Stålmugg som går att koka i?

Ta 'vilkensomhelst' konservburk i passande storlek, och nyp in ev. vassa kanter med tång. Trangias tamoj funkar att hålla med/i.


valdemar

Jag måste säga att tanken har slagit mig. Funderade på om det inte fungerar med att öppna en burk med bönor och ställa burken på stormköket bara, men efter lite eftertänksamhet och bollande med idén till min bror och hans fru så insåg jag att det nog skulle vara direkt farligt.

Dock så är jag inte helt hundra om detta. Någon som vet om det är farligt eller ej, och isf. varför? :)
 
Vad är det för beläggning på insidan av konservburken? Jag tror att det kan vara risk för läbbiga metaller som inte gillar att bli kokade, men just nu kommer jag inte på vad faran är eller var jag läst det, bara en instinktiv reaktion - inte nödvändigtvis faktabaserad! Men det kommer nog något inlägg som reder ut detta snart! Eller så gör jag det själv...
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55057
 
Vad är det för beläggning på insidan av konservburken? Jag tror att det kan vara risk för läbbiga metaller som inte gillar att bli kokade, men just nu kommer jag inte på vad faran är eller var jag läst det, bara en instinktiv reaktion - inte nödvändigtvis faktabaserad! Men det kommer nog något inlägg som reder ut detta snart! Eller så gör jag det själv...
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55057

Jag ska lära mig söka..
 
Dom flesta moderna burkarna är gjorda i ihopfalsad aluminium idag - och den ihopfalsningen kan göras helt gastätt.

Möjliga problemet är att burkarna invändigt ofta har någon form av tunn plastskikt som kan påverka maten om det blir vidbrännande hett - men å andra sidan brukar inte så många vilja ha den delen som är vidbrännd heller...
 
Senast ändrad:
Dom flesta moderna burkarna är gjorda i ihopfalsad aluminium idag - och den ihopfalsningen kan göras helt gastätt.

Möjliga problemet är att burkarna invändigt ofta har någon form av tunn plastskikt som kan påverka maten om det blir vidbrännande hett - men å andra sidan brukar inte så många vilja ha den delen som är vidbrännd heller...

De flesta kaffeburkarna är utan nånsomhelst beläggning eller annat, bara rak plåt från insida-ut. Rymmer ca 0,8 l och väger 110 g om jag minns rätt. Finns glasburkslock som passar precis.

Den enes skräp, den andres skatt.


valdemar
 
Rusta är inte mig favoritbutik men jag var där förra veckan i ett annat ärende


80251052_m.jpg


http://www.rusta.se/matt_0_5l_rostfritt_p80251052.html

40 kronor är klar överkomligt, även om man kanske behöver använda våld för att få bort det stora handtaget


Per

Var ute och campade med bröderna igår, kikade förbi Rusta innan och inhandlade en sådan. Fyllde halva med vatten och ställde den ovanför glöden på campelden, började koka inom kort. Både handtaget och kanten svalnade otroligt fort efter att jag tog bort den, gick utmärkt att dricka te ur!
På morgonen så använde jag samma kopp till att dricka nyponsoppa ur, den är ju en storlek större än en vanlig kopp så den fungerar ju utmärkt även för soppa etc :D

Tackar för tipset!
 
Äldre konservurkar och proffsmodeller dvs restaurangstorlek

är lödda med tenn som är utspätt med bly, obra i syrlig mat om det kokar över....(man får akut blyförgiftning...)
Kaffeburkar brukar vara förtennta på insidan, vissa fabrikat är aluminiserade och de är bättre som kokburkar, (någon här på PLM?).
Det går utmärkt att koka i spill från köket.....
Ett mycket vanligt och allmänt kärl i Rf är ju snuskburken, tung men gedigen.
 

avslutad210712

Gäst
Lämnade blod och köpte en MSR titanmugg från Getout och testade det hemmavid på ett EtaPackLite kök. Pga att muggen har så liten diameter är det precis att man kan få den att stå på kärlstöden och värmeeffektiviteten är extremt dålig i jämförelse med en kastrull eftersom det mesta av värmen verkar smita förbi på utsidan. Kan väl säga att man inte bör röra i handtagen direkt efter det att man kokar något i muggen för de är liksom småvarma
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.