[Skåne] Gissa bilden!

Nja...

...Nog krävs det väl ett lite mer detaljerat svar än så för att man ska få rätt, men jag gissade i.a.f. att vi befinner oss på Ven där den lokale cykeluthyraren verkar ha en stark preferens till färgen gul.

Efter att ha tittat runt lite på flygbilder över ön gissar jag på stranden strax norr om Kyrkbackens hamn på västra sidan av ön. Om detta är rätt så är det fritt fram för den som känner sig manad att lägga upp en ny bild då jag ej har tillgång till min bildsamling för tillfället p.g.a. en datorkrasch. Annars får jag återkomma när jag har tagit några nya bilder (eller har fått ordning på datorn).
 
...Nog krävs det väl ett lite mer detaljerat svar än så för att man ska få rätt, men jag gissade i.a.f. att vi befinner oss på Ven där den lokale cykeluthyraren verkar ha en stark preferens till färgen gul.

Efter att ha tittat runt lite på flygbilder över ön gissar jag på stranden strax norr om Kyrkbackens hamn på västra sidan av ön. Om detta är rätt så är det fritt fram för den som känner sig manad att lägga upp en ny bild då jag ej har tillgång till min bildsamling för tillfället p.g.a. en datorkrasch. Annars får jag återkomma när jag har tagit några nya bilder (eller har fått ordning på datorn).

Huvet på spiken - helt korrekt!

Och Tobbe lämnar öppet för vem som att posta nästa bild.

/Patrik
 
Finns det inte om än en sägen om varför gult, öns poetiske son Gabriel Jönsson var brevbärare oxså en gång.
Före snoddJonas och alla görfula elpostcyklar fanns det en postgul fin sak, med 3-4 stora läderväskor på, brevbärarna susade på kraftfullt som om de var Mora Nisse. Enbart drivna med pedalkraft, men det var då.
go tur
 
utvikning om posten

Finns det inte om än en sägen om varför gult, öns poetiske son Gabriel Jönsson var brevbärare oxså en gång.
Före snoddJonas och alla görfula elpostcyklar fanns det en postgul fin sak, med 3-4 stora läderväskor på, brevbärarna susade på kraftfullt som om de var Mora Nisse. Enbart drivna med pedalkraft, men det var då.
go tur

Numera ses trappor som ett arbetsmiljöproblem för brevbärare. Då jag bodde i lägenhet slutade posten helt sonika att bära upp brev till brevinkastet i dörren och monterade på eget bevåg en brevlåda på botten plan (jag bpdde på 4 vån) och lämnade posten där. De ville inte avlöna mig för att jag gjorde deras jobb att bära posten sista biten och inte heller var det aktuellt med sänkt porto då breven inte kommer ändå fram. Men värst av allt var att då brevlådan gick sönder (antaglingen av brevbäraren) ombads jag laga den. Posten gav mej en brevlåda jag inte vill ha och ber mig sedan laga den. Jag förklararde att brevinkastat i dörren fortfarande fungerar utmärkt - tidningsbudet använder det dagligem. Jag är inte avundsjuk på den som jobbade i postens kundtjänst då jag förklarade mitt missnöje över situtaionen men jag slapp i alla fall laga "min" oönskade påtvingade brevlåda. Det gjorde posten till slut.

/Patrik, numera med brevlåda vid vägen utanför huset och där kör brevbäraren bil
 
På 30-talet när Tyskland hade 6 brevutbärningar om dagen flyttades brevlådorna ner till entrehallen. Tyska postflyget flög många ME109 som postplan och upprättade massvis med lokala små flygfält.
Mellan större orter fick man post över dan och all post upp tll 3 kg kom fram senast till nästa förmiddag.
Här på landet med lantbrevbärare får man åka till stan för att hämta ett stort brev. En gång i tiden åkte lanbrevbäraren gul WV 1300 och kom in med posten, trevlig prick. Numera får man vara glad om den läggs i rätt låda och ingen känner brevbärarna. De tillhör numera den kategorin som inte hälsar på landet. Fastboende kan koden men sommarstugeägarna eller hyresgästerna avslöjar sig direkt.
DHL, Bilspedition och IKEA har bättre service.
 
Ny bild

Medan vi väntar på nästa bild lägger jag in lite pausunderhållning.

Bilden föreställer ett utedass med sällan skådad lyx i form av förbipasserande bäck, tvättfat, såpa och rena handdukar. Dasset ligger i ett av Skånes naturreservat och har du vägarna förbi är det stor sannolikhet att tornfalkarna håller ögonen på dig. Istiden har satt sin prägel på landskapet och det sägs vara som vackrast på våren och hösten.

Flertalet vandrings och cykelleder finns i trakten - vad heter området?
 

Bilagor

  • dass.jpg
    dass.jpg
    67 KB · Visningar: 451

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.