Sovsäck -5 och kallare efterlyses

tänkte tipsa om phdesigns i storbrittannien, färdiga eller tillverka egen säck.
Dun i 900 fp eller 800 till billigare pris.

www.phdesigns.co.uk

Kolla även in tyska säcken Yeti passion 5, kan finnas rabatterad ute i europa, främst tyskland och england. Annars ligger den på nästan 5000. Har en Passion 3 och det enda negativa jag kan säga är att den har dålig vindresistens: 300 gram dun i en säck som väger 500 g. Köpte min på www.draussen.de för typ 3000.

Såg Marmot plasma rabatterad på www.amazon.co.uk, men kommer ej ihåg om det var 15 eller 30. Den innehåller också dun 900. Det var iaf storlek long och priset låg på typ 250 pund, vilket är svinbilligt.
 
Både WM och Marmot tillverkar erkänt bra sovsäckar i dun. Jag tror att det viktigaste är att bestämma sig för användningsområdet då det är skillnad mellan en bra 3-säsongssäck med komforttemp ner till -5--10C, och en ren vintersäck för skandinaviskt bruk som kan behöva vara ändå varmare. I gengäld blir en ren vintersovsäck allt för varm och kan få en kortare bruksperiod. Kanske bättre att satsa på en bra 3-säsongssäck och komplettera med en andra tunnare billigare fiberfylld sovsäck (köra dubbla sovsäckar) för de dagar du skall ut på vintern?
Går du på vintertur är sannorlikheten även större för att du fraktar din utrustning på pulka vilket innebär att man blir lite mindre känslig för vikt och volym jämnfört när du vandrar med ryggsäck.

Värmen i säckarna beror till största delen på hur mycket dun och loft de har. Skillnaden mellan 800 och 850 fill är hårfin och i båda fallen av toppkvalitet, så inte direkt avgörande.

Jämför jag några av de säckar med 800 eller 850 fill som nämnts ovan i längd Regular (ligglängd 180cm) får jag fram följande dunmängd i dem:
M Helium 552g
M Pinnacle 637g
M Wm Pinnacle long 750g
M Litium 794g
M Couloir 878g
WM Antelope 735g

Den enda säck som kanske kvalar in som ren vintersäck är M Couloir, men samtidigt blir den troligen för varm för andra tider på året.

Tittar man på säckarnas totalvikt, är WM Antelope mycket lätt jämfört med huvudkonkurrenterna från Marmot (Pinnacle och Litium) vilket tyder på att WM använder ett mycket tunnt och lätt tyg på sina säckar. Detta ger fördelar av lägre vikt men kan även innebära en säck som är mer vindkänslig om man sover i bivack, och kanske lite mer nötningskänslig?
Konstruktionen är annars likvärdig och huvorna är erkänt bra hos båda tillverkarna, enda undantaget är M Pinnacle och M Couloir som har en dubbelisolerad fotsektion som kan vara en fördel om man är frusen om fötterna.

Som sagt, vilken av säckarna du väljer får du en bra produkt. Viktigast är att bestämma sig för användningsområdet och budgeten. Titta efter specialpriser, det kan vara det som fäller avgörandet:)
 
Har ni en sådan sovsäck? Ja, jag har funderat även på denna. Jag har följande tankar:
- Är det ett bekymmer med rundlöpande dunkammare? Har läst att några haft problem med att dunen fördelar sig ojämt och att dom har fryst pga detta. Är det bökigt med att alltid får dunen jämt inne i säcken?
- Har inte hittat någon info om hur WM plockar sina dun? Det kanske är bara för att lugna mitt samvete men jag tycker att det är obehagligt med dun som plockas från levande djur :/
yup, har en sådan i SMF-udgaven. den holder - også!
joask202 forklarer det med kanalerne godt - at kunne møffe rundt med dunene er guld til at regulere ydelsen, samtidig har den fuld lynlås som gør at den kan bruges i meget varmere situationer end angivet (man bruger så posen som tæppe).
men husk god isolation/godt underlag under dig. fryser man indenfor WMs temp.-angivelser er det stort set altid fordi man
1. ikke har tilstrækkelig isolation under sig.
2. er træt og har ikke fået nok at spise inden søvn.
3. luftfugtigheden er meget høj.

hyg og go tur

my tuppence worth
 
Det blev en Western Mountaineering...

... modell Antelope MF till slut.

Betalde ca 4000 SEK för den på globetrotter.de, inkl. frakt och då hade jag ett presentkort på 66€.

Det är mycket pengar men jag hoppas att jag snart får en toppen sovsäck av bästa kvalitet hemskickat som håller i många år framåt. Den väger 1105 g (180cm) med en damkomforttemperatur på -10C. Den har ju fått toppbetyg av OutdoorGearLab och många andra vilket var en av de avgörande kriterierna.

Tack för alla era svar som har hjälpt mig i detta beslut.
 
Kolla på

Mountain equipment.

De har flera varianter på dunsäckar och håller hög kvalité. Där får du en som uppfyller dina köldkrav till relativt låg vikt.
 
... modell Antelope MF till slut.

Betalde ca 4000 SEK för den på globetrotter.de, inkl. frakt och då hade jag ett presentkort på 66€.

Det är mycket pengar men jag hoppas att jag snart får en toppen sovsäck av bästa kvalitet hemskickat som håller i många år framåt. Den väger 1105 g (180cm) med en damkomforttemperatur på -10C. Den har ju fått toppbetyg av OutdoorGearLab och många andra vilket var en av de avgörande kriterierna.

Tack för alla era svar som har hjälpt mig i detta beslut.

Jag tror inte att du kommer ångra dig ett dugg!
Jag är mycket nöjd med min WM Puma sedan ett par år!

Vikt/värme förhållandet på WM säckarna är så bra!
 
Jag tror inte att du kommer ångra dig ett dugg!
Jag är mycket nöjd med min WM Puma sedan ett par år!

Vikt/värme förhållandet på WM säckarna är så bra!

Ja, hoppas att jag blir nöjd :) Det är ju ändå helt otroligt att kunna tillverka en säck som klarar -10 (dam) på 1100 g. Klart det kostar lite, men men... Har pratat med en hel del som har en och annan WM sovsäck och dom vill inte byta in den mot något annat. Men antar att man hör samma från såna som är Marmot/Mountain Equipment/North Face/Etc-frälsta :)
 
Kombinera två sovsäckar?

Jag ska också till Nepal och sova i tehus - men i november och har fått info om att jag bör planera för +20 till -15 grader.
Jag har en relativt nyköpt Marmot Pinnacle (herrmodell, då jag är 181 lång) med komforttemparatur -5 för kvinnor enligt tillverkarens uppgifter. Jag är jättenöjd med säcken men har inte testat den i kallare väder än ca +5 grader hittills.
Jag funderar på att komplettera med en lätt sommarsäck istället för att köpa en supervarm säck som jag sällan kommer använda. Till det ett lätt liggunderlag som minskar eventuell kyla underifrån och ett sidenlakan som väl sägs öka komforten med ett par grader.
Min tanke är att då har jag liggunderlag som hanterar de flesta sovsituationer och kan använda enbart sidenlakanet om det skulle bli riktigt, riktigt varma nätter. Plussa på med sommarsäcken för normala inomhustemperaturer och till sist plussa på med Pinnaclen för kalla nätter.
Vikten borde då bli Pinnacle ca 1 250g, Sommarsäck ca 800 g?, sidenlakan ca 200g och liggunderlag ca 500g, totalt ca 2700 g, dvs något knappt kilo mer än min gamla dunsovsäck som jag haft i ca 40 år, utan liggunderlag.
Är det någon som provat liknande koncept och har någon input? Typ av sommarsäck? Typ av liggunderlag (funderar på Exped Downmat UL men undrar om 183 räcker om man är 181 lång?) Kombination två säckar, blir det trångt? Knöligt?
 
Jag ska också till Nepal och sova i tehus - men i november och har fått info om att jag bör planera för +20 till -15 grader.
Jag har en relativt nyköpt Marmot Pinnacle (herrmodell, då jag är 181 lång) med komforttemparatur -5 för kvinnor enligt tillverkarens uppgifter. Jag är jättenöjd med säcken men har inte testat den i kallare väder än ca +5 grader hittills.
Jag funderar på att komplettera med en lätt sommarsäck istället för att köpa en supervarm säck som jag sällan kommer använda. Till det ett lätt liggunderlag som minskar eventuell kyla underifrån och ett sidenlakan som väl sägs öka komforten med ett par grader.
Min tanke är att då har jag liggunderlag som hanterar de flesta sovsituationer och kan använda enbart sidenlakanet om det skulle bli riktigt, riktigt varma nätter. Plussa på med sommarsäcken för normala inomhustemperaturer och till sist plussa på med Pinnaclen för kalla nätter.
Vikten borde då bli Pinnacle ca 1 250g, Sommarsäck ca 800 g?, sidenlakan ca 200g och liggunderlag ca 500g, totalt ca 2700 g, dvs något knappt kilo mer än min gamla dunsovsäck som jag haft i ca 40 år, utan liggunderlag.
Är det någon som provat liknande koncept och har någon input? Typ av sommarsäck? Typ av liggunderlag (funderar på Exped Downmat UL men undrar om 183 räcker om man är 181 lång?) Kombination två säckar, blir det trångt? Knöligt?

Ska också till Nepal i november.
Ok att det kan frysa till inomhus på nätterna, men -15? Hoppsan.
Jag har en jättetunn sommarsovsäck (Haglöfs lim). Brukar ha den på hotell utomlands vintertid kompletterar med filt eller täcke. Testade att stoppa den i en till säck men det blev trångt och svettigt, och det kändes som att det blev för tätt. För många lager syntet.
Jag tänker ta med en adjungliak kompakt, 195 cm (jag är bara 169 själv) och inget mer. Den är stor och jag inbillar mig att utrymmet i sig gör att det blir varmare också. Blir det för kallt några nätter så får jag väl stå ut med att frysa lite. Sidenlakan låter iofs trevligt, om det inte far runt i säcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.