Ny på Randonée, Rando vs. Telis?

Hej alla turvänner!
Solen lyser över småland och man blir ju inte så lite sugen. Över till min fråga som jag hoppas att någon av er kanske kan ge lite tips på.

Kompisarna planerar en tur till Storulvån i påsk för att främst gå uppför -> åka utför dvs inte gå speciellt långa stråckor med packning även om en liten sväng ut är planerad.
Mitt dilemma är att jag åker normalt på slalomlagg och övriga i gänget telis. Har aldrig kört med rando tidigare och vet ej hur utrustning liknande fungerar i denna situation.
1. Har läst att man kan hyra "kassetter" att sätta i alpin-bindning, någon som har en aning hur det skulle funka tillsammans med mina Salomon Scream Pilot 10 (mått 108-70-101)?
2. Pjäxor. Är det möjligt att använda "vanliga" slalompjäxor (kör med Salomon X-wave 9) eller skall man hyra Rando pjäxor? Tar ni med kängor ut till när man skall slå läger, övriga räknar med att gå i sina telispjäxor?
3. Stavar, teleskop ett måste antar jag?

Allmänt, kan man gå "på tur" med Rando-grejer? Vi planerar som sagt inte att vi skall gå väldigt långt men några kilometer ut för att i alla fall inte se bilparkeringen när vi slår upp tältet. Spontant känns det som om det skulle vara mycket svårare att ta sig fram i platt terräng med rando, men bättre/lika bra i brant terräng uppför.

Lite rörigt inlägg kanske, är som ni märker lite rådvill. Vill gärna ut men vill inte "förstöra" för de andra om det är mycket annorlunda med rando jämfört med telis. Tack för hjälpen!
/David
 
Hej, solen skiner även över Stockholm och istället för att vara ute och njuta av detta kan jag försöka svara på en intressant fråga.
Rent teoretiskt går det bra med insatsbindningar och slalomutrustning. Är det dessutom inte alltför långa anmarscher så är det inga problem. när ni går uppför tror jag inte att du kommer sinka dina polare. Däremot tar bytet från skinn på och av lite längre tid. Teleskopstavar har jag aldrig saknat.
Skillnad mellan slalompjäxor och randonnépjäxor är att de senare är klart bekvämare att gå i, varmare, lättare och har en riktig gummisula så man inte halkar så lätt på hårt underlag. Jag skulle aldrig ta med extra kängor för en sån tur du beskriver.
Jag har iofs aldrig gått några längre sträckor på platten med instatsbindning och slalomutrustning, men jag tror det kommer att gå bra. Framför allt lär du ju köra ifrån polarna när det bär utför.

/K
 
Det är ju alltid lika tungt att tvingas HYRA utrustning om man nu redan har bra grejor. Insatsbindning typ Trekkers väger ju en del i säcken påväg ned men är kanske överkomligt. Att du skall bli frångången av dina vänner på telisar handlar snarare om hur starka (eller snälla) vänner du har än om utrustning. Skall ni bara transportera er (med all den packning som behövs för vintercamping) så är ju kanske inte takten den allra högsta.

Tror nog att din utrustning kommer att funka fint! Ett par begagnade teleskopstavar hade jag nog satsat på dock. Alltid skönt att få rejält tag på platten när hudarna är av. Finkar ju fint resten av skidlivet också :)
 
Hej, för ett par år sedan var vi ett gäng som gick lite längre med telisar och en som hade insatsbindning och vanliga slalompjäxor. Uppför hade han inga problem men på platten blev han långt efter eftersom skaftvinkeln gjorde att han inte fick ut steget. Om ni tänkt åka på topparna runt Storulvån fungerar det nog med vanliga slalompjäxor eftersom anmarschen bara är några kilometer på platten. Om ni tänkt tälta skulle jag absolut ha ett par kängor med mig att ha vid lägret. Ett bra ställe att tälta är i dalen mellan Snasen och Tväråklumparna.

Bosse
 
Randonne snabbare?!

Randonne kan faktisk vara snabbare och lättare att gå på än telisar. Man har ju inget motstånd från fjädrarna i bindingen utan kan ta mycket längre steg. I vanliga slalompjäxor minskar ju den fördelen eftersom man i gengäld inte kan böja fotleden speciellt mycket.

Hursomhelst går det alldeles utmärkt att göra den typen av turer du beskriver med "slalomutrustning". Jag var i Norge för några veckor sen på en sån tur (släpa pulka några km, slå läger, göra toppturer).En i gänget hade slalompjäxor men riktiga rando-bindningar.

Teleskopstavar är inte nödvändigt men en del gillar det. Jag tycker inte att man behöver långa stavar när man går på hudar, använder själv slalomstavar med stora trugor. Kan vara bra att ha med en extra teleskopstav i gruppen dock, ifall någon har av en stav.

Lägerskor är himla skönt att ha med. Jag saknade det i Norge trots att jag gick med telisar. Inte så kul att gå om kring i blöta pjäxor hela kvällarna. En lättviktslösning är att ha ett par rejält tjocka sockor och någon form av överdrag/snöpåsar (typ mooseboots)
 
om du hittar ett par gammla Salomon Integral (mitten av 90-tal) kan de vara ett billigt allternativ till nya randopjäxor. Det var den modellen som liknade en bakistigningspjäxa men egentligen inte var det. Den har två "lägen", gå och utfør. Jag har läst (oerfaren) att du går fortare med lätt Rando utrustning (typ det de använder i Alperna)än med modern telis.

P.s varfør uppfinna hjulet på nytt? dvs modern piståknings telis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Geb Snöläget på Städjan och Nipfjället mars/april Skidalpinism 1
Sobril Keb - Abisko på rando-skidor? Skidalpinism 6
avslutat 73229 Stora Sarektraversen på 21 timmar Skidalpinism 0
John_T Hur är passformen på Black Diamond pjäxorna? Skidalpinism 5
nydde Behöver tips på skidverkstad Skidalpinism 2
Andreas Sellin Vad gå på kring Kiruna med omnejd Skidalpinism 1
TellyHelly Sarek på hösten Skidalpinism 3
Ännna Helt grön på turskid. Tips? Skidalpinism 8
515442 Köpa karta Lyngen/Tromsö på plats? Skidalpinism 3
Kiron tips på turer runt nallo-sälka Skidalpinism 9
Moralkaka Neoprene strumpor på vägen upp? Skidalpinism 1
AndersEnar Skidbestigning på Korsika i Januari Skidalpinism 3
Mats Å Atomfjella på Svalbard Skidalpinism 3
evalena Fjällinfo på eng/franska Skidalpinism 1
6463603 mont blanc på skidor Skidalpinism 0
ECrider Längd på Skidor? Skidalpinism 10
bjen skidor på akkha, bilder? Skidalpinism 5
John_T Häng med Fjälledarna på toppturer till Kebnekaise Skidalpinism 2
dillman Iskalla plastpjäxor på tälttur Skidalpinism 7
Emmma heliskiing på Kebnekaise Skidalpinism 5
John_T Vill ha förslag på toppturer kring Keb och Tarfala Skidalpinism 2
b_luthman längd på sond? Skidalpinism 2
StoraBerg Strategi på instabil snö? Skidalpinism 1
anderssan Byta/komplettera klister på stighudar ? Skidalpinism 4
uppkastaren Stighudar på platten? Skidalpinism 22
_Erik_ Åk inte offpist på fel ställe Skidalpinism 6
PeAC Längd på rep Skidalpinism 6
Maskros444 Funkar randonnébindningar på fetare skidor? Skidalpinism 15
surfban akut hjälp med tips på områden i Norden Skidalpinism 8
mek Tappat isyxa på Vuoinestjåkka i Sarek Skidalpinism 1
anneli n Tips på udda pärlor i alperna? Skidalpinism 7
madir Sugen på offpist i Chamonix? Skidalpinism 1
avslutad120814 på tur med snowboardåkare? Skidalpinism 5
wmthned börja med Randonne, vad tänka på ? Skidalpinism 0
bräd Dakine Heli Pack på nätet Skidalpinism 2
Jonik bredd på stighudar Skidalpinism 1
Britta GF Skidor på Korsika Skidalpinism 2
Skumberg Längd på skidor... Skidalpinism 0
OffPist2000 Stighudar på våren Skidalpinism 2
bennys Randonné på telemark Skidalpinism 4
srpp lim på fel sida stighuden... Skidalpinism 0
jmlove *HJÄLP -det börjar närma sig anmarch, STIGHUDAR PÅ!* Skidalpinism 9
okee Tips på bra skibestigningsområden i Jämtland Skidalpinism 7
esno Skidor på sidan eller ryggen ? Skidalpinism 4
Mårten Motvind Elan på topp? Skidalpinism 0
1113 Randonnéutrustning på tur...... Skidalpinism 7
Ehlana Brädan på ryggen Skidalpinism 2
Coqrouge Tips på bra randonnéskor m.m. önskas Skidalpinism 4
Coqrouge Tips på stegjärn för telisskor/snowboard Skidalpinism 1
hjelmstedt Toppturer på Drommen/Bydalen??? Skidalpinism 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.