Spånar på ruttförslag alka-sarvesvagge

Det börjar bli sommar och torrt väder igen.
börjat kolla hur man skulle förlägga årets längre fjälltur.
Flyga till Staloluokta.
Gå till Låddejåkk längs leden-över till Kuopervagge riktning mot Smaila och innan det över till Alkavagge.
komma till Alkavare kapell,sen fortsätta gå ner i Sarvesvagge och sedan över Luottolako på den "gröna" delen,nära Ryggåsberget.
Ner i Njåtsosvagge och västerut igen,ansluta mot Tarreluobbal och hem genom Tarradalen.
Många sträckor jag aldrig gått;från Låddejokk mot Kuopervagge,Alka,Sarvesvagge,Luottolakos västra del samt mellan Tarreluobbal och Sommarlabba.
Många sträckor lär vara fin terräng med fina tältplatser.
Kommentarer?
.Någon som gått delar eller hela sträckningen?
(ja det blir en del i sick-sack)
 
Låddejåkk österut

Hej.
Gick ett år (länge sen) från Låddejåkk och ca 6-7 km uppströms och letade en vandrare. Vi startade vid Låddejåkk stugorna och följde i princip Låddejåkk, blev sen upplockade av hkp. Men, att gå längs med jokken var ganska tungt med mycket ris och vide. Vet ej hur det är om man tar höjd direkt. Vi gick väl medvetet i sämsta terrängen.....där man inget såg från luften.

Dett är visst väldigt speciellt vid sk banansjön i Nassavagge. Bara sett från luften.
Kommer att gå nästan samma sträcka fast åt andra hållet. Start i Stalo sen raka vägen mot N-vagge och upp L-lakko, ned i Sarvesvagge via Jeknavagge.... sen åter via Alka, Nassavagge och sen mot Ritsem.
 
Ja,ris och elände vill man ju undvika i möjligaste mån.Högre upp kanske det är finare terräng.
det bör ju vara många lättgångna sträckor med stigar i dalarna.
Och Majjen:ditt tips på den fina sjön på gröna Luottolako skulle jag gärna tälta vid.
Jag räknade ca 15 "kartmil" den rutt jag tänkt på.
Ett annat alternativ vore ju att börja i Änonjalme och gå via Kisuris till Kuopervagge och sen avsluta i Stalo.
Men det blir mycket bängligare med bil-buss och en förmodligen förbokad flygning att passa.
 
Nasasjaure

Har passerat Nasasvagge många gånger. Tältar gärna på norra stranden av Nasasjaure västra delen, där det finns en fin tältplats på gräs några 10-tal meter upp från sjön.
Sjön ligger inklämd mellan branta bergssidor. En härlig plats som ger en vildmarksupplevelse utöver det vanliga. Man kan inte passera sjön på norra stranden då en rasbrant med stora stenblock effektivt spärrar vägen. Södra stranden är lätt att gå, där är det bitvis ganska blött på flata stenar.

/Janne
 
Jag gick delar av den sträckningen (Tarraluoppal-Kuopervagge via Njåtsosvagge och Luottolahko) för två somrar sedan med ett liknande vägval. Jag upplevde det som huvudsakligen lätt vandring förutom några steniga passager i högpassen. Det var en väldigt torr sommar, så jag hade inga problem med några vad någonstans.

Övre delen av Njåtsosvagge är en de vackraste platser jag varit på i svenska fjällen. Där tältade jag precis på kanten ner mot den lägre halvan av dalen och satt och tittade på en fantastisk solnedgång på kvällen.

På Luottolahko tältade jag vid Luottojavrre och tog en eftermiddagstur upp på Nåite med kanonutsikt ner över hela Sarvesvagge och Rovdjurstorget i Rapadalen.

Efter detta fick jag sämre väder i några dagar och har inte lika positiva intryck av platserna jag passerade, däribland Nasasvagge med motvind och småspik i luften - då vill man ju bara krypa in i tältet...

/Pär
 
Jag har gått det mesta (men inte riktigt allt) av de sträckor du nämner i Sarek. Det låter som en väldigt fin tur. Lägerplatser och annat hittar ni säkert själva. Det låter inte som om ni kommer att vada Louttojåkkå nere i Njåtsosvagge, den är ju en ganska tuff jokk, särskilt om det har fallit regn. I varje fall så går den knappast att vada där stigen korsar på kartan. Man får ta den lite längre nerströms där den delar upp sig i flera armar. Kanske är det några fler vad man ska hålla koll på, beroende på vilke sida av dem ni kommer på. Inget ska väl vara omöjligt, men det kan ju vara bra att förbereda noga var man vill ta dem.

Lycka till!
/Hans
 
Låter som att Nasajaure/vagge bör passeras på vår tur.Verkar intressant.
Måste väl passera Arasluokta och även Låddejokk innan man viker av mot Kuopervagge.
Genar man innan kommer man väl inte över Miellädno.
Är det brant att gå från Sarvesvagge upp mot Luottojaur?väster eller öster om jokken?
Vill gärna ha så lättgånget som möjligt.
Osäkert när det i år hittills varit allt annat än torrt.
Vi kommer väl att avvakta denna tur bra långt in i juli.
Det blir en mycket längre färd än vi någonsin varit på;aldrig över 4 nätter hittills.
Detta bör vara minimun 7 dygn,om inte mer.
 
Borde det inte räcka att svänga österut direkt efter bron över Miellädno?

Backen från Sarvesvagge upp mot Luottolahko tror jag inte ska vara något problem. Jokkarna som rinner där är ganska små (med undantag för glaciärjokken från Nuorttap Luohttojiegna som visst kan vara besvärlig ibland) och lutningen är hanterbar. Ni kommer ju dessutom nerifrån och får översikt över backen så att ni kan välja en bra väg.

Däremot backen ner mot övre delen av Njåtsosvagge minns jag var rejält brant och kan nog vara svår om man kommer uppifrån. Alternativet är att följa Louhttojåhkå nästan ända ner i dalen för att sedan få gå upp igen. Den jokken tror jag dessutom enklast vadas antingen längst ner eller ända uppe vid Svenonius glaciär, eftersom den däremellan rinner i en ganska brant v-fomad ravin hela vägen. Där kan det nog vara besvärligt att hitta något bra vadställe om det inte finns snöbryggor kvar. Själv vadade jag uppe vid glaciären och där var den problemfri.
 
Senast ändrad:
Däremot backen ner mot övre delen av Njåtsosvagge minns jag var rejält brant och kan nog vara svår om man kommer uppifrån. Alternativet är att följa Louhttojåhkå nästan ända ner i dalen för att sedan få gå upp igen. Den jokken tror jag dessutom enklast vadas antingen längst ner eller ända uppe vid Svenonius glaciär, eftersom den däremellan rinner i en ganska brant v-fomad ravin hela vägen. Där kan det nog vara besvärligt att hitta något bra vadställe om det inte finns snöbryggor kvar. Själv vadade jag uppe vid glaciären och där var den problemfri.

Ser man på kartan så är det mycket riktigt brant på Tsähkkoks syd(väst)sida. Rakt norr om punkten 805 går det att ta sig ner till stigen, men väster om är det brant och farligt. Å andra sidan är Tsähkkoks östsluttning brant ner mot Luottojokkos ravin, så där bör det kunna gå om man håller sig över 1100 meter, passerar strax öster om punkten 1242 och därefter sakta går neråt mot stigen norr om 805.

Jag skulle också välja att korsa jokken uppe vid Svenonius glaciär. Att gå ner i dalen är både höjdförlust och en omväg som kan bli ganska lång om det är mycket vatten i jokken. Väl nere på stigen är det lätt det mesta av vägen, lite kraftig sidolutning på några ställen bara. Men då kan man gå ner en liten bit och fortsätta. När man kommer upp till sjöarna är det lättgånget.

/Hans
PS. Finns det en hel bro över Miellätno nu? Den gamla vid Alkvare kapell var ju trasig för några år sedan.
 
bron över Miellädno

Avser väl den på själva Padjelantaleden,inte där det fanns en vid Alkajaure.
Gått över jokken från Luottolako tidigare (den där en gång en stuga stod),då gick vi nere där det förgrenade sej utan problem.
 
Avser väl den på själva Padjelantaleden,inte där det fanns en vid Alkajaure.
Gått över jokken från Luottolako tidigare (den där en gång en stuga stod),då gick vi nere där det förgrenade sej utan problem.

Det finns ytterligare en bro någon kilometer nedströms Alkajaure. Den är 'under reparation' och diskuterades i några trådar här under förra året. Jag har ingen aning om aktuell status...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.