Stighudar

Jag har aldrig använt stighudar men funderar på att skaffa sådana inför vinterns fjällresa.
Jag har några frågor.
Har man över huvud taget något glid med stighudar?
Kan man använda dessa på olika långa skidor eller måste man kapa dem efter skidans längd?
 
Skins game

Bra att du är på väg mot vinterns fjällresa!

Mz; sa:
Har man över huvud taget något glid med stighudar?
Kan man använda dessa på olika långa skidor eller måste man kapa dem efter skidans längd?

Jodå, du har ganska bra glid med stighudar. Framförallt Ascensions hudar har god fart framåt.

Ja, du kan använda hudarna på flera olika skidor. Längden är en faktor men för mig är framförallt skidornas bredd det avgörande. Just nu har jag ett par breda hudar (110 mm) som jag använder på någon av mina tre par fat-skis, ett par 80 mm som jag använder på mina timglasskidor och sen har familjen typ 5 par gemensamma stighudar av vanlig modell (40-62 mm) som man får ta om man ska köra på gamla modellens skidor. Köpte även ett par kicker-skins, typ 70 cm långa hudar som man bara sätter under foten. Perfekt för jakt och vanlig turåkning.

Euro-style kallas det när du har fäste både fram och bak på skidorna. Det är bra men det är bara G3 som har en lösning som gör att du enkelt kan använda samma hudar trots 10-20 cm längdskillnad mellan skidorna.


Pär
 
Njae...

Vet inte om jag håller med riktigt... inte kan man väl säga att man har bra glid med hudar? Trots valla och rätt brant nerför tar det emot.

De kortare kickers-hudarna är bra mycket bättre, men blir ju lite tveksamma i brant uppför.

Detta är jämfört med turskidor. Jämfört med tex stegjärn är det superglid med hudar...

Är du normal på skidor får du förbereda dig på att "gå på skidorna" inte åka...

Mvh
/föhl
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.