Längd på Skidor?

Tjo

ska ge mig in i topptursåkandet nu! Ska med en Kompis till norge i en månad och bara driva runt å plocka sköna åk! Ska nu då skaffa mig några vettiga skidor!

Jag har åkt skidor när jag var yngre, sen övergått till snowboard i flera år, men kan väll åka tycker jag! Så min undran är ungefär hur länga skidor jag ska snegla på? Jag är 175cm lång.
Något annat att tänka på? Märke?

De flesta jag pratat med (piståkare) säger att jag inte ska ha över 170cm, men sen har jag förståt att freeride skidor är oftast längre, och jag hittar knappt några Freeride/Toppturskidor under 175cm...hmm.

Har kollat på ett par Dynastar Legend till bra pris, årsmodell 2006, dom är 178cm, är det för långt??

Alla tips är välkomna!!
 
Tjo

ska ge mig in i topptursåkandet nu! Ska med en Kompis till norge i en månad och bara driva runt å plocka sköna åk! Ska nu då skaffa mig några vettiga skidor!

Jag har åkt skidor när jag var yngre, sen övergått till snowboard i flera år, men kan väll åka tycker jag! Så min undran är ungefär hur länga skidor jag ska snegla på? Jag är 175cm lång.
Något annat att tänka på? Märke?

De flesta jag pratat med (piståkare) säger att jag inte ska ha över 170cm, men sen har jag förståt att freeride skidor är oftast längre, och jag hittar knappt några Freeride/Toppturskidor under 175cm...hmm.

Har kollat på ett par Dynastar Legend till bra pris, årsmodell 2006, dom är 178cm, är det för långt??

Alla tips är välkomna!!

Jag är 174 och kör på Dynastar Legend mythic 184cm. Längden beror en del på vikt, hur avancerad du är och vad du tänkt åka. Jag är själv gammal tävlingsåkare i puckel och väger rätt mycket så jag valde en lite längre skida för att få mer bärighet offpist. Jag tycker inte att din längd +10 cm är för långt särskilt inte om du ska åka mycket offpist. Om du ska åka på en slalomracer med kort svängradie i pist så är det en annan sak.. Jag funderar f ö själv på ett par legend pro upp mot 190 cm för främst offpiståkande.
 
Håller med föregående. Tycker att +10 cm inte är för långt. Har själv alltid åkt på skidor som är ca 10 cm längre än min kroppslängd på både alpina- och telemarksskior. Mest för att jag gillar bärigheten i lössnö och stabiliteten i högre hastigheter. Passar min åkstil med stora svängar.
Går själv och funderar på att skaffa ett par Atomic Snoop Daddy med en Randobindning. Tillräckligt breda för ok flyt i lössnön och med ett ok bett i kanterna. Är också ganska lätta.
 
Hej Viktor.

Jag har ett par Black Diamond Kilowatt skidor med Diamir Freeride plus-bindningar. Skidorna är av fjorlåretsmodell och nästa inget använda (2 ggr). Du kan få köpa dem + bindningar för 4 000 kr.
Ordinarepris är säkert över 7 000 kr. Skidorna är 175 cm långa vilket borde passa bra för en person som har en vikt runt 75-80 kg.
Skidorna finns i Östersund.
Tel 070-518 13 19
eller 010-1188161.

hälsningar
Nicklas
 
Långt är bra!!

Glöm korta skidor offpist......om du inte gillar att näbba hela tiden! +10 är helt ok. Förr i världen på 80-talet var det väl ingen som körde med kortare än 2.05......Enda nackdelen som jag ser det kan vara när när det blir riktigt brant uppför och man ska göra slag.

Jag har hört en del rent idiotiska argument för korta skidor som tex att de är bekväma att bära på ryggen och lätta att stuva undan...Fast det ger ju utrymme för fina kommentarer när det simmas i snön!
 
Jag är inte så förtjust i att man rekommenderar längd på skidor i förhållande till längd på kroppen. Hur långa skidorna bör vara har ju mer med skidornas bredd, spann och åkarens vikt att göra.

Jag borde ha skidor runt 2m med era rekommendationer. Det skulle dock bli asjobbigt då jag väger runt 77kg och har ben smala som spagetti. Nu kör jag på ett par Völkl Mantra 184 dvs 5 cm kortare än mig själv och har aldrig haft problem med bärigheten. Någon kanske har en bra tumregel som tar viketn i beaktande?
 
Jag är inte så förtjust i att man rekommenderar längd på skidor i förhållande till längd på kroppen. Hur långa skidorna bör vara har ju mer med skidornas bredd, spann och åkarens vikt att göra.

Jag borde ha skidor runt 2m med era rekommendationer. Det skulle dock bli asjobbigt då jag väger runt 77kg och har ben smala som spagetti. Nu kör jag på ett par Völkl Mantra 184 dvs 5 cm kortare än mig själv och har aldrig haft problem med bärigheten. Någon kanske har en bra tumregel som tar viketn i beaktande?

Jag är 190 cm och väger 90 och åker på Dynafit Mustagh Ata 178 cm. Den finns i två längder och 178 är den längsta. Jag var orolig att det inte skulle räcka men det gör det.
 
Det finns ju en del formler som tar hänsyn till åkarens vikt, hur avancerad man är, vad man tänkt åka etc och naturligtvis finns ju inga enkla svar men en tung avancerad åkare som främst ska åka offpist rekommenderas en längre skida än en lättare åkare som främst ska åka pist.
 
mer om detta

Med det enorma utbud som finns av skidor så borde det inte vara så svårt att hitta rätt modell av en längre skida för offpist som passar. Kort eller lång radie, mjukt eller hårt flex osv. Allt beror ju på hur man kör. Långa eller korta svängar, aggressivt eller snällt....det är mer det som styr skidvalet tycker jag.
 
Man går uppför också.....

Hejsan!

Jag är 1,86 lång och väger runt 93 kg och kör på ett par Völkl Mantra på 178 cm och har hittills aldrig haft några problem med bärigheten. För är man ärlig är det ju ganska sällsynt med bottenlös puder i de skandinaviska fjällen. För det mesta blåser det ju en hel del samtidigt som det snöar vilket packar ihop snön.

Sen bör man inte glömma bort att man på topptur även ska släpa utrustningen uppför och ju längre skidan blir desto tyngre blir den.....

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skumberg Längd på skidor... Skidalpinism 0
b_luthman längd på sond? Skidalpinism 2
PeAC Längd på rep Skidalpinism 6
The_Geb Snöläget på Städjan och Nipfjället mars/april Skidalpinism 1
Sobril Keb - Abisko på rando-skidor? Skidalpinism 6
avslutat 73229 Stora Sarektraversen på 21 timmar Skidalpinism 0
John_T Hur är passformen på Black Diamond pjäxorna? Skidalpinism 5
nydde Behöver tips på skidverkstad Skidalpinism 2
Andreas Sellin Vad gå på kring Kiruna med omnejd Skidalpinism 1
TellyHelly Sarek på hösten Skidalpinism 3
Ännna Helt grön på turskid. Tips? Skidalpinism 8
515442 Köpa karta Lyngen/Tromsö på plats? Skidalpinism 3
Kiron tips på turer runt nallo-sälka Skidalpinism 9
Moralkaka Neoprene strumpor på vägen upp? Skidalpinism 1
AndersEnar Skidbestigning på Korsika i Januari Skidalpinism 3
Mats Å Atomfjella på Svalbard Skidalpinism 3
evalena Fjällinfo på eng/franska Skidalpinism 1
6463603 mont blanc på skidor Skidalpinism 0
bjen skidor på akkha, bilder? Skidalpinism 5
John_T Häng med Fjälledarna på toppturer till Kebnekaise Skidalpinism 2
dillman Iskalla plastpjäxor på tälttur Skidalpinism 7
Emmma heliskiing på Kebnekaise Skidalpinism 5
John_T Vill ha förslag på toppturer kring Keb och Tarfala Skidalpinism 2
StoraBerg Strategi på instabil snö? Skidalpinism 1
anderssan Byta/komplettera klister på stighudar ? Skidalpinism 4
uppkastaren Stighudar på platten? Skidalpinism 22
_Erik_ Åk inte offpist på fel ställe Skidalpinism 6
loppisen Ny på Randonée, Rando vs. Telis? Skidalpinism 6
Maskros444 Funkar randonnébindningar på fetare skidor? Skidalpinism 15
surfban akut hjälp med tips på områden i Norden Skidalpinism 8
mek Tappat isyxa på Vuoinestjåkka i Sarek Skidalpinism 1
anneli n Tips på udda pärlor i alperna? Skidalpinism 7
madir Sugen på offpist i Chamonix? Skidalpinism 1
avslutad120814 på tur med snowboardåkare? Skidalpinism 5
wmthned börja med Randonne, vad tänka på ? Skidalpinism 0
bräd Dakine Heli Pack på nätet Skidalpinism 2
Jonik bredd på stighudar Skidalpinism 1
Britta GF Skidor på Korsika Skidalpinism 2
OffPist2000 Stighudar på våren Skidalpinism 2
bennys Randonné på telemark Skidalpinism 4
srpp lim på fel sida stighuden... Skidalpinism 0
jmlove *HJÄLP -det börjar närma sig anmarch, STIGHUDAR PÅ!* Skidalpinism 9
okee Tips på bra skibestigningsområden i Jämtland Skidalpinism 7
esno Skidor på sidan eller ryggen ? Skidalpinism 4
Mårten Motvind Elan på topp? Skidalpinism 0
1113 Randonnéutrustning på tur...... Skidalpinism 7
Ehlana Brädan på ryggen Skidalpinism 2
Coqrouge Tips på bra randonnéskor m.m. önskas Skidalpinism 4
Coqrouge Tips på stegjärn för telisskor/snowboard Skidalpinism 1
hjelmstedt Toppturer på Drommen/Bydalen??? Skidalpinism 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.