tips ang spade???

Re: Vikten

Vandrare; sa:
Jag har vägt spaden, tillskilanad från Utemag. som alltid bara tar tillverkarens uppgift. Idiotiskt, den uppgiften kan man ju lätt läsa sig till någoannanstans.
Vikten 825g är fel, spaden väger mer, oavsett om förlängningsskaftet sitter i. För vikt-intresserade kan jag tipsa om http://www.globetrotter.de Dom väger grejorna själva.

Björn har helt rätt! Om man nu en gång har en produkt som man testar så varför inte ta reda på ifall tillverkarens uppgifter stämmer?! En vanlig köksvåg duger utmärkt för att få ett ungefärligt värde. En felmarginal på 5 gram gör inte särskilt mycket på en spade (IMO), men 200 grams skillnad är jag säker på att du upptäcker även fast vågen är köpt hos Mats Allehanda. Inget behov av att gå till posten och väga på deras statskontrollerade vågar, vilket gjordes vid ett tälttest en gång i tiden.

Att man dessutom inte redogör för hur man fått fram uppgiften är ju också suspekt! Enbart bladet, 1/2/3 skaftdelar, skaft utan blad????

/mats
 
ihopfälld? Re: vikt

Kan du bekräfta eller dementera att spaden inte förblir ihopafälld om man har sågen i skaftet? Eller lyckas du med det?

/Patrik, som börjar hoppas...


Johsv; sa:
Min Acension med D-hantag, alla Skaft och Såg väger 1042g....
D-hantag är givet om du ska gräva mycket med tummvantar.

:)
 
Re: ihopfälld? Re: vikt

tango; sa:
Kan du bekräfta eller dementera att spaden inte förblir ihopafälld om man har sågen i skaftet? Eller lyckas du med det?

/Patrik, som börjar hoppas...

Spaden kan spärras ihopskjuten eller utdragen med sågen i skaftet. Du märker inte sågen mer än på totalvikten om du har den i skaftet.

:-Johan
 
Re: Re: ihopfälld? Re: vikt

Jag provade grejorna i naturkompainets butik i Stlm och fick inte ihopa det i "transportläge" med sågen i skaftet.
Jag tog spadbladet och dess rör, stoppade sågen däri och sedan trädde övre skaftet över såg+nederdel och då sticker ju sågen upp en bit ur nederdelen och då når inte låsmekanismen ända fram för att skjuta ihopa spaden till spärrat läge. Det som skiljer är några cm som ju härstammar från sågens korta lila skaft.
Har vi satt ihopa paketet fel då eller är din spade annorlunda från den jag provat?

/Patrik, som känner att det lutar år ascension nu.... Hoppas jag bara gjort fel i affären...


[QOUTE]

Spaden kan spärras ihopskjuten eller utdragen med sågen i skaftet. Du märker inte sågen mer än på totalvikten om du har den i skaftet.

:-Johan
[/QUOTE]
 
Lösningen kring spade & såg! Re: Re: Re: ihopfälld? Re: vikt

Nu vet jag hur man får ihopa Ascension Swtichblade teleskop och snösåg. Det jag missade tidigare var att man kan ta av spadbladet från nedre röret och därifrån stoppa i sågen och ta bort nedre spärrfjädern och använda sågens spärr för att hålla ihopa spaden. Då förblir den spärrad i ihopafällt läge med sågen i.

Så det blir en sådan!

tack till alla som försökt förklara men det krävdes en förevisning av en som visste.

/Patrik, snart spad- och såg-ägare
Chamonix v 4, slapp använda spade utom på övning
Åre v12, hoppas fortsätta slippa ;-)


tango; sa:
Jag provade grejorna i naturkompainets butik i Stlm och fick inte ihopa det i "transportläge" med sågen i skaftet.
Jag tog spadbladet och dess rör, stoppade sågen däri och sedan trädde övre skaftet över såg+nederdel och då sticker ju sågen upp en bit ur nederdelen och då når inte låsmekanismen ända fram för att skjuta ihopa spaden till spärrat läge. Det som skiljer är några cm som ju härstammar från sågens korta lila skaft.
Har vi satt ihopa paketet fel då eller är din spade annorlunda från den jag provat?

/Patrik, som känner att det lutar år ascension nu.... Hoppas jag bara gjort fel i affären...


[QOUTE]

Spaden kan spärras ihopskjuten eller utdragen med sågen i skaftet. Du märker inte sågen mer än på totalvikten om du har den i skaftet.

:-Johan
[/QUOTE]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
twingate Tips och råd: Nya byxor att tura i Skidalpinism 4
nydde Behöver tips på skidverkstad Skidalpinism 2
Ännna Helt grön på turskid. Tips? Skidalpinism 8
FinJer Tips och trix för skidåkning i Lyngen våren 2012 Skidalpinism 0
Kiron tips på turer runt nallo-sälka Skidalpinism 9
keiki Lyngen - tips Skidalpinism 4
Jakob79 Ge tips om Abisko, Riksgränsen, Lofoten i maj! Skidalpinism 0
Johan C Tips önskas rörande randonnée-utrustning! Skidalpinism 7
Jonas P Förhållanden och tips, Narvik? Skidalpinism 0
Waranen Tips om skidresa (arrangörer, orter) till Kanada? Skidalpinism 2
surfban akut hjälp med tips på områden i Norden Skidalpinism 8
anneli n Tips på udda pärlor i alperna? Skidalpinism 7
tango tips om bra stegjärnsvandrings- och skidbestigspjäxor? Skidalpinism 1
blackwidow Tips för toppturer i Hemsedaltrakten Skidalpinism 1
mansjungner Randonne skidor-erfarenheter och tips...! Skidalpinism 0
Hedson Nya Zeeland - tips Skidalpinism 1
okee Tips på bra skibestigningsområden i Jämtland Skidalpinism 7
MrE Alpinskidåkning i USA-Tips önskas Skidalpinism 1
Coqrouge Tips på bra randonnéskor m.m. önskas Skidalpinism 4
jmlove Abisko? Tips! Skidalpinism 0
funkunit Tips för en randonné-nybörjare Skidalpinism 2
komin Behöver hjälp, Tips!(Storskor-randonee) Skidalpinism 0
Coqrouge Tips på stegjärn för telisskor/snowboard Skidalpinism 1
asada Tips om bra vindsäck samt snöspade sökes Skidalpinism 1
kajsalindh Tips på boende i Val d Isére Skidalpinism 0
SuperG Fundering ang svagt snöskickt. Skidalpinism 18
Telislinkan Spade plast eller Aluminium blad? Skidalpinism 8
Robwah-9 Spade?? Skidalpinism 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.