det trista är om man har en för smal hud att man upptäcker det den hårda vägen, vanligtvis då man står och slirar i en isig brant. Fördelen med raka hudar är som LGJ var inne på att det blir enklare att vika i hop dem m.m. Själv använder jag skurna BD (Ascension) stighudar och är mkt nöjd med dem.

BD köpte Ascension för ett antal år sedan.

Mvh Tomas
 
Raka hudar duger

Självklart är det lite bättre grepp på formskurna hudar men ett par raka standardhudar duger gott. Då håller klistret bättre. De flesta åker mer lift med ett par AX4 än går med hudar (går men mer på tur har man köpt fel skida eller är brutalt stark och gillar träningen) och då håller ett par hudar i många fler år än skidorna. Jag brukar matta ut ett par lagg på en säsong (100 dagar) men har aldrig gått på mer än 30 topptursdagar någon vinter. Därför fungerar mina Ascension från 96 fortfarande. Hade jag köpt skurna hudar då skulle de inte passat till mina nya skidor som är kortare och midjan sitter därför på ett annat ställe.

Mårten
 
Glömde två saker!

Glömde att tillägga att Ascension (BD) är helt suveräna ur hållbarhetsynpunkt. Sjukt bra klister. Men de är tunga och har inget superglid. Sammantaget är de ändå bra.

Om det är brant och isigt som någon skriver, har det erfarne ett par skarjärn. Rekomenderas verkligen. Gör enomt mycket mer skillnad än ett par skurna hudar och håller i en evighet.

Mårten
 
Mårten: Jag vet inte om jag håller med riktigt... Jag åker G4:eek:r och går mycket på hudar, och jag har RÄTT skidor... (och jag trot inte jag kan sägas vara brutalt stark)
Eftersom jag går upp för att åka ner vill jag inte offra åkglädje genom att kompromissa, alltså släpar jag med glädje upp mina tunga G4 med BD hudar...
Vad gäller brant och isigt, har du provat att gå i brant och djupt? Det var efter några väldigt svettiga turer i djupt puder jag skaffade breda hudar!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.