Sovsäck -5 och kallare efterlyses

Med de förutsättningar du listar skulle jag rekommendera dig att titta närmare på M Pinnacle Regular (dvs vanliga versionen och inte Wm Pinnacle). Den är unisex och ger ligglängd på 6ft (180cm). Wm Pinnacle är bara 5ft6in (=165cm).

Du kan hitta M Pinnacle för $359 i USA på ex Backcountrygear .com.
http://www.backcountrygear.com/camp...-bags/down-sleeping-bags/marmot-pinnacle.html
De erbjuder även skeppning via USPS (=Posten) och inte bara de dyra kurirföretagen vilket är bättre då även skeppningskostnaden och inte bara varuvärdet utgör grund för moms och tullavgifter i Sverige. Nu kommer jag inte ihåg momssatsen för sovsäckar, men vill du veta i förväg ring tullsvar så kan de upplysa dig om detta, troligen några få %. Tillkommer annars moms på hela varuvärdet inkl frakt+svenska postens avgifter som brukar vara 100kr per paket. Ett överslag på säkra sidan med dagens dollarkurs är:
(varuvärdet+fraktkostnad) x 9 +100=pris i svenska kronor.

Notera att de inte har lov att skeppa vissa varumärken utanför USA, ex WM. Däremot verkar inte Marmot finnas med i den listan.

Har även sett att REI annonserarar om att de har labor day sales 24/8-3/9, så det kan vara något att ha ögonen på.?Tyvärr skeppar de inte via USPS vilket innebär dyrare frakt.

Jag har goda erfarenheter av både backcountrygear.com och REI.

EDIT: kan se att REI säljer M Teton Long för $145.93 resp M Wm Ouray Long för $231.93. Ganska fina fyndpriser;)
http://www.rei.com/outlet/search?ca...22000021:Sleeping+Bags^jxInsulation+type,Down
(kollade även Labor Day rean då jag som REI medlem får förhandsinfo, men inga intressanta sovsäckar )
 
Senast ändrad:
Jag kollade med tullen, och för campinutrustning är tullsatsen 12%:(, dvs totala moms + tull blir 37%, dvs jag måste justera min beräkning i inlägget ovan till:
(varuvärde+frakkostnad i USD) x 9,30 +100= pris i svenska kronor.

Då har jag räknat med en dollarkurs på 6,68, och inkluderat 1,5% växlingspåslag vid användande av kreditkort, moms, tull och svenska postens avgifter.
 
Senast ändrad:
Jag kollade med tullen, och för campinutrustning är tullsatsen 12%:(, dvs totala moms + tull blir 37%, dvs jag måste justera min beräkning i inlägget ovan till:
(varuvärde+frakkostnad i USD) x 9,30 +100= pris i svenska kronor.

Då har jag räknat med en dollarkurs på 6,68, och inkluderat 1,5% växlingspåslag vid användande av kreditkort, moms, tull och svenska postens avgifter.

Suverän, tack för info. När lägger man på dessa kostnader? Kommer tullen att kontakta en? Jag har ett rabattkort på globetrotter.de kvar. Vi får se, det kanske kan bli via den vägen.
 
Suverän, tack för info. När lägger man på dessa kostnader? Kommer tullen att kontakta en? Jag har ett rabattkort på globetrotter.de kvar. Vi får se, det kanske kan bli via den vägen.

Tullen kontaktar inte dig, svenska posten sköter normalt tullklareringen av paketet vid ankomst till Sverige och du får betala tullavgift+moms när du hämtar ut paketet i Sverige. Detta gäller för beställningar utanför EU (ex USA).
Beställer du inom EU (antar att globetrotter.de ligger i Tyskland) tillkommer inga avgifter eller moms, bara ev fraktavgift till Sverige.

Kollade globetrotter.de och en M Teton Long kostar €319.95 + frakt €10,50, totalt €330 eller 2774kr med dagens Eurokurs.

Beställ samma säck från USA via REI outlet ($145,93+frakt $72). Detta ger ca 2140kr i Sverige.
 
Senast ändrad:
Suverän, tack för info. När lägger man på dessa kostnader? Kommer tullen att kontakta en? Jag har ett rabattkort på globetrotter.de kvar. Vi får se, det kanske kan bli via den vägen.

Beroende på hur mycket rabatt du har på GT så tycker jag att du ska fundera på WM Antelope. Den kommer förhoppningsvis ligga precis inom din prisgräns och är bland det absolut bästa du kan hitta i värme/vikt-förhållande.
 
absolut enig! -5 og koldere, så er det wm antelope når man er Q. vægt/varme forhold er iø uovertruffent!

Har ni en sådan sovsäck? Ja, jag har funderat även på denna. Jag har följande tankar:
- Är det ett bekymmer med rundlöpande dunkammare? Har läst att några haft problem med att dunen fördelar sig ojämt och att dom har fryst pga detta. Är det bökigt med att alltid får dunen jämt inne i säcken?
- Har inte hittat någon info om hur WM plockar sina dun? Det kanske är bara för att lugna mitt samvete men jag tycker att det är obehagligt med dun som plockas från levande djur :/
 
Tullen kontaktar inte dig, svenska posten sköter normalt tullklareringen av paketet vid ankomst till Sverige och du får betala tullavgift+moms när du hämtar ut paketet i Sverige. Detta gäller för beställningar utanför EU (ex USA).
Beställer du inom EU (antar att globetrotter.de ligger i Tyskland) tillkommer inga avgifter eller moms, bara ev fraktavgift till Sverige.

Kollade globetrotter.de och en M Teton Long kostar €319.95 + frakt €10,50, totalt €330 eller 2774kr med dagens Eurokurs.

Beställ samma säck från USA via REI outlet ($145,93+frakt $72). Detta ger ca 2140kr i Sverige.

Men då har du inte räknat med tullkostnaderna?

Edit: Jag får fraktkostnaderna till Sverige hos backcountry till 221 $! Det är bara UPS som levererar...
 
Har ni en sådan sovsäck? Ja, jag har funderat även på denna. Jag har följande tankar:
- Är det ett bekymmer med rundlöpande dunkammare? Har läst att några haft problem med att dunen fördelar sig ojämt och att dom har fryst pga detta. Är det bökigt med att alltid får dunen jämt inne i säcken?
- Har inte hittat någon info om hur WM plockar sina dun? Det kanske är bara för att lugna mitt samvete men jag tycker att det är obehagligt med dun som plockas från levande djur :/

Som jag skrev tidigare i tråden så har jag både Antelope och Bison från WM, kan varmt rekommendera Antelope om du ska ha en säck med ca 8-10 minus som lägsta temp (ungefärlig tjejkomfort om jag minns rätt).

Kanalerna orsakar inga problem och är en stor fördel, det är enkelt att skaka upp eller skaka bort dun beroende på hur man vill ha det. WMs kvalitet är absolut toppklass och huvorna är gudomligt bra. Tror du får svårt att hitta något som är så varmt och även stryktåligt till så ringa vikt...talar då om dryloftversionen som är den jag brukat i 12 år :).

//J
 
Dunpolicy

Jag hittade denna sida på Utemagasinet där 14 av de största outdoor-tillverkarna redogör för sin dunpolicy.

WM skriver så här:
Det gåsdun vi använder kommer från Polen, från små producenter/uppköpare som inte plockar, och inte befattar sig med dun som plockas, från levande fåglar. Vi använder endast utvuxet och moget gåsdun med absolut högsta kvalitet och fillpower, en kvalitet som enligt oss, och våra leverantörer, endast kan erhållas från vuxna fåglar som ruggar. Detta gäller samtliga våra produkter och ställer höga krav på de producenter vi anlitar.

När gässen ”ruggar” lossnar det mogna, utvuxna dunet. Detta sker naturligt, utan ”hjälp” av människohand och uppsamlingen, skördandet, av detta ”ruggade” dun är nästan så långt från Live Plucking man kan komma. Resultatet blir dock det bästa, men dyraste, gåsdun som finns.

Efter 35 år i branschen har vi fortfarande inte hittat några genvägar för att uppfylla de krav vi, och givetvis våra kunder, ställer på det dun vi använder. Vi kommer även fortsättningsvis att köpa, och i en förlängning sälja, det dun, och de färdiga produkter, som vi, helt och fullt, kan ställa oss bakom både moraliskt och kvalitetsmässigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
peter.carlberg Stor sovsäck Bo och sova 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...