Sovsäck -5 och kallare efterlyses

Jag köpte en Carenthia 4 (vet ej om stavningen blev rätt) på Recon som klarar 15 minus med råge och kan andvändas ner till 25.
Låg i den i natt, det var dock 1 minus men det blev varmt.
den kostade mej 2250kr med frakt.
Den är extra tålig och skyddad mot väta. stor sett vattentät stod det i beskrivningen men det har jag inte prövat ännu. Den andvänds tydligen av militär.
Finns även i 2 storlekar, en för stora och en för små.
Läs på recons hemsida, jag rekomenderar å det starkaste.
Mvh Johan
 
Jag ska också till Nepal och sova i tehus - men i november och har fått info om att jag bör planera för +20 till -15 grader.
Jag har en relativt nyköpt Marmot Pinnacle (herrmodell, då jag är 181 lång) med komforttemparatur -5 för kvinnor enligt tillverkarens uppgifter. Jag är jättenöjd med säcken men har inte testat den i kallare väder än ca +5 grader hittills.
Jag funderar på att komplettera med en lätt sommarsäck istället för att köpa en supervarm säck som jag sällan kommer använda.

Att kombinera två sovsäckar är inga problem förutsatt att du får plats. Blir det för trångt så kommer du komprimera isoleringen i den inre sovsäcken och tjänar inte så mycket på det. Själv använder jag 2-3 olika kombinationer av sovsäckar och det funkar fint för mig.

Känner du att din Pinnacle är ganska rymlig så kan du nog klämma in en sommar sovsäck i den.
 
Thermarest Down Blanket?

Tack för svar! Är det någon som testat Thermarest Down Blanket, finns t ex på Outnorth? Jag tycker det verkar som en superidé med ett duntäcke att lägga ovanpå en annan soväsck eller använda enbart på t ex sommaren.
 
Tack för svar! Är det någon som testat Thermarest Down Blanket, finns t ex på Outnorth? Jag tycker det verkar som en superidé med ett duntäcke att lägga ovanpå en annan soväsck eller använda enbart på t ex sommaren.

I regel har jag dunjacka som värmeplagg när det är så kallt att det kan bli aktuellt att förstärka sovsäcken. Den fungerar fint att lägga ovanpå som täcke :).

//J
 
WM Antelope klarade sig bra

Köpte ju till slut en WM Antelope (damkomfort -10C). Jag kom upp till Dingboche (ca 4500 möh) och som kallast inomhus var det kanske ett par plusgrader (kvalificerad gissning). På mig hade jag alltid fleecebyxor, en lång t-shirt och så klart strumpor och ibland även mössa och halsduk. Vissa nätter somnade jag även med en fleecejacka på. I början var det alltid lite kyligt inne i sovsäcken men så småningom blev det oerhört varmt och jag var tvungen att klä av mig. Efter ett par dagar lärde jag mig även att lägga in minst 1 vattenflaska med i början kokhet vatten (även den var jag tvungen att ta ut igen efter ett tag).

Det hade nog räckt med en mindre varm sovsäck. De andra 2 tjejerna i gänget hade mindre säckar men kompletterade med fleeceliners ju kallare det blev (finns att köpa för en billig peng på plats, Kathmandu eller Namche tex!). Det funkade utmärkt. Nackdelen med min sovsäck var ändå att den var oerhört stor i volym. Jag tror att dom andras säckar plus fleeceliners tog mindre plats och var kanske även lättare? Samtidigt var det väldigt skönt att krypa in i ett stort dynpaket varje kväll.
 
Köpte också en ny sovsäck. Tänkte först på WM Antelope, men bestämde mig sedan för WM Ultralite. Och hade ett sovsäckslakan till (cocoon) av bomull.
Jag drabbades svårt av höjdsjukan och fick transporteras ner med motorcykel från Manang (3560m). :-(
Men sovsäcken var perfekt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.