Soto Muka rengöring?

Tja vad har jag att tillföra?

En Primus som aldrig stökat till det. Trots gummiringarna och plastprylar.
En slags ljuddämpare (BD) som väger mindre än wirren jag tar med.

Känns som om jag inte riktigt förstår herrarna här.
 
... Vad är anledningen till det undrar jag?
Dels för att det är etablerad standard sedan långt över 100 år, dels för att det är vad tillverkarna rekommenderar, dels för att det är det vettigaste alternativet - för förvärmning av alla tyngre bränslen*. Det sotar inte (om man har rätt spritblandning). Den lilla förvärmarflaskan förvaras innanför ytterkläderna vintertid (där vill du inte förvara fotogenet / dieseln!) för att minska antändningsbekymmer ytterligare.

*Undantaget är flytande gasol - den förvärms vintertid med gasformig gasol genom brännaren i sådär 10-20 sekunder...
/Odd
 
Dels för att det är etablerad standard sedan långt över 100 år, dels för att det är vad tillverkarna rekommenderar, dels för att det är det vettigaste alternativet - för förvärmning av alla tyngre bränslen*. Det sotar inte (om man har rätt spritblandning). Den lilla förvärmarflaskan förvaras innanför ytterkläderna vintertid (där vill du inte förvara fotogenet / dieseln!) för att minska antändningsbekymmer ytterligare.

*Undantaget är flytande gasol - den förvärms vintertid med gasformig gasol genom brännaren i sådär 10-20 sekunder...
/Odd

Har jag förstått det rätt att du menar när fotogen används. För med bensin som bränsle finns ju inga sådana rekomendationer utan man använder bensin som förvärmning och det ter sig naturligt. Jag gör det och har inga problem med sotning.
 
Ok, så det är för att alls kunna tända tyngre kolväten där veke saknas. Jag funderade på om sotning är ett problem där man tänder kolväten med veke.
 
tyngre kolväte (fotogen, lampolja och tyngre som diesel) ger sotande förbränning och gul låga vid enkellager-låga (koppförbränning, diffusionsförbränning)

När man kör direkt-eld så finns det bara mantellågan och ingen kärnlåga som börja nedbrytningen av de längre kolkedjorna till allt mindre bitar samt att det passerar brännzonen för fort och med stor syrebrist då nedbrytning av längre kolkedjor tar tid.

När förgasarköken uppfanns som princip med inblandad luft i ångan/gasen innan brännare och en kärnlåga först som gjorde slut på syret i den luften som var inblandad och värmde gasblandningen ordentligt (varmare än matellågan senare) och därmed startar snabb nedbrytning av kolkedjor och sedan en bredare matellåga så fick nedbrytningen av de långa kolkejorna (och strippningen av vätet) mycket mer tid på sig vilket gjorde att den andra reaktionszonen -> yttre mantelågan så var mycket av de långa kolkedjorna redan nedbrytna och syresättningen innan också gjorde att det inte brann i speciellt mycket syrebrist-läge i mantellågan vilket gjorde att kvarvarande längre kolkedjor som inte brutits till kortare bitar (och blivit sot) nu kan göra full förbränning (och brinner blått) medans sot som ändå tar sig igenom förbränningszonen (syrebrist just där reaktionen sker) utan att helt brinna upp är det som ger de gula inslagen i lågan och därmed senare sot på de ytor som kyler avgaserna senare.

Metanol ger inte lysande lågor eller sot på grytor för sin höga syrehalt gentemot kolmängden i molekylen när det brinner med enkellagers-låga (diffussionslåga), men redan etanol så är kolmängden större än vad syret i reaktionszonen räcker till och därmed gula toppar och sotiga grytor.

Blandning mellan etanol/metanol så kan man hitta precis den punkten med intern syre i bränslet och vad som kan tillföras av luften i förbränningszonen att det precis inte blir gula lågspetsar och därmed ingen sot på grytor.
 
Dels för att det är etablerad standard sedan långt över 100 år, dels för att det är vad tillverkarna rekommenderar, dels för att det är det vettigaste alternativet - för förvärmning av alla tyngre bränslen*. Det sotar inte (om man har rätt spritblandning). Den lilla förvärmarflaskan förvaras innanför ytterkläderna vintertid (där vill du inte förvara fotogenet / dieseln!) för att minska antändningsbekymmer ytterligare.

*Undantaget är flytande gasol - den förvärms vintertid med gasformig gasol genom brännaren i sådär 10-20 sekunder...
/Odd
Jag undrar vad för alkohol ?
Jag har använt rödsprit tidigare, det finns kanske något bättre, tenol ?
 
Jag föreslår Tenol från Kemetyl eller Spisbränsle.


Båda bränslena år framtagna främst som just bränslen. Inte som lösningsmedel,
Spisbränslet för inomhuskaminer/mysbrasor där skorsten saknas. Så det borde brinna rent.
Jag hittar Spisbränsle billigare än Tenol. Så det blir mest Spisbränsle.
Båda brinner sotfritt i trangiabrännaren.

/John
 
Eftersom min närmsta butik (300 meter) är en Ica Maxi köper jag ibland Tenol där av ren slöhet. Men har jag ärende till biltema, köper jag några flaskor Spisbränsle.

/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.