Stålmugg som går att koka i?

Försöker leta reda på en mugg som man enkelt kan koka upp vatten direkt i, exempelvis för te.
Hittar bara termos muggar med gummi runt och så =/
 
Den gamla modellen med

rund fot på är bäst för uteliv, (och med doppvärmare hotell/vandrarhems överlevnad) loppisar och välgörenhetsbutiker är tipset, tvätta med ättika, amoniak före diskmedel så är du säker på att den är ren....
 
Termosmugg är väl inte så lyckat att koka i. De isolerar ju lika effektivt från utsidan som från insidan, så att säga. Inget för sprit/gas-kök, alltså. Fast om man ska använda doppvärmare torde de vara toppen.
 
rund fot på är bäst för uteliv, (och med doppvärmare hotell/vandrarhems överlevnad) loppisar och välgörenhetsbutiker är tipset, tvätta med ättika, amoniak före diskmedel så är du säker på att den är ren....

När farsan gjorde om gamla rostfria toa-tanken i båten till dricksvattentank så "diskades" den med saltsyra:)
 
Jag har ofta med mig en liten titankåsa, dryga 3 dl, den i mitten som här tjänar som kastrull att vispa mjölken i:

cc7fdf3bd1f45ba19a877cabe905f970.jpg


Den fungerar utmärkt att ställa på brännaren, även på en spindelbrännare, och direkt på eld, och koka upp t.ex vatten i. Nackdel är att den kortsiktigt kostar mycket. Fördel med titan är att handtagen, som dessutom är ledade, svalnar snabbt, och har man lämnat en dryg cm upp till kanten svalnar den snabbt till drickbart utan att bränna läppen. Titan leder värme dåligt. Utslaget på alla år den kommer att hålla är den billig, om jag inte tappar den.

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.