Sprit till Trangia sprit kök

Off-topic...

En liten anekdot, 1998 åkte vi till Grönland och skulle vandra. Man får ju inte ha med sig brännbart bränsle på flyget, men vi hade hört att det skulle gå att få tag på T-sprit i den lilla och enda affären i Kangerslussuaq, dit vi anlände med flyg och där vi också skulle påbörja den 20 mil långa vandringen till kusten.

Naturligtvis hade dom ingen T-sprit i affären...

Men vi dammsög butiken på allt som fanns och hittade till slut nåt städmedel med sprit i. Köpte på oss x antal flaskor, och det funkade riktigt bra...vi hade till och med över en del när vi väl kam fram. Inget sot och rätt så bra effekt var det, vettefasiken var det var i flaskorna...ibland får man vara lite klurig för att lösa problemet!
 
Halaj!

En till anekdot. Fick soppatorsk på Trangian på Irland nångång för 25 år sedan. I panik handlade jag konc spolarvätska på nån mack. Funkade inte alls kan jag berätta.
Irländaren på campingen som jag frågade (som bara totalvägrade att ta emot min spolarvätskeflaska gratis, utan att betala några pund för den) sa att det heter methylized spirits, det jag behövde till mitt kök. Kan nu inte efteråt minnas om vi fick tag på det, eller om vi fick äta kall mat resten av resan.

//T
 
Aceton är ju en nödlösning också - finns ju överallt

Halaj!

Aceton har jag aldrig provat. Det är ju extremt lättflyktigt. Kanske det funkar.

En anekdot till: en gammal jobbarkompis berättade om en diskussion/gräl han haft med frugan. Han behövde aceton till nåt, och hittade en flaska i badrummet.
-Nej, det där är remover! Ta inte den! Jag behöver den!
Efter diskussion visar det sig att fruntimmer kallar aceton remover. De använder det till att gnida bort nagellack.

Så det är väl ett tips: får du soppatorsk på trangian, inte hittar etanol: hitta en kosmetikabutik och fråga efter remover!

//T
 
Jag förtydligar min frågor som kanske varit lite otydliga, då jag vet att både metanol, etanol och blandat fungerar.

1. Är Etanol (T-röd) bäst ?
2. Är Metanol bäst ?
3. Är en blandning av 1 och 2 bäst ?
4. Är färdigblandat sk Tenol bäst ?

med bäst menar jag sotar monst och ger bäst effekt. (samt att om nu metanol är jätte giftigt, typ en droppe i maten och man blir bild så går det ju bort)

Vad köper man metanol föresten ???

Vad har folk för erfarenheter.
// johan

1. Ja!
2. Ja!
3. Ja!
4. Nej.

Förtydliganden:
1. T-röd ensamt har det bästa energiinnehållet, dvs bäst effekt.
2. Metanol (träsprit) ger minst möjlig sotning.
3. Med rätt blandning T-röd och metanol får du minst möjlig sotning till maximal effekt.
4. Tenol är en färdig blandning mellan etanol (samma som i T-röd) och metanol. Även om denna blandningen kanske inte är optimal i alla temperaturer och vindförhållanden är den enkel och fungerar fint.

Effektskillnaden mellan etanol och metanol är inte speciellt stor, så det är kanske 1/2-1 dl bränsle att spara på en vecka vid optimal användning, men i praktiken blir det ingen skillnad då de flesta tar till några milliliter extra bränsle och låter detta brinna ut efter kokningen. Koktiden diffar kanske 20-30 sekunder eller så, lite beroende på hur mycket man har i grytan naturligtvis.

Så rent praktiskt är metanol eller blandning eller Tenol bäst för dig för det sotar minst.

Hantera metanol/Tenol försiktigt bara, då det är giftigt, både att dricka naturligtvis, men även ångorna och att få det på huden. En droppe dödar inte eller gör dig blind, men dåligt handterande som gör att man får i sig någon droppe eller ett par varje gång det används kan addera effekter.
Jag skulle aldrig använda metanol på en tur där det är med barn om det är aktuellt.
 
Senast ändrad:
Halaj!

En till anekdot. Fick soppatorsk på Trangian på Irland nångång för 25 år sedan. I panik handlade jag konc spolarvätska på nån mack. Funkade inte alls kan jag berätta.
Irländaren på campingen som jag frågade (som bara totalvägrade att ta emot min spolarvätskeflaska gratis, utan att betala några pund för den) sa att det heter methylized spirits, det jag behövde till mitt kök. Kan nu inte efteråt minnas om vi fick tag på det, eller om vi fick äta kall mat resten av resan.

//T

Samma här, jag bodde i England ett par år och hittade inte "alcohol for burning" som jag frågade efter på ett antal byggvaruhus osv. Sen tittade jag runt en massa på nätet om översättningar och fick reda på Methylated Spirits, till skillnad från White Spirit vilket är typ lacknafta. Sen efter jag fick tag på det till slut, givetvis fanns det överallt, så står det ett par flaskor i min lilla matvarubutik närmast huset, mitt bland städhjälpmedel och liknande. Det finns att få tag i men att försöka göra sig förstådd med kemi-sidan så går det inte...
 
Abisko

Aceton är ju en nödlösning också - finns ju överallt

Fyra tyskar mötte jag med ett mycket sotande Trangia. De gick från Abisko till Kvikkjokk och köpte bränsle i Abisko efter frågat på stationen efter bränsle till Trangia och fick Primus power dvs fotogen.

Vi möttes i en raststug och det var bara titta upp på väggen så stod det några snattar t sprit och så lyckliga de var när det förstod problemet. De hade då kört med fotogen från Abisko till Siojaure med ett kök som luktade CO och rykte som en östtysk stad.
 
Haha...ja det måtte ha sotat.

En Trangiabrännare går att köra med diesel och t.o.m matolja men då måste den hettas upp så det gasar.
Göra nån grej med ett värmeljus under - räcker för diesel.
Jag lyckades få en Trangioabrännare med matolja och gasa och brinna dock med sotande låga när det stod på en mördande varm spisplatta.

E85 fungerar också men då bör det vara på vintern , skit i o testa i högsommarvärme.

Tänk på att spolarvätska finns i två varianter , utspädd och outspädd.

Alkogel fungerar
 
Fyra tyskar mötte jag med ett mycket sotande Trangia. De gick från Abisko till Kvikkjokk och köpte bränsle i Abisko efter frågat på stationen efter bränsle till Trangia och fick Primus power dvs fotogen.

Vi möttes i en raststug och det var bara titta upp på väggen så stod det några snattar t sprit och så lyckliga de var när det förstod problemet. De hade då kört med fotogen från Abisko till Siojaure med ett kök som luktade CO och rykte som en östtysk stad.

Det var nog inte Primus power(fuel) som tur var för det är ren bensin. Primus säljer vad jag vet inte fotogen.

När det gäller T-röd användningen så är jag förvånad att det är så många som "slabbar" vidare med det. Gas är ju enklast för de flesta och multifuelkök för de som tränat lite är ju mer användbart och effektivt även på vintern. Själv kör jag alkylat fyrtakt året runt. Tom slutat med gas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Dan B Röd sprit i minus grader. Kök och brännare 62
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.