tips ang spade???

Jag vill ha hjälp att välja spade. Jag har lite krav och kandidater.
krav:
teleskopisk
ska rymma snösåg i skaftet
D eller T handtag

kandidater:
Ascension switchbalde (lila med svart kompositblad)
Blackdiamond Bobcat, svart med gul/orange blad, helt i metal
Black diamond Tele lynx,som ovan

De väger och kostar ungefär lika men jag vill ha tips om användningen.

T ex Håller kompositbladet i acsensionen i hård kyla, blir det sprött?
Kan man itne ha sågen i ascension och ändå få skaftet att förbli ihopasnäppt (den delar sig -inte bra om man har den på utsidan av ryggan) eller?

hur funkar det med sågen i bobcat / lynx? Hörde rykten om att det var någon liten lös del man lätt tappade bort, stämemr det?

/Patrik
Patrik.Tornkvist@bigfoot.com
 
Ang Spade.

Hej Patrik!

Vad det gäller komposit eller metall är det mest en smaksak. Jag har testat kompositspadar ganska ordentligt och aldrig spräckt nån. Jag föredrar ändå själv metall utan att kunna ge något specifik skäl för det.

Varför ska du ha spaden på utsidan av ryggsäcken?
Där finns det risk för att du kan tappa den. Den riskerar också att fastna om du åker i skogen eller i liften.

MVH
Mårten
Pistör/medlem i Canadian Avalanche Association
 
Använde både Bobcaten och Acension på en tur förra vintern. Tycker båda funkar utmärkt, använde dock ingen såg till dem. Båda är rejäla....ganska tunga men bra att gräva med.

Att gräva med:
Bobcaten är nog något bättre tyckte jag. Bladet är vassare och därför lite lättare att göra block med. Detta är dock båda spadarna utmärkta till...

Snögrotts/snöka grävning:
Motsvarande egenskaper. Kanske Bobcaten kan vara bättre om det är hårt.

Topptur:
Båda spadarna är kanske i tyngsta laget.

Att leka med:
Bobcatspaden funkar utmärkt att sitta på och använda som stjärtlapp i utförsbackar. Acensionspaden är värdelös till detta eftersom infästningen av skftet sitter på ett sådant sätt att det bromsar. Det går helt enkelt inte att åka med den. Bobcaten däremot är riktigt snabb......var snabbare än alla småttingar i pulka i backen utanför Storulvån i vintras.

Som solskydd:
Detta testade vi också nedanför ovan nämnda fjällstation. Som solskydd för ansiktet när man ligger på rygg på liggunderlag och softar.... Acension var bäst. Plasten är klart trevligare att ha emot ansiktet än aluminiumen. Ett minus dock för de två små hålen i bladet där ljus smiter in.

Som stekpanna:
Till detta har vi inte testat någon av dessa spadar. Dock bör aluminium vara att föredra. Vi stekte med mycket gott reultat hamburgare över öppen eld med en annan aluminiumspade i vintras. Alla var nöjda och glada tills vi fick veta att det var spaden som användes till hundgårdsstädning.....kanske platsar under inlägget "det dummaste jag gjort"...

Fiske och friluftsföreningen jag är medlem i hade planer på att genomföra ett större spadtest med bla. Bobcaten, Acension D och T grip, Rottefellaspaden, Blackdiamond Lynx, Arméspade och ngn fiskars typ med betygsättning av ovanstående kategorier (gräva, topptur, snögrotta/snöka, lekredskap, stekpanna) men det blev som inte av....

Jag vet inte hur mycket vikten diffar mella bobcaten och Acension men jag tror Acension är lite lättare.... Vore vikten ungefär lika skulle jag nog välja Bobcaten om priset var det samma för dem. Nu har jag Acension efter som jag fick ett kanonpris på den....tror vi betalade 300:- styck så vi var ett gäng som köpte alla (4) de hade kvar i butiken (postorder)

Förövrigt tycker jag att D-grip är trevligare än T-grip.

Hoppas det blev till någon nytta.

/Andreas
 
Re: Ang Spade.

MårtenJ; sa:
Hej Patrik!

Vad det gäller komposit eller metall är det mest en smaksak. Jag har testat kompositspadar ganska ordentligt och aldrig spräckt nån. Jag föredrar ändå själv metall utan att kunna ge något specifik skäl för det.

Varför ska du ha spaden på utsidan av ryggsäcken?
Där finns det risk för att du kan tappa den. Den riskerar också att fastna om du åker i skogen eller i liften.

Jag vill nog ha spaden utanpå ryggan för att inte metallbaldet (omman nu väljer det) ska skära upp ryggan inifrån och dessutom tror jag att man snabbare kommer åt spaden om den sitter på utsidan, man slipper fippla med snölås. Spaden borde man väl kunna sätta i "isyxe-fästena".
Men visst i liften och i skogen är det ju kanske ivägen.

Hoppas någon kan bistå mer mer erfarenheter av just sågarna. Det verkar vara det som fäller avgörandet.

/Patrik


MVH
Mårten
Pistör/medlem i Canadian Avalanche Association
 
liten komplettering....

Glömde detta i mitt förra inlägg......

T-grip spadarna är enklare att fästa i isyxefästena än vad D-grip är. Bara att ha skaftet igenom öglan och sedan vika upp spaden mot ryggsäcken som en isyxa. På D-grip spade måste man öppna någon rem för att göra något liknande....inget stort besvär iofs....

/Andreas
 
Re: liten komplettering....

ala; sa:
Glömde detta i mitt förra inlägg......

T-grip spadarna är enklare att fästa i isyxefästena än vad D-grip är. Bara att ha skaftet igenom öglan och sedan vika upp spaden mot ryggsäcken som en isyxa. På D-grip spade måste man öppna någon rem för att göra något liknande....inget stort besvär iofs....

/Andreas


Eller också får man ha en så pass liten ögla (eller stort D) att själva D:et int eglider genom öglan. Jag gilalr nog D bättre än T så kan jag välja tar jag D!


/Patrik, som precis pratat med en Black Diamond representant som bekräftade det jag trodde i första inlägget om pillandet med fjädrar på bobcat och lynx så det är fortfarande oavgjort i matchen Switchblade mot bobcat/lynx.
Båda är i det närmaste perfekta men de har ett litet minus vardera. Bobcaten/lynx minus är fjädern man kan tappa bort (eller itn eta med sig ut alls men då hamnar spadbaldet 90 grader fel i förhållande till T/D-handtaget) och ascensionens minus är att den inte förblir stängd med såg i skaftet.

/Patrik, kluven ;-)
 
mera info...

http://www.klatterochhogfjall.com/ har de de spadarna du pratar om... Har du kikat där?

Testa en direktlänk till spadsidan:
http://www.klatterochhogfjall.com/Friluft/Spadar.htm

Snabbt och enkelt att jämföra... Bobcaten är ju ca 200 gram tyngre än Acension. Bobcaten gå å andra sidan att ställa in i tre olika längder. Kan användas med bara ett skaft men är ändå tyngre än Acensionspaden.
Lynx teleskop är ju inte heller så dum...lite smidigare men når ju aldrig samma längd som de två andra.... Svårt val!

Jag skulle nog välja mellan Acension och Lynx Teleskop, det är en känslomässigt viktigt att inte gå över 1-kilosstrecket ;-)
Men som sagt Bobcaten är mycket fin att gräva med....

Kan Lynx teleskop användas med bara en skaftdel och vara precis som den vanliga lynx vid tex en topptur? I så fall ett klart plus....kul att kunna spara några gram...

/Andreas
 
vem kan man lita på?

enligt ovanstående hemsida väger bobcat 1020 gram men enligt senaste utemagasinet väger den 825 gram dvs 5 gram MINDRE än Acension istället för nästan 200 gram mer.....

Vem kan man lita på?

/Andreas
 
viktskillnader

Jag tror det beror på om man har tvån eller tre delar teleskop...... 2 delar väger mindre än tre men blir i gengäld itnen lika lång. Gissar jag!

/Patrik, som fortfarande inte bestämt sig!
 
Förmodligen är det så.... Klätter och högfjällsport anger "Med enbart en skaftdel 71 cm, 840 g." att då jämföra med Utemagasinets 825 gram (fortfarande lägre) Men rätt orutinerat av utemagasinet att ange en vikt utan att kommentera den om den nu är med bara ett skaft.... På skaft längden står det nämligen 110 cm vilket innebär full längd....

Men å andra sidan så anger de ju att frekvenzen på transivrar är 457 MhZ i stället för 457 kHz, som det ju egentligen är, på sidan intill så man kanske inte ska lita för mycket på utemagasinet.... :)

Vad gäller spade, satsa på det som känns mest rätt!

/Andreas
 
Vikten

Jag har vägt spaden, tillskilanad från Utemag. som alltid bara tar tillverkarens uppgift. Idiotiskt, den uppgiften kan man ju lätt läsa sig till någoannanstans.
Vikten 825g är fel, spaden väger mer, oavsett om förlängningsskaftet sitter i. För vikt-intresserade kan jag tipsa om http://www.globetrotter.de Dom väger grejorna själva.
 
vikt

Min Acension med D-hantag, alla Skaft och Såg väger 1042g....
D-hantag är givet om du ska gräva mycket med tummvantar.

:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
twingate Tips och råd: Nya byxor att tura i Skidalpinism 4
nydde Behöver tips på skidverkstad Skidalpinism 2
Ännna Helt grön på turskid. Tips? Skidalpinism 8
FinJer Tips och trix för skidåkning i Lyngen våren 2012 Skidalpinism 0
Kiron tips på turer runt nallo-sälka Skidalpinism 9
keiki Lyngen - tips Skidalpinism 4
Jakob79 Ge tips om Abisko, Riksgränsen, Lofoten i maj! Skidalpinism 0
Johan C Tips önskas rörande randonnée-utrustning! Skidalpinism 7
Jonas P Förhållanden och tips, Narvik? Skidalpinism 0
Waranen Tips om skidresa (arrangörer, orter) till Kanada? Skidalpinism 2
surfban akut hjälp med tips på områden i Norden Skidalpinism 8
anneli n Tips på udda pärlor i alperna? Skidalpinism 7
tango tips om bra stegjärnsvandrings- och skidbestigspjäxor? Skidalpinism 1
blackwidow Tips för toppturer i Hemsedaltrakten Skidalpinism 1
mansjungner Randonne skidor-erfarenheter och tips...! Skidalpinism 0
Hedson Nya Zeeland - tips Skidalpinism 1
okee Tips på bra skibestigningsområden i Jämtland Skidalpinism 7
MrE Alpinskidåkning i USA-Tips önskas Skidalpinism 1
Coqrouge Tips på bra randonnéskor m.m. önskas Skidalpinism 4
jmlove Abisko? Tips! Skidalpinism 0
funkunit Tips för en randonné-nybörjare Skidalpinism 2
komin Behöver hjälp, Tips!(Storskor-randonee) Skidalpinism 0
Coqrouge Tips på stegjärn för telisskor/snowboard Skidalpinism 1
asada Tips om bra vindsäck samt snöspade sökes Skidalpinism 1
kajsalindh Tips på boende i Val d Isére Skidalpinism 0
SuperG Fundering ang svagt snöskickt. Skidalpinism 18
Telislinkan Spade plast eller Aluminium blad? Skidalpinism 8
Robwah-9 Spade?? Skidalpinism 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.