Skogsharen offer för klimatförändringarna – rödlistas

Under stor del av 90-talet när jag, fru o son flyttade ut till Grytnäs v. sidan av Kalix älv så var det extremt mycket harspår under vintern. Det var nya spår i trädgården varje morgon. Spåren gick kors och tvärs mellan trädgårdarna.

Ännu en anekdot. Det jag skrev i mitt inlägg kl 20:19 gäller såklart även dig. Tag kontakt med forskarna och erbjud din kompetens när det gäller att bedöma skogsharens populationsutveckling i Sverige över tid. Eller be åtminstone om att få ta del av deras underlag. Några e-postadresser finns i inlägget.
 
Ännu en anekdot. Det jag skrev i mitt inlägg kl 20:19 gäller såklart även dig. Tag kontakt med forskarna och erbjud din kompetens när det gäller att bedöma skogsharens populationsutveckling i Sverige över tid. Eller be åtminstone om att få ta del av deras underlag. Några e-postadresser finns i inlägget.

Jag har varit i kontakt med andra forskare men dom ville inte lyssna el. svara på mail så dom ger jag inte mycket för.
 
Jag har varit i kontakt med andra forskare men dom ville inte lyssna el. svara på mail så dom ger jag inte mycket för.

"Andra forskare"? För att erbjuda din gedigna kompetens i att bedöma skogsharens populationsutveckling?

Förresten... det har aldrig slagit dig att skogsharens populationsutveckling kan se olika ut i norr respektive i söder?
 
Med all respekt så tror jag faktiskt att 8 kvalificerade forskare inom området i detta fall är bättre skickade att bedöma skogsharens populationsutveckling i Sverige över tid än tre hobbytyckare som redovisar anekdoter. Jag är bara så hjärtinnerligt trött på det jag uppfattar som ett ökande kunskapsförakt inom många sektorer i samhället.

Men visst... ta för all del kontakt med Artdatabanken och be att få ingå i expertkommittén inför nästa revision av rödlistan. Eller ta kontakt med de nuvarande medlemmarna i kommittén och be om att få ta del av det underlag de använt.

Som en ren service hjälper jag dig med några e-postadresser:

henrik.thurfjell@slu.se
claes.andren@artbevarande.se
henrik.andren@slu.se
lotta.berg@slu.se
jonas.grahn@lansstyrelsen.se
martin.green@biol.lu.se

Edit: Numera är det visst fyra de får ringa för att få reda på hur det egentligen ligger till.
Är så urless på alla dessa s.k forskare och experter som Sverige är känd för. Det är ju bara i Sverige som det finns experter till allt.
 
"Andra forskare"? För att erbjuda din gedigna kompetens i att bedöma skogsharens populationsutveckling?

Förresten... det har aldrig slagit dig att skogsharens populationsutveckling kan se olika ut i norr respektive i söder?

Det gör jag inte heller! Jag ställde en fråga uti ett specifikt ämne men fick inget svar! Jag trodde att frågan skulle intressera dom. Nu är det ca 2 år sedan. Dom kanske jobbar på svaret än.
 
Du kan väl inte döma ut hela forskarkåren för att nån enstaka forskare inte svarat på mejl? Kundtjänsten på XXL svarade inte på min fråga en gång, men inte dömer jag ut kundtjänster världen över för det.

Varför inte? Man kan ju döma ut en expertpanel som ägnat hela sitt yrkesverksamma liv åt däggdjursforskning och publicerat gissningsvis minst 1000 vetenskapliga artiklar utifrån 11 observationer av harar i en trädgård i Kalix.
 
Kråkan är visst rödlistad även den.
Man orkar ju inte ens bry sig längre, "forskare" ja jävlars...
Du kanske borde börja med att sätta dig in vad rödlistning betyder innan du klagar? Att en art rödlistas betyder inte att den är sällsynt eller i akut fara. I kråkans fall betyder det att arten minskat kraftigt i antal de senaste 20 åren. När det händer så behöver man ha extra koll på arten och försöka fundera på vad det är som händer med den.
Med det i bakhuvudet är det svårt att förstå vad du menar. Har du en mer genomträngande bild av hur kråkpopulationen utvecklas i Sverige? Hur många timmar per år lägger du på att inventera kråkbeståndet? Hur för du statistik? Reser du runt i Sverige året runt, eller har du medhjälpare? Kan du inte lägga upp dina uppgifter här så att vi andra kan ta del av den och bedöma den och kanske jämföra den med de inventeringar som ligger till grund för rödlistningen? Eller är dina studier hemliga?
 
Det gör jag inte heller! Jag ställde en fråga uti ett specifikt ämne men fick inget svar! Jag trodde att frågan skulle intressera dom. Nu är det ca 2 år sedan. Dom kanske jobbar på svaret än.
Frågan kanske inte intresserade dem? En forskare har ju normalt ingen skyldighet att besvara allmänhetens frågor. Berätta vad du ville veta. Jag kan eventuellt vidarebefordra frågan till en forskare som garanterat svarar om den är vettig eller intressant. Eller du kanske kan få svar direkt i tråden, här finns ju många kunniga naturvetare.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...