Stighudar

Vi är fyra grabbar som går på Sportteknologiprogrammet på Mittuniversitett i Östersund.

Nu skall vi göra en undersökning av de stighudar som finns på marknaden och vill därför veta vad ni har för erfaranheter och synpunkter.

Vid länken nedan finns en kort enkät ni gärna får fylla i.
Enkät för stighudar

mvh SportsTech
 
Ni undrar om jag är nöjd eller missnöjd med mina stighudars fästen. Men hur vet ni vilka fästen jag har på mina 10 år gamla namnlösa hudar? Samma med limmet... ni frågar om jag är nöjd, men ni vet ju inte vad jag har för lim? Och om jag svarar "nej", vad drar ni för slutsatser då? Hmmmm, jag har iaf svarat ärligt på enkäten, men vad ni ska få ut av det, kan jag inte begripa.
 
Observera att vi gör en jämförelse av de stighudar som finns på marknaden idag!
Alltså de som folk kan köpa idag.

Det finns många olika typer av fästen och olika bra lim hos olika tillverkare.


Var vänlig kommentera dagens modeller eller erfarenheter av andra/ädre modeller som ej säljs idag. Även eventuella önskemål om nya detaljer eller egenskaper som saknas på dagens stighudar uppskattas!



oscar wahlund
SportsTech
Mittuniversitet Östersund
 
Jag har 3 sorters stighudar och hur nöjd jag är med limmet varierar, minst sagt. Fästena på ett av paren är hemgjorda a la Lou Dawssons tips. Det går därför inte att svara på enkäten, tyvärr. De mest intressanta svaren kommer troligen från användare med mer än ett par, folk som har hållt på ett tag, men vi kan inte svara. Förstår inte riktigt hur enkäten ska anvädas...
 
Om ni har fler par stighudar; skriv i fältet för övriga kommentarer vilket lim/fäste m.m. ni är nöjd eller missnöjd med. Här kan även hemmagjorda och önskade lösningar nämnas.
 
Tja, hoppas mitt svar blir till någon glädje, men jag är inne lite på Öringens linje. Vad har ni för glädje av att veta hur nöjd jag är med limmet, då ni inte vet vilket lim jag använder?

Mvh /Joel
 
Limfria stighudar! Lätta, superglid och inget klister

Nu har den äntligen kommit!
Stighuden utan klister

MP Sports i österrike har tillverkat en stighud som fäster mot skidans belag med statisk elektricitet. De har testat stighudarna flera dagar UTAN FÄSTEN och de satt kvar på skidorna. De levereras med fästen när man köper dem.
Du kan dra av dem från skidorna, knöla ner dem i en ficka, köra ned en bit, dra fram dem och bara trycka på dem igen utan krånglande klister.

*Lägre vikt
*Lättare att sätta på skidorna
*Inget klister som förstörs av smuts
Kan det bli bättre?

Se deras hemsida:
www.mpsports.at (tyska)
eller http://geckoskins.biz/index.html (engelska)

Säljs ej i sverige men www.bergzeit.de säljer dem. Ett svenskt företag tar hem dem direkt från tillverkaren och får dem billigare. Kolla prylmarknaden
 
Uhum... det är mitt företag men de vill inte att jag gör gratis reklam här så du får söka efter mig...

Ska ta hem några testexemplar nu till hösten så jag vet om det är värt att börja sälja. Har inte gjort reklam än.
Om någon vill så kan jag beställa enstaka ex. redan nu så får ni testa själva. Kostar runt 1000kr för ett par med fästen och frakt. Blir ca 1700 om du beställer från en sida i tyskland/österrike.
 
Åsnes och Dynafit fungerar bra för mig.

Jag har ingen enorm erfarenhet av stighudar men har ett par Åsnes Nansen med korta hudar som jag gör pulkaturer med tält med sedn några år tillbaka och de fungerar utmärkt vilket jag gissar beror på 1. att de har metallfästen i skidan och 2. att jag mycket sällan tar av dem. Det blir förstås lite sämre glid men med 25-30 kilo pulka som rycker och trycker på utför kan jag lätt leva med det.

På dagstoppturer har jag två par dynafitskidor att alternera mellan beroende på upplägget .Det ena paret superlätta ((Mustagh ata superlight med Dynafit TLT Lite TF skor)och det andra (Dynafit FT Manaslu med Dynafit Zeusskor) nästan 2 kilo tyngre inkl skor, men suveränt stabila utför.

Båda fullängdsstighudarna fäster man med ett metallclips baktill och en gummistropp, modell släpvagnspresenning framtill. De sitter bra även utan lim skulle jag tro. Om det är brant och/eller hårt kopplar jag in skarjärnen i bindningarna och därefter blir det att bära skidorna på säcken och växla till stegjärn och yxa om det blir ännu brantare. Sedan blir det klättring med sele om man nu ska upp på värstingställena.
Vill också slå ett slag för att stoppa ett par snöskor i packningen. De moderna är lätta att bära och ta på/av.
Det här var väl inga nyheter precis, men kanske någon kan ha nytta av det...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.