Du bör även räkna med att du kan få betala tull och svensk moms när du köper från USA.
/Thomas J
Om ingen kan ta med den hem till dig...
Du bör även räkna med att du kan få betala tull och svensk moms när du köper från USA.
/Thomas J
Om ingen kan ta med den hem till dig...
![]()
yup, har en sådan i SMF-udgaven. den holder - også!Har ni en sådan sovsäck? Ja, jag har funderat även på denna. Jag har följande tankar:
- Är det ett bekymmer med rundlöpande dunkammare? Har läst att några haft problem med att dunen fördelar sig ojämt och att dom har fryst pga detta. Är det bökigt med att alltid får dunen jämt inne i säcken?
- Har inte hittat någon info om hur WM plockar sina dun? Det kanske är bara för att lugna mitt samvete men jag tycker att det är obehagligt med dun som plockas från levande djur :/
... modell Antelope MF till slut.
Betalde ca 4000 SEK för den på globetrotter.de, inkl. frakt och då hade jag ett presentkort på 66€.
Det är mycket pengar men jag hoppas att jag snart får en toppen sovsäck av bästa kvalitet hemskickat som håller i många år framåt. Den väger 1105 g (180cm) med en damkomforttemperatur på -10C. Den har ju fått toppbetyg av OutdoorGearLab och många andra vilket var en av de avgörande kriterierna.
Tack för alla era svar som har hjälpt mig i detta beslut.
Jag tror inte att du kommer ångra dig ett dugg!
Jag är mycket nöjd med min WM Puma sedan ett par år!
Vikt/värme förhållandet på WM säckarna är så bra!
Jag ska också till Nepal och sova i tehus - men i november och har fått info om att jag bör planera för +20 till -15 grader.
Jag har en relativt nyköpt Marmot Pinnacle (herrmodell, då jag är 181 lång) med komforttemparatur -5 för kvinnor enligt tillverkarens uppgifter. Jag är jättenöjd med säcken men har inte testat den i kallare väder än ca +5 grader hittills.
Jag funderar på att komplettera med en lätt sommarsäck istället för att köpa en supervarm säck som jag sällan kommer använda. Till det ett lätt liggunderlag som minskar eventuell kyla underifrån och ett sidenlakan som väl sägs öka komforten med ett par grader.
Min tanke är att då har jag liggunderlag som hanterar de flesta sovsituationer och kan använda enbart sidenlakanet om det skulle bli riktigt, riktigt varma nätter. Plussa på med sommarsäcken för normala inomhustemperaturer och till sist plussa på med Pinnaclen för kalla nätter.
Vikten borde då bli Pinnacle ca 1 250g, Sommarsäck ca 800 g?, sidenlakan ca 200g och liggunderlag ca 500g, totalt ca 2700 g, dvs något knappt kilo mer än min gamla dunsovsäck som jag haft i ca 40 år, utan liggunderlag.
Är det någon som provat liknande koncept och har någon input? Typ av sommarsäck? Typ av liggunderlag (funderar på Exped Downmat UL men undrar om 183 räcker om man är 181 lång?) Kombination två säckar, blir det trångt? Knöligt?