Social eller ensamvarg..

När ni är på vandring, är ni den som verkligen och absolut aldrig vill ha kontakt med andra eller är ni som mig att ni gärna tar samma väg eller slår följe om det är några trevliga vandrare längst med vägen? Jag har själv märkt att ju längre vandringen varar desto mer social blir jag :) Speciellt om det är några trevliga kvinnor i ens egen ålder ;)

// Jocke, som snart snart ska till Keb/Nordkalotten och gärna hälsar på andra!
 
Jag tror det är viktigt att respektera andras önskningar, behov och berättelser när man är ute och går. Går man själv är det ju valfritt att söka sig till andras tält eller läger. Ta Smajla i Sarek.. Alla ensamvandrare vill ju prata av sig sina upplevelser där. Det vore väldigt spännande att dokumentera olika personers upplevelser just där på plats..
Men...
Jag tror även att dom som går själv har valt att just gå själv faktiskt har valt att vara själv. Påhängda och osnutna ungar är typ inget man vill ha och göra med, om man själv är trött och utmattad efter en hel veckas traskande på stenskravvel. Likaväl som pratglada och kåta tanter i Staloloukta, knäppiga utländska turister i Keb.osv..
Var och en har nog av sitt.
Var och en har sin melodi som fjällvandrare tror jag.
Själv skyr jag folk som pest när jag är ute.
 
Det går ju att vandra på så många olika sätt så frågan är så svår att svara på.

Jag tycker det är astråkigt att ensamvandra men gör det för att det är bekvämt och att det är nästan omöjligt att rodda ihop något. Jag gillar att fiska och vandra men den kombinationen existerar knappt uppe i fjällen. Antingen är folk mer stationära och fiskar eller så vandrar de bara. Det är lite underligt hur det kategoriseras in.

Förra året tröttnade jag helt på ensamvandring efter typ 10-12 dagar. Då var jag duktigt urtråkad och häckade på en fjällstation i fem dagar tills flyget gick hem. Apropå kvinns så var det två stycken där som båda var själva ute och det var ganska kul hur intresserade de var av alla yngre manliga förmågor.
 
Senast ändrad:
Jag hejar och pratar gärna glatt en stund, men det är eftersom jag förutsätter att vi skiljs åt efter tio minuter, eller en timme, eller så. Skulle bli lite less om någon "råkade" slå följe från dag tre till dag åtta.. :)

De allra flesta är jättetrevliga. Att jag vill vara ensam har inget med sånt att göra.
 
Instämmer, jag delar gärna lägereld med någon över en natt eller utbyter nyheter om man råkas mitt på fjället. Men anledningen till att jag oftast går ensam är för att utan kompromisser kunna hålla min egen takt och ta egna vägval.
 
Instämmer också med föregående. Det gäller nog de flesta resenärer av olika slag överallt i världen. Prata när man möts eller vid lägret/hotellet/tåget är trevligt. Slå följe är en helt annan sak, som jag inte tror passar så många. Sen om man råkar mötas flera gånger under resan är det lika trevligt som att bara råka mötas en gång. Jag har aldrig vandrat ensam, men däremot rest ensam, och man söker sig ju till folk som tillfälliga pratkontakter, även om man inte vill vare sig ha eller vara påhäng.
 
Ensam.
Och för varje gâng jag inte varit ensam blir jag mer övertygad om att jag trivs bäst ensam.
Detta oavsett var och hur jag reser.
 
Förra året gick vi tre dagar tillsammans med en tysk. Han hoppade helt enkelt av tåget vid katterjokk precis som vi och det tedde sig ganska naturligt att slå följe. Lite påfrestande var det allt, vi var bland annat vana vid helt olika tempo och det skapade väl mest frustration hos den mer snabbvandrande tysken. Men på det stora hela var det trevligt, lärde sig många nya glosor både på engelska och tyska gjorde man. Men hade vi inte skiljts åt efter tre dagar så vetti fan om man inte hade lagt om rutten eller planerat in en extra vilodag för att bli av med sällskapet. Sällskaplig ska man ju vara hemma hela tiden.
 
Förra året gick vi tre dagar tillsammans med en tysk. Han hoppade helt enkelt av tåget vid katterjokk precis som vi och det tedde sig ganska naturligt att slå följe. Lite påfrestande var det allt, vi var bland annat vana vid helt olika tempo och det skapade väl mest frustration hos den mer snabbvandrande tysken. Men på det stora hela var det trevligt, lärde sig många nya glosor både på engelska och tyska gjorde man. Men hade vi inte skiljts åt efter tre dagar så vetti fan om man inte hade lagt om rutten eller planerat in en extra vilodag för att bli av med sällskapet. Sällskaplig ska man ju vara hemma hela tiden.

Ingen gillar tyskar.
 
Tja, din tråd verkar ju mest locka ensamvargar i alla fall... *s*

Jag skulle nog inte gärna slå mig ihop med någon okänd under själva vandringen - tycker om friheten att gå så fort/långsamt jag vill, dit jag vill, när jag vill... Däremot så är det trevligt att träffa sociala människor på vägen, kanske ta ett snack över en fika eller så.

/F
 

avslutad210712

Gäst
Har aldrig prövat men jag har svårt att tro att jag skulle gilla att vandra med någon jag träffat ute på fjället. En annan sak att vandra med någon jag känner. Så även om jag inte älskar att vandra ensam så skulle jag troligen föredra det före att vandra med en okänd. Däremot att prata med någon man träffar på efter vägen hör liksom bara till helt naturligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
S.Hellman Lill- eller storsylen Fjällvandring 5
xolacaa Genväg eller senväg? Fjällvandring 4
Klofver Vandringsstavar eller inte? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.