Tips önskas rörande randonnée-utrustning!

Hej alla topptursentusiaster,

Har en fråga (säkert en dum fråga, men skulle behöva era tankar!) som jag hoppas kunna få hjälp med här på forumet. Efter flera år av fina toppturer med vanliga slalombindningar och "secura fix-kassett" för att lösgöra hälen när jag går med hudarna är jag nu trött på den extra sladdrighet och tyngd som secura fix innebär. Har därför tänkt investera i ett par randonnée-bindingar till skidorna (funderar på Diamir Freeride Plus).

Min fråga är dock om jag även BEHÖVER köpa randonnéepjäxor, eller om det funkar att fortsatt använda mina nuvarande slalompjäxor? Vet att vanliga pjäxor innebär extra tyngd och mindre flexibilitet i fotrörelsen, men dels är jag mycket nöjd med mina nuvarande pjäxor (sitter perfekt och är underbara för friåkning utanför pisten), dels vore ett par nya pjäxor en ytterligare utgift på flera tusen som jag gärna skulle undvika om det gick.

Men vad säger ni - är det någon mening alls att köpa randonnébindingar om jag ändå skall använda mina vanliga pjäxor? Kanske är det ett måste med randonnéepjäxor, eller kan jag köra kombinationen rando-bindningar/vanliga pjäxor?

Många hälsningar,
Johan
 
Hej Johan!

Jag är faktiskt i samma tankar. Har ett par NAXO NX21 som jag tänkte använda till mina sköna slalompjäxor. Har inte erfarenhet att gå i den kombinationen men har varit på STF tillsammans med de som har. De tyckte att det gick alldeles utmärkt att topptura på bergen kring Kebnekaise. Alltså rätt avancerade heldagsturer. Kan de kan jag tänkter jag.

/Johan
 
Hej Johan,

Tack för svar - låter hoppingivande det du skriver. Då lutar det åt att jag i alla fall testar kombinationen rando-bindingar/slalompjäxor innan jag springer iväg och investerar i ett par nya pjäxor också!
 
Det funkar bra. Nackdelarna är tyngden, att du har en hård och rak plastsula som är jobbig att gå på om du ska gå utan skidor samt att slalompjäxor oftast saknar gå-läge på skaftet. Det funkar ganska bra att gå uppför utan gå-läge på skaftet, men kan bli jobbigt på platten eftersom du får så kort steglängd.

Men kör på, det funkar. Tycker du att det funkat med securafix så blir det ju ett lyft iallafall. Randopjäxor kan bli nästa års investering. Man måste inte ha allt, huvudsaken är att man kommer ut och har kul!
 
Hej alla topptursentusiaster,

Har en fråga (säkert en dum fråga, men skulle behöva era tankar!) som jag hoppas kunna få hjälp med här på forumet. Efter flera år av fina toppturer med vanliga slalombindningar och "secura fix-kassett" för att lösgöra hälen när jag går med hudarna är jag nu trött på den extra sladdrighet och tyngd som secura fix innebär. Har därför tänkt investera i ett par randonnée-bindingar till skidorna (funderar på Diamir Freeride Plus).

Min fråga är dock om jag även BEHÖVER köpa randonnéepjäxor, eller om det funkar att fortsatt använda mina nuvarande slalompjäxor? Vet att vanliga pjäxor innebär extra tyngd och mindre flexibilitet i fotrörelsen, men dels är jag mycket nöjd med mina nuvarande pjäxor (sitter perfekt och är underbara för friåkning utanför pisten), dels vore ett par nya pjäxor en ytterligare utgift på flera tusen som jag gärna skulle undvika om det gick.

Men vad säger ni - är det någon mening alls att köpa randonnébindingar om jag ändå skall använda mina vanliga pjäxor? Kanske är det ett måste med randonnéepjäxor, eller kan jag köra kombinationen rando-bindningar/vanliga pjäxor?

Många hälsningar,
Johan

Som redan påpekats så fungerar det ganska bra med slalompjäxor, om du inte skall ta massor
med höjdmetrar. När du ska gå uppåt knäpper du upp spännena på skaftet och drar åt dem på foten. På nervägen är det naturligtvis bättre med slalompjäxor än med randopjäxor. En nackdel till med slalompjäxor är att de är halare, vilket är av viss vikt om man skall gå på stenskravel eller liknande med skidorna på ryggen.

- Erik
 
Inget att tillägga egentligen, dvs:
Helt OK för dagsturer upp och ner. För tungt och obekvämt för längre sträckor (mer än nån km) på flat mark.
Randonnébindning är klart lättare än Secura-Fix+vanlig bindning. Och stabilare, ssk på skrå.
Jag prioriterade investering i randonnébindning före inköp av randonnésko.
 
Jag har Fritschi Diamir Freeride och vanliga alpinpjäxor och det funkar utmärkt åkmässigt.
Håller med om att det inte är bra på platten (riktigt j-vla kass för att vara ärlig) men jag har inte heller testat randopjäxor så jag har inget att jämföra med.
Att det är halkigt med alpinpjäxor går ju att lösa med stegjärn. Provade mina förra vintern och det var ju sjukt mycket lättare att gå.

Jag tycker Diamiren funkar bra men bindingen alla snackar om nu är Marker the Duke, den senaste randobindningen som ska vara nästintill som en vanlig alpinbindning.

Marker the Duke

/Daniel
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrE Alpinskidåkning i USA-Tips önskas Skidalpinism 1
Coqrouge Tips på bra randonnéskor m.m. önskas Skidalpinism 4
twingate Tips och råd: Nya byxor att tura i Skidalpinism 4
nydde Behöver tips på skidverkstad Skidalpinism 2
Ännna Helt grön på turskid. Tips? Skidalpinism 8
FinJer Tips och trix för skidåkning i Lyngen våren 2012 Skidalpinism 0
Kiron tips på turer runt nallo-sälka Skidalpinism 9
keiki Lyngen - tips Skidalpinism 4
Jakob79 Ge tips om Abisko, Riksgränsen, Lofoten i maj! Skidalpinism 0
Jonas P Förhållanden och tips, Narvik? Skidalpinism 0
Waranen Tips om skidresa (arrangörer, orter) till Kanada? Skidalpinism 2
surfban akut hjälp med tips på områden i Norden Skidalpinism 8
anneli n Tips på udda pärlor i alperna? Skidalpinism 7
tango tips om bra stegjärnsvandrings- och skidbestigspjäxor? Skidalpinism 1
blackwidow Tips för toppturer i Hemsedaltrakten Skidalpinism 1
mansjungner Randonne skidor-erfarenheter och tips...! Skidalpinism 0
Hedson Nya Zeeland - tips Skidalpinism 1
okee Tips på bra skibestigningsområden i Jämtland Skidalpinism 7
tango tips ang spade??? Skidalpinism 16
jmlove Abisko? Tips! Skidalpinism 0
funkunit Tips för en randonné-nybörjare Skidalpinism 2
komin Behöver hjälp, Tips!(Storskor-randonee) Skidalpinism 0
Coqrouge Tips på stegjärn för telisskor/snowboard Skidalpinism 1
asada Tips om bra vindsäck samt snöspade sökes Skidalpinism 1
kajsalindh Tips på boende i Val d Isére Skidalpinism 0
515442 Topptur Jotunheimen igen, eller alternativ önskas Skidalpinism 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.