Skor för fjällmaraton

Jag funderar på att delta i Keb Arctic Run men måste köpa skor. Några tips??
Har kikat på Icebug men velar lite vilken typ... Dubbar eller inte??? Salomon?
/Annika
 
Att den passar

Viktigast är att den passar din fot och att du kan springa myr, sten och annan terräng med den. Ett bra tips är att springa över någon myr för att sedan fortsätta i olika typer av terräng, länge...

Jag har sprungit både i vanliga löparskor, med och utan dubbar, "special" och vanliga. Visst är det skillnad, men inte avgörande. Ta i första hand en sko som passar dig.
 
Skor

Hej Jörgen och tack för svar!
Jo, det är definitivt viktigt att skon passar och är skön men funderingen kvarstår... Vilken typ är generellt bäst när man springer/går på ojämnt, halt, blött underlag??
Att skor m dubbar är bra vintertid förstår jag men hur bra är de på barmark (stenig terräng).
Mvh Annika
 
Terrängen som loppet går i är inte så farlig. Skulle satsa på ett par bekväma skor med hyffsat mönstrad sula. Se till att du springer mycket stig med dem innan och gärna så mycket backar som möjligt.

Många orienterare springer med dubb men här nere i alperna ser man inga löpare alls med dubbskor... så det fungerar fint även utan.

Jag har sprungit en del lopp i alperna och även Nikka - Abisko med Salomon Sense Ulta men skulle rekommendera en mer dämpad sko om du är ovan med terräng. Kanske Sense Matra eller Speedcross om du är inne på salomon annars har Inov8 och många fina modeller.
 
Lysande

Hej Erik!

Jättetack! Jag tror det lutar åt ett par Speedcross :). Tittade på ett par sådana idag!

Mvh,

Annika
 
Jag har sprungit AXA fjällmarathon i innov8 295 och Icebuc Cerva. Båda funkade bra men jag trivs bättre i i innov8. Jag har sprungit andra terränglopp i alla möjliga "vägdojor" och alltid kommit i mål. Det är ju inte skorna som springer vet du...


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jag springer i följande:

Inov X-talon 190 - Off-trail med riktigt välmönstrad sula. Väger väldigt lite och suger knappt något vatten. Den låga vikten gör dock att skon inte tål lika mycket stryk som ex Icebug men den har ett underbart löpsteg med mycket god känsla för marken. Sannolikt förstavalet vid kommande fjällöpning. Ej dubbade.

Icebug Spirit OLX - dubbat och stryktåligt. Inte lika sköna som skorna från Inov8 men tål riktigt stökig terräng bättre. utmärkta på isigt underlag och även bra i stenig och mer skogslik terräng. ursprungligen orienteringsskor.

New Balance 3090 v2 - Inte lika kraftigt dubbade som Inov-8, dock med samma fantastiska löpkänsla och fungerar som bäst på snällare stig och grusväg. Även asfalt funkar väl, beroende på hur väl dämpat man vill ha. Den sko jag för tillfället springer mest i.

FiveFingers Spyridon - lekfull och passar bäst för kortare turer under milen. Underlaget får gärna vara skogsstig men den allra stökigaste terrängen undviker jag gärna då det är väldigt lätt att trampa igenom och göra illa foten. Fartlek i varierad terräng kanske kan sägas vara det bästa för denna sko.

Beroende på väderförhållande kommer jag t ex att springa AXA i Inov-8 eller Icebug. Regnar det en del blir det dubbat, om inte så får Inov-8 sitta på fötterna. Är underlaget lite snällare skulle jag välja New balance.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
m9859 Sulorna spricker på skor från Ecco Kläder 44
tio_kronor skor/kängor Kläder 8
L.A. skor som luktar skunk Kläder 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.