smör eller inte smör vid torkning av köttfärs?

Jag har byggt en egen Utsidan-tork och med framgång torkat potatis och lök, men så skulle jag ge mig i kast med köttfärs.
I alla beskrivningar står det att man ska ha lite smör i pannan när man bryner färsen. Efter 24 timmar i torken så är färsen fortfarande fettdrypande. Hur får man bort fettet under torkningsprocessen, för fettet ska väl bort? Eller?

Min erfarenhet är att du inte får bort fettet. Och, eftersom fett härsknar, så brukar jag skippa det i köttfärsen. om du ska ut omgående, och inte vara på nån riktig långtur så spelar det mindre roll. Men om du gör köttfärsen nån månad i förväg och har den i en solstekt säck i tio dagar så...

Därför gör jag om möjligt min torkfärs utan stekfett, och av så mager nötfärs som möjligt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Strykarräven; sa:
Min erfarenhet är att du inte får bort fettet. Och, eftersom fett härsknar, så brukar jag skippa det i köttfärsen. om du ska ut omgående, och inte vara på nån riktig långtur så spelar det mindre roll. Men om du gör köttfärsen nån månad i förväg och har den i en solstekt säck i tio dagar så...

Därför gör jag om möjligt min torkfärs utan stekfett, och av så mager nötfärs som möjligt.

Precis vad jag misstänkte. Jag får väl göra en ny laddning precis innan jag ska ut. Och en kortare dagstur så jag får proväta det som redan är torkat. Tack.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips