Sarek på hösten

Jag har fått i uppdrag att ordna en tur till Sveriges bästa topptursområde, Sarek, av mina norska vänner.

Frågan är om man kan dra under hösten? När kan man vara säker på att det ligger bra med snö för att få fin skidåkning, men inte vänta för länge så att det inte är något dagsljus kvar?
 
Jag kan bara komma med mer eller mindre kvalificerade spekulationer, men rent spontant känns det väldigt chansartat. Det går ju att hitta åkbara rännor året om men om du syftar på mer regelrätt turande så får man nog vänta en bra bit in på hösten och då börjar de korta dagarna göra sig påminda. I oktober-november blir dagarna snabbt kortare; solnedgång 20/10: 17.00, 20/11: 13.56
Dessutom är väderläget rent generellt ostadigt och ruggigt. En nackdel om man nu tänker sig att tura så tidigt är också att glaciärfärdsel blir mer riskabel; det har inte kommit tillräckligt med snö för att täcka mindre sprickor/skapa stabila snöbryggor. Detta gäller även jokkar och eventuella isar man ska passera, i år tog det långt in på vintern innan isarna tog sig i Norrbottensfjällen.

Snöläget är också väldigt svårt att sia om ett halvår i förväg; man kan väl med ganska stor sannolikhet anta att det går att hitta bra snö i mars-april, men betydligt svårare att säga något om hösten. I Riksgränsenfjällen var det i år t ex väldigt dåligt med snö fram t o m premiären i slutet av februari. Det var först efter det som det började dumpa, men då rätt rejält.

Jag har inte gjort randoturer i Sarek under hösten och skulle inte avfärda det helt, men som jag ser det så är det ett antal faktorer som gör det hela lite mer komplicerat, lite mer riskfyllt och med mindre sannolikhet att hitta bra snö och åkning. Som äventyr betraktat kan det ju vara spännande men man bör då veta vad man ger sig in på och om det är fina randoturer i bra snö och under lite mer stabila förhållanden och bra ljus som man är ute efter bör man nog vänta till slutet av februari och kanske helst mars.
 
Håller med föregående

Hejsan,

Jag har varit uppe i området ett gäng gånger på hösten, både i September och i Oktober och även om det är väldigt vacket i Sarek under den tiden på året är det inte en tid på året då jag skulle satsa på topptur. Faktum är att på ingen av de 4-5 höstturer jag varit på har det funnits någon snö att tala om nedanför 1100-1200 möh nivån i runda slängar.

Detta innebär att man nog måste söka sig en bit in (kanske till och med en bra bit in) i November innan man kan känna sig hyffsat säker på att det finns åkbar snö. Men då är ju dagarna minst sagt korta och vädret allt annat än pålitligt. Kan lika gärna vara ösregn som -30....jag har även varit i närområdet (Kebnekaise fjällen) på veckolånga turer runt nyår ett gäng gånger och upplevt bägge dessa vädertyper.

En extra utmaning om man går så tidigt som November är att man dessutom inte kan räkna med att snön ligger överallt. Den snö som faller den tiden på året har ju en tendens att vara ganska lätt vilket iofs är trevligt utförs, men även innebär att stora områden är renblåsta. Så risken är ganska stor att det är ryggsäck istället för pulka som gäller och det krävs en ganska stor rygga om man ska få plats med all friluftsutrustning + all topptursutrustning.

Så jag håller med föregående inlägg, satsa på vårskidåkning i Sarek istället. Personligen hade jag som tidigast väntat till bit in i Mars eller ännu hellre till slutet av April. Då är dagara långa och man kan utan vidare får puderdump även då (t.ex kom det 30 cm nysnö i Kittelfjäll i helgen!!!)

/ Stefan
 
...på den gamla goda tiden.....

Hej igen :)

Blev som sugen på att kolla in lite verkliga mätdata och hittade då följande på smhi´s hemsida:

http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.63.../derivatives/fullSizeImage/snotackeforsta.png

Kollar man på detta verkar det som om första dagen med snö i medel inträffade den 1:a oktober i Sarek mellan 1961 - 1990. Nu har jag förvisso bara varit i Sarek en gång i Oktober, men jag skulle trots detta magra underlag vilja påstå att det var bättre förr :)

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mek Tappat isyxa på Vuoinestjåkka i Sarek Skidalpinism 1
kmsellin Lättaste topparna i centrala delarna av Sarek Skidalpinism 0
skräddarn toppturer i Sarek Skidalpinism 3
squarehead Gratis vintertur till Sarek/Keb Skidalpinism 0
squarehead Gratis(!?) vintertur i Sarek/Kebne Skidalpinism 0
henkepenke86 Sarek - dela med er av era guldkorn Skidalpinism 19
petvin Toppturer i Sarek vintertid Skidalpinism 3
jontte00 Sarek topptur i april? Skidalpinism 5
roer Topptursbeskrivningar för Sarek? Skidalpinism 3
Telluride Sarek Skidalpinism 4
The_Geb Snöläget på Städjan och Nipfjället mars/april Skidalpinism 1
Sobril Keb - Abisko på rando-skidor? Skidalpinism 6
avslutat 73229 Stora Sarektraversen på 21 timmar Skidalpinism 0
John_T Hur är passformen på Black Diamond pjäxorna? Skidalpinism 5
nydde Behöver tips på skidverkstad Skidalpinism 2
Andreas Sellin Vad gå på kring Kiruna med omnejd Skidalpinism 1
Ännna Helt grön på turskid. Tips? Skidalpinism 8
515442 Köpa karta Lyngen/Tromsö på plats? Skidalpinism 3
Kiron tips på turer runt nallo-sälka Skidalpinism 9
Moralkaka Neoprene strumpor på vägen upp? Skidalpinism 1
AndersEnar Skidbestigning på Korsika i Januari Skidalpinism 3
Mats Å Atomfjella på Svalbard Skidalpinism 3
evalena Fjällinfo på eng/franska Skidalpinism 1
6463603 mont blanc på skidor Skidalpinism 0
ECrider Längd på Skidor? Skidalpinism 10
bjen skidor på akkha, bilder? Skidalpinism 5
John_T Häng med Fjälledarna på toppturer till Kebnekaise Skidalpinism 2
dillman Iskalla plastpjäxor på tälttur Skidalpinism 7
Emmma heliskiing på Kebnekaise Skidalpinism 5
John_T Vill ha förslag på toppturer kring Keb och Tarfala Skidalpinism 2
b_luthman längd på sond? Skidalpinism 2
StoraBerg Strategi på instabil snö? Skidalpinism 1
anderssan Byta/komplettera klister på stighudar ? Skidalpinism 4
uppkastaren Stighudar på platten? Skidalpinism 22
_Erik_ Åk inte offpist på fel ställe Skidalpinism 6
loppisen Ny på Randonée, Rando vs. Telis? Skidalpinism 6
PeAC Längd på rep Skidalpinism 6
Maskros444 Funkar randonnébindningar på fetare skidor? Skidalpinism 15
surfban akut hjälp med tips på områden i Norden Skidalpinism 8
anneli n Tips på udda pärlor i alperna? Skidalpinism 7
madir Sugen på offpist i Chamonix? Skidalpinism 1
avslutad120814 på tur med snowboardåkare? Skidalpinism 5
wmthned börja med Randonne, vad tänka på ? Skidalpinism 0
bräd Dakine Heli Pack på nätet Skidalpinism 2
Jonik bredd på stighudar Skidalpinism 1
Britta GF Skidor på Korsika Skidalpinism 2
Skumberg Längd på skidor... Skidalpinism 0
OffPist2000 Stighudar på våren Skidalpinism 2
bennys Randonné på telemark Skidalpinism 4
srpp lim på fel sida stighuden... Skidalpinism 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.