[Skåne] Gissa bilden!

Inte helt lätt kanske

Var är vi och i vilken riktning är bilden fotograferad? Kyrka skymtar i horisonten och påstås vara klar identifikationspunkt, enligt min gamle fanjunkare.

Bilagor

• IMG_0979.jpg
    IMG_0979.jpg
    90.5 KB · Visningar: 562

29351

Avslutat
Bilden är fotograferad i sydlig riktning...

Få fundera lite till, var bilden är tagen?

Mvh troswe

Troswe får studera skuggorna bättre men felaktig riktning angiven. Det finns ju långa skuggor vid fler tillfälle. Bilden är bara ett par dagar gammal.

Senast ändrad:
Långa skuggor = lågt stående sol från sidan = morgon eller kväll = solen i öster eller väster - dvs bildriktning nord eller syd och syd var fel - alltså nordlig riktning.

Men vilka fält på Österlen ( som jag antar det är) vet jag inte och kyrkorna kan jag inte - mer än Ravlunda kyrka där piraten "slutligen" begravdes (Härunder vilar en man som hade för vana att skjuta upp allt till morgondagen men bättrade sig på sitt yttersta och dog verkligen.....

och Ravlunda kyrka är ju inte helt avlägsen skjutfältet där fanjunkaren kan ha huserat

/Patrik, som red Islandshäst i krokarna på Långfredagen

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Fel och fel igen, vi är i Søderlen. Såhärårs står solen rätt tidigt och sent lågt, tillskillnad mot vintertid då det blir en glimt i sydlig riktning. Tog bilden häromdagen.

Tjena!

Kan det vara "skivarps vägen..där väg 101 delar sig mot Abbekås o Skivarp! (från Ystad)

Mvh Nicklas L

Tre förslagna riktningar men ingen rätt av åtta, där bara en är rätt.
Var är vi och i vilken riktning är bilden fotograferad?

Tre förslagna riktningar men ingen rätt av åtta, där bara en är rätt.
Var är vi och i vilken riktning är bilden fotograferad?

Ja, då är det ju nordväst som är riktningen (enligt mitt skugg-resonemang) men allra sydligaste Skåne är inte min hemmabana - är född i NO Skåne och numera i exil i Blekinge så söder om landsvägen är avlägset.

/Patrik

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.