Sovsäck -5 och kallare efterlyses

Ja, jag vet, det finns en del trådar om detta ämne men jag har ändå inte riktigt fått informationen jag behöver.

Jag letar alltså efter en sovsäck som ska klara sig i Himalayas tehusen (Lukla - Everst BC) under oktober-månaden. Har fått höra att det kan bli minusgrader även inne i husen och att jag bör rusta med en sovsäck som klarar detta.

Sovsäcken bör alltså klara -5 och mindre (eller hur?) - för tjejer - samt den bör inte vara alldeles för tungt. Helst så lätt som möjligt med liten packvolym. Hade tänkt mig att lägga max 4000 spän på den. Skulle ju helst vilja ha en som klarar -10 eller kallare så att man garanterad inte fryser och kan använda den även i framtiden på vinterturer i fjällen.

Har kikat på olika Marmot och Western Mountaineering modeller. Men det finns ju en djungel därute.

Jag är även fundersamt över detta med levande gåsdunplockning. Är därför tveksamt till alldeles för billiga modeller. Har fått för mig att Marmot lämnar en garanti att inga fjädrar plockas från levande gås?

Finns det en modell som ni kan rekommendera?

Om någon även har erfarenhet med att hyra sovsäck på plats så är jag tacksamt för erfarenhetsåterkoppling därifrån.

/Annette
 
Tror du kanske bör bestämma dig för hur kallt du ska kunna sova för att få användbara svar.
Eller har jag missuppfattat dig..? Det är ju väsentlig skillnad på en WM Bison och en WM Apache, men båda uppfyller din spec "kallare än" ;)...

//J
 
Tror du kanske bör bestämma dig för hur kallt du ska kunna sova för att få användbara svar.
Eller har jag missuppfattat dig..? Det är ju väsentlig skillnad på en WM Bison och en WM Apache, men båda uppfyller din spec "kallare än" ;)...

//J

Samma med Marmot, det finns ett antal säckar som motsvarar ditt önskemål, Wm Pinnacle, Never Summer, Lithium, Wm Teton, Ouray, Couloir etc. Olika dunkvalitet, pris, vikt men alla klarar -5C eller kallare.

Marmot har som policy att inte använda dun plockat från levande fåglar i sina säckar:
http://marmot.com/faq#17
 
Du har missat att ta upp en mycket viktigt detalj: volym
Hur lång du är etc, får du plats i en lite kortare och smalare sovsäck eller behöver du en fullstor?

Jag har tre förslag du kan börja att titta på förutsatt att du är under 168cm:

Marmot Angel Fire
Komfort kvinnor: -3,3
Vikt: 1350g stl Reg.
Kostnad ca 2600 kr.

Marmot Teton
Komfort kvinnor: -8,1
Vikt: 1690g stl Reg
Kostnad ca 3000 kr.

Marmot Ouray

Komfort kvinnor: -15,5
Vikt: 1786g stl Reg
Kostnad ca 3300kr.

Samtliga av dessa säckar är prisvärda, mycket säck för pengarna och bra att utgå ifrån vid jämförelse. Exempelvis lägger du på 2000-3000 kr i pris så kan du nästan minska 500g på varje säck med bibehållen komfort temperatur.
 
Jag köpte en Marmot Sawtooth för ett tag sedan och är nöjd.
Den är ganska vanlig och finns ibland ute för extrapris. Jag köpte den för 1700 kr i Sverige.
För mig är det en perfekt kompromiss mellan värme, vikt, volym och pris för en tresäsongerssäck.

Jag har inte hunnit testa den i så kallt väder än, men har i alla fall sovit i några minusgrader under bar himmel utan underställ. Jag var varm under hela natten och jag brukar vara frusen av mig.
Jag har läst om andra på nätet som tycker att säcken är varm och att temperaturspecifikationen stämmer.

Detta är nog en av de billigaste av Marmots dunsäckar och jag tror att utförandet lider en del av detta jämfört med deras dyrare säckar. Man kan inte få allt...
Har också sett här på forumet att en del rekommenderar Roberts.pl (dunsäckar/jackor från Polen).
Här är t.ex. en av trådarna som diskuterar det:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66195
 
Då jag är 193cm behöver jag en längre säck. Själv valde jag en Marmot Pinnacle Long, en otroligt skön säck och mycket komprimerbar (jag förvarar min säck i en vattentät stuff sack, Sea-to-Summit eVent strl Medium när jag är ute). Dessutom ganska "rymlig" vilket gör säcken skön att sova i efter diverse "korvskinn" som jag testat förut, dvs viss rörelsefrihet. Pinnacle har en dubbelisolerad fotsektion och krage vilket bidrar till värmen. Köpte min i USA 2011 och bet ca1500kr (efter rabatter etc):)
Marmots säckar i högre dunkvalitet fillpower 800-950 färdiställs (dunfylls) i Kalifornien, medan de andra säckarna görs i Kina.
 
Tack för svaren först och främst. Någon som vet om Western Mountaineerings dun-policy? Någon som har erfarenheter av WM?

@Joru/Smux: Ja, detta med temperaturen är inte helt lätt då jag inte har någon som helst aning vad det är för temp i tehusen i Nepal (vill först och främst använder säcken där nu). Har hört att det kan bli några minusgrader ute på natten och det är inte uppvärmt inne i husen. Men några minusgrader ute betyder kanske runt nollsträcket inne. Sedan har de tydligen filtar att låna. Då borde en säck på -5 (damkomfort) vara fullt tillräckligt. MEN. Tänker jag vidare i livet och vill kanske någon vacker dag ge mig ut på en vinter-/sen hösttur i fjällen med tältning så är det andra grader vi snackar om. Man kan inte ha allt: låg vikt, bra pris, etisk dun, liten säck, varmt för högalpin utetältning :) Därav lämnade jag denna detalj lite öppet.... Man kan alltid komplettera med bivack, fleeceöverdrag, varmare underställ etc...

WM Apache har en damkomforttemp på -4, alltså 1 grad under "mitt krav" ;-) och Bison är utanför min budget. Frågan är med WM om Bison håller mer än den lovar eller om Antelope kan vara något.

@joask202: Ja, stämmer... dock har många säckar en reg och long variant att välja emellan. Jag är 175, kan därför inte ha en ren damsovsäck utan måste välja den långa varianten på damsäcken. Men jag behöver ingen särskild rymlig sovsäck. Jag rör mig knappt under natten... Säckarna du föreslår har jag också tittat på och de verkar ju bra (tryggd att någon annan föreslår samma). Tyckte dock att de var något för tunga. Men men. Kan kanske inte kan ha allt som sagt var. Eller så hittar man dessa billigare på utlandet? USA kanske med en låg dollarkurs? Tex W Pinnacle...

@Samuel E: Sawtooth har en komforttemp för kvinnor på -1C. Är kanske lite för kallt? Annars verkar den kanon. Är osäkert om polska säckar, har läst lite här på utsidan. Råkar du veta deras dun-policy?
 
Två andra alternativ....kanske?

Hejsan,

Jo gudarna ska veta att det är en djungel där ute. Hur varm sovsäck som man behöver är ju väldigt personligt, men när jag och sambon är ute har vi med tiden upptäckt att de sovsäckar som vi använder mest ligger i mellanskiktet värmemässigt (vi har även vintersäckar...och riktigt toklätta sommarsäckar)

Men för turer i April/Maj respektive September/Oktober brukar vi ta med oss en Marmot Helium Membrain och en Marmot Plasma 15F, där vi upplever Heliumen som den varmare av de två...så den får ibland även följa med på rena vinterturer. Gillar framför att att Heliumen har ett fuktokänsligt yttertyg.

Men vill man ha låg vikt är Plasman oslagbar med sitt 900+ filpower dun. Väger bara 864 gram och har en komforttemperatur på -1.7 grader för kvinnor....har personligen sovit i den i -10 utan att frysa det minsta, men då är jag i och för sig ganska varm av mig.

Tror att bägge går att hitta under de 4000 kr som du satte som maxgräns, man kan i alla fall köpa Plasman för 3999 kr på http://www.friluftsboden.se/ och Heliumen brukar vara något billigare.

/ Stefan
 
Bison och Antelope

Eftersom jag använder båda kan jag säga att Antelope med dryloft för mig klarar mellan minus 15 och 20 komfortabelt, det beror lite på hur pigg man är, vad man ätit och sånt, men den håller vad den lovar :). Den är lätt, drygt kilot, så absolut bärbar. Har ingen uppfattning om deras dun-etik dock.

Bison har jag utsatt för minus 15 än så länge, då låg jag och sov gott med säcken öppen ca en meter och utan att dra ihop huvan. Har bekanta som trötta, och med dålig vätskebalans sovit i den i minus 35 på 5000 meters höjd utan problem. Vid minus 40 fick de lägga en dunjacka ovanpå, men detta var som sagt efter några veckors strapatser på högre höjder.

Har ingen anledning att tro annat än att även bison lever upp till sitt rykte, däremot osäker på hur den upplevs av tjejer. Dra bort 10 grader kanske..?

//J
 
Både Helium Membrain och Plasman ligger lite på den varma sida tror jag men det är intressant och bra med någon som faktiskt har testat dessa ute eller i kallt väder.

Har hittat Helium för 422$ på backcountry, ca 3000 spän. Säkert tillkommer porto...

Har även läst om Lithium Membrain som har fått bra recensioner på bl.a.outdoor gearlab med ett minus för vikten. Men jag tycker att den med sina 1330 g och komforttemp för kvinnor på -10C tillhör de sovsäckar som har en bra vikt! På backcountry hittar jag den för 447$, ca 3100 SEK.

Erfarenheter?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.