Soto Muka rengöring?

Har tittat på Soto köket och är lite nyfiken då det verkar vara ett kompetent kök. Litet minus med egen flaska, men i övrigt lätt och enkel hantering.

Dock hittar jag ingenting om rensnål eller hur man rengör på enkelt sätt. Någon som har erfarenhet?
 
Multifuelkök brukar kräva lite intresse för enkelt skruvande oavsett modell. Ju tydligare instruktioner från tillverkaren desto bättre. Primus är väl bäst i klassen på det. Äger man ett multifuelkök så bör man testa att skruva å skruva hemmavid så man förstår bättre när man är i skarpt läge ute vad ett problem kan bero på.
Självklart reservdelar som hänger med om ni tillverkaren är seriös nog att ha det. I det här fallet så är extra generatordel nog nödvändig att ha med (märkligt). Förhoppningsvis kanske några som har erfarenhet här kan berätta mera.
Själv skulle jag inte köpa den eftersom den verkar ha för mycket tekniskt svaga variabler som kan gå sönder.

Men då jag blev nyfiken på frågan tillfrågade jag den allsmäktige nät-husguden Goooogel...😊

Så varsågod.


 
Senast ändrad:
Multifuelkök brukar kräva lite intresse för enkelt skruvande oavsett modell.

Min fetning och understrykning.

Köket ska nog inte kallas för multibränslekök då det enbart ska köras på bensin.

Jag blir inte helt klok på vilken bensin som ska användas, efter att ha läst instruktionen som det länkades till.
Dom skriver "vanlig blyfri bensin" respektive "vit bensin".

(länge sedan jag tankade bensinbil, men kanske bara finns 95 oktan blyfri längre?)
 
Tack för bra svar. har läst igenom instruktionerna och det framgår att dom rekommenderar byte av generator/värmerör när det börjar becka igen. Men genom att bara köra "fin-bränslen" så skall det väl inte sota igen så snabbt förmodar jag.

Nja....kanske blir ett Optimus Polaris ändå....lite stort och jobbigt med reglaget som sticker ut bara...annars känns det ju väldigt rejält o bra. Bra också med standardflaskor och möjlighet till gas.
 
Min fetning och understrykning.

Köket ska nog inte kallas för multibränslekök då det enbart ska köras på bensin.

Jag blir inte helt klok på vilken bensin som ska användas, efter att ha läst instruktionen som det länkades till.
Dom skriver "vanlig blyfri bensin" respektive "vit bensin".

(länge sedan jag tankade bensinbil, men kanske bara finns 95 oktan blyfri längre?)

Rätt av dig. Det är ett renodlat bensinkök. Bensinen ska vara ren, ingen oljeblandning eller ”bilbensin. Jag kör alkylatbensin, billigt o bra.
 
Min fetning och understrykning.

Köket ska nog inte kallas för multibränslekök då det enbart ska köras på bensin.

Jag blir inte helt klok på vilken bensin som ska användas, efter att ha läst instruktionen som det länkades till.
Dom skriver "vanlig blyfri bensin" respektive "vit bensin".

(länge sedan jag tankade bensinbil, men kanske bara finns 95 oktan blyfri längre?)

"Vit bensin" - "White gas" - är kemiskt ren bensin. Det är ganska vanligt i USA som bränslen i diverse kök och störst på marknaden är Coleman Fuel. Jag själv skulle inte vilja köra något bensinkök på bilbensin, om det inte vore nödläge och det enda jag finge tag på - pga de övriga ämnen som tillsätts bensinen.

Själv kör jag mina bensinkök (och multifuelkök - men jag använder nästan uteslutande bensin i dem också) på Biltemas eller Julas Alkylatbensin ("miljöbensin" - alltså ren bensin) för fyrtaktsmotorer. Det tycker jag funkar bra, och det beckar inte ofta igen mina kök, bara man håller dem dugligt rena.

Det _går_ att köpa kemiskt ren bensin på färghandel osv och jag vet om folk som kört det i sina kök, och de fungerar utmärkt på det - men själv tycker jag att det ofta är för dyrt att använda något annat än enkel Biltema Alkylat, typ.
 
Köp ett Nova.

Kör det på fotogen och förvärm med etanol/T-sprit. Då får du ett sot- och underhållsfritt kök och slipper alla "smörj"-problem som uppstår när man kör på uttorkande ren bensin/alkylatbensin. Biltemas tändvätska är ett utmärkt bränsle för Nova. T-röd för förvärmning kan du ha i en 0,5l PET i jackan så håller den sig varm och är lätt att tända på vintern.

Att bära runt på 500g Polaris för att bränna gas på sommaren verkar irrationellt när man kan få en dedikerad toppmonterad gasbrännare på 70g för några hundralappar som gör det mycket bättre (biltema Artnr. 37-526).

Dessutom har Optimus varit tvungna att kompromissa med munstycket för att Polaris ska kunna bränna gas. Så Polaris har mycket sämre effekt än Nova på tunga bränslen (tändvätska, Nato flygbränsle och diesel)...de bränslen man vill kunna bränna i händelse av kris och krig.
 
... Att bära runt på 500g Polaris för att bränna gas på sommaren verkar irrationellt ... Dessutom har Optimus varit tvungna att kompromissa med munstycket för att Polaris ska kunna bränna gas. Så Polaris har mycket sämre effekt än Nova på tunga bränslen (tändvätska, Nato flygbränsle och diesel)...de bränslen man vill kunna bränna i händelse av kris och krig.
Du, man köper inte ett Polaris för att bränna gasol på sommaren !!!
Man köper sitt Polaris för att kunna bränna gasol på vintern! Utan några som helst krångel
- och det är den (bland multifuelbrännare) rätt ensam om att kunna göra.

Vill man, och är en konservativ fotogenanhängare som du och jag - så roar man sig
naturligtvis med att då och då slabba med vätskebränslen. Och då är Nova OK...
Prima fotogen (jag brukar använda Jet-A1) och alkohol (till förvärmningen) alltså.

Men, men - om jag är ute med fler än jag själv (och tidsåtgången har betydelse) så
använder jag Polaris med inverterad gasmatning under den kalla årstiden och mitt
vanliga GB74 med rättvänd gasmatning under våra sommarvarma årstider.
/Odd
 
Man köper sitt Polaris för att kunna bränna gasol på vintern! Utan några som helst krångel
- och det är den (bland multifuelbrännare) rätt ensam om att kunna göra.

Varför skulle man vilja bränna gasol på vintern? På sommaren blir totalvikten låg för att toppbrännaren är så lätt och gasförbrukningen låg, så då finns det en tydlig logik.

Men att bära runt ett tungt Polaris och sedan föda den med ett bränsle där i princip halva vikten är behållaren är svårbegripligt. (Då har jag inte ens berört problematiken kring användande av gasbehållare på vintern, så som att de brukar vara mycket svåra att tömma etc).
 
... (Då har jag inte ens berört problematiken kring användande av gasbehållare på vintern,
så som att de brukar vara mycket svåra att tömma etc).
Det hörs här att du inte insett det unika med just Polaris (och det rena gasolköket Vega) - de är specialdesignade för att ha gasolkanistern stående med ventilen nedåt - då töms den lugnt och kontrollerat vid alla temperaturer över sådär -35 till -40 Celsius. När kanistern sedan är tom så är den verkligen tom, inga plaskiga slutslattar kvar. Men det kräver att man redan från starten kör inverterat - och det gör man om man har en Polaris eller Vega. Det faller sig naturligt...

Låna ett och provkör nästa gång du är ute i temperaturer under minus trettio celsius - du kommer att bli förvånad över hur bra och bekvämt det är. Och om du nu inte vill prova detta: Var inte så kategoriskt negativ till oss som har en annan uppfattning. Vi har den för att vi insett fördelen med flytande gasol före flytande fotogen. För att inte säga före de andra tunga vätskebränslen som du listade, t.ex. diesel... o_O

Och när SHTF och tillgången på campinggasolkanistrar tryter - så eldar vi glatt våra Polaris med fotogen ur det halvfat vi lagrat undan som väluppfostrade 72-timmars-medborgare. Praeparatus supervivet som du vet. :)
Vänligen,
/Odd
 
Var inte så kategoriskt negativ till oss som har en annan uppfattning. Vi har den för att vi insett fördelen med flytande gasol före flytande fotogen. För att inte säga före de andra tunga vätskebränslen som du listade, t.ex. diesel... o_O

Jag har stor respekt för individens subjektiva tyckande. Så är du nöjd med gasol på vintern ska du självklart köra med det.

Däremot anser jag att faktabaserad diskussion stimulerar den enskilde och bidrar till gott, och det ska inte förväxlas med negativitet.

Gasol (Propan/Butan) har ca 50 MJ/Kg, Fotogen har ca 43 MJ/Kg. Tar man hänsyn till hur mycket gasolbehållaren väger i förhållande till gasinnehållet går det inte att bortse ifrån att gasol är ett ineffektivt vinterbränsle, även om du gillar det.

Sedan kan man alltid lära från mer erfarna. Själv har jag lärt att (om man tex kör pulka eller är stark i kroppen och inte är så viktfokuserad) det bekvämaste/säkraste/snabbaste är att ha en extra termos med varmt vatten för lunchen. Det finns inget kök i världen som kan laga mat smidigare/snabbare/säkrare i vinterstorm än att slå kokande vatten från termos direkt i matpåsen och stoppa den innanför jackan. Sedan kan man i lugn och ro göra långkok på kvällen för den kulinariskt lagda, när man är varm och go i tältet med det bränsle man föredrar. Det har jag lärt mig när jag varit ute på tur med vänner som guidar på nord- och sypolen och det har gagnat mig flera gånger när jag hamnat i friskt väder.

:)(y)
 
Tack för spänstig debatt.

Inhandlade idag ett Optimus Polaris. Får se om det duger i Sarek. Åker till helgen. Med både gas o bensin i packningen. Ska bli kul att testa båda, för det kan man med Polaris :)

Mvh

P
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.