akut hjälp med tips på områden i Norden

Har ett problem - tänkte dra iväg till Röldal under påskhelgen för att åka off-pist och gå på toppturer, men kan inte hitta något boende. Alla hyr bara ut för 10 dagar och får bara semester i 5! Så nu försöker vi hitta andra bra ställen att åka till.
Har varit jätte mycket vid Storulvån så det är inget alternativ (bra men vill se något nytt).
Ge tips på vart vi skall be ge oss! Vi kör från Göteborg och är inte sugna på att köra längre upp än Jämtland då det äter för mycket tid.

Nu har ni chansen att dela med er av era absolut bästa tips - beskriv gärna åkningen samt vart man hittar schysst boende.

Tack på förhand för er hjälp!
 
Brantåkning?

Om du var på väg till Röldal kanske du gillar att åka brant? I så fall måste jag tipsa om Innerdalen, några mil NO om Sunndalsöra i Norge. Altså norr om Joutunheimen och väster om Oppdal. Förut var det klättercentrum i Norge. Finns riktigt mycket branta rännor och roliga toppar om man har koll på läget både snö-, åk- och klättermässigt. Tyvärr är det få toppar som är lätta (som i Storulvån). Dalen ligger rätt isolerat från resten av Trollheimen (för turskidåkare, lättare till fots på sommaren) varför de inte har så mycket turister på den trevliga och billiga Innerdalshyttan. Kolla åktips på friflyt.no I Joutenheimen och på andra ställen i Norge är det bra åkning men galet mycket folk just kring påsk.

Mårten
 
Är det nå fel på Getryggen eller?

Urban, tror du behöver gå upp för Getryggen några gånger till.

/Isaac


Lycka till
 
Nä men godag Isaac!
Ja efter ca 4 påskaftnar på Getryggen kanske det är dags för några vändor upp och ner till eller hur menade du?

Omväxling förnöjer inte sant?
 
Sverigeblindhet....

Kebnekaisefjällen då? Ganska långt att åka, men nattåget gör det ganska smärtfritt. Om ni inte gillar att gå på platten så kan ni betala ca 600:- /skoter för att bli körda till fjällstationen. Där finns massor som är bra mycket häftigare än Getryggen utan att vara tok-svårt.

Riksgränsen har också fina toppturer och nattåget gör resan bekväm.

Norge är nog det bästa annars, men jag har inte testat.
 
Klättra istället?!

Ni kanske ska följa med till Fontan och klättra istället!!

Tror att Halmstad-gänget skall åka runt påsk. Jag har ju inte bestämt mig om jobb eller Österrike än, så jag får väl se vad det blir..
 
Re sverige blindhet

Sverige har absolut makalösa toppar som återstår att bestiga! Man behöver inte åka så långt upp som till Kebb, sylarna, brunnerfjällen, Helags m.m. Men kruxet är att om man är 6 pers som skall åka upp blir tåget aldelles för dyrt om man jämflr med att ta polarens folkabuss! Därför faller allt över Jämtland för denna gången, eftersom man dessutom har sprungit runt vid Stroulvån och sylarna de senaste 4-5 åren så känns det som om det vore kul med lite omväxling.

Valet står nu mellan Bjorli och Oppdal. Bjorli ligger väldigt nära Romdalsalperne medans Oppdal ligger hyffsat nära Sundalsöra och om inte jag har helt fel för mig så skall SUndalsöra också ha väldigt schyssta toppar att knata uppför.

Kan någon ge lite inpu på hur Oppdal är som skidort, med toppturer inpå knuten och off-pist möjligheter i systemet (ja de få liftar där nu är)?

Keb kommer att få sig ett besök också, men sits jag gjorde ett tappert försök att be ge mig dit blev jag matförgiftad på Kina krogen i Kiruna och fick flyga hem efter 4 timmar i Norrland. Men jag ska ha min revanch en annan gång!

Jo Zindy! Halmstad gänget för klara sig själva i Fontan - det kanske är dags för dem att testa något annat ställe än fontan, hur många år har de varit där nu? Det är dags att dem blir lite alpina!
Hälsa alla på HKK när du är där nästa gång!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AxelClarmo Hjälp med första toppturs paketet/kitet? Skidalpinism 17
zzzikko hjälp med dynafitbindning Skidalpinism 3
Tidenztand Hjälp: Ska åka till Dizin Skidalpinism 3
silverminken_tomas Hjälp med boende i S:t Anton Skidalpinism 1
jmlove *HJÄLP -det börjar närma sig anmarch, STIGHUDAR PÅ!* Skidalpinism 9
komin Behöver hjälp, Tips!(Storskor-randonee) Skidalpinism 0
Hjälp inför köp telemark/randonné utrustning Skidalpinism 3
twingate Tips och råd: Nya byxor att tura i Skidalpinism 4
nydde Behöver tips på skidverkstad Skidalpinism 2
Ännna Helt grön på turskid. Tips? Skidalpinism 8
FinJer Tips och trix för skidåkning i Lyngen våren 2012 Skidalpinism 0
Kiron tips på turer runt nallo-sälka Skidalpinism 9
keiki Lyngen - tips Skidalpinism 4
Jakob79 Ge tips om Abisko, Riksgränsen, Lofoten i maj! Skidalpinism 0
Johan C Tips önskas rörande randonnée-utrustning! Skidalpinism 7
Jonas P Förhållanden och tips, Narvik? Skidalpinism 0
Waranen Tips om skidresa (arrangörer, orter) till Kanada? Skidalpinism 2
anneli n Tips på udda pärlor i alperna? Skidalpinism 7
tango tips om bra stegjärnsvandrings- och skidbestigspjäxor? Skidalpinism 1
blackwidow Tips för toppturer i Hemsedaltrakten Skidalpinism 1
mansjungner Randonne skidor-erfarenheter och tips...! Skidalpinism 0
Hedson Nya Zeeland - tips Skidalpinism 1
okee Tips på bra skibestigningsområden i Jämtland Skidalpinism 7
MrE Alpinskidåkning i USA-Tips önskas Skidalpinism 1
tango tips ang spade??? Skidalpinism 16
Coqrouge Tips på bra randonnéskor m.m. önskas Skidalpinism 4
jmlove Abisko? Tips! Skidalpinism 0
funkunit Tips för en randonné-nybörjare Skidalpinism 2
Coqrouge Tips på stegjärn för telisskor/snowboard Skidalpinism 1
asada Tips om bra vindsäck samt snöspade sökes Skidalpinism 1
kajsalindh Tips på boende i Val d Isére Skidalpinism 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.