[Skåne] Gissa bilden!

Jag tror din tall bor här

Låter som någon av Kvinnoöarna på texten. Känner inte riktigt igen klippan på bilden men skulle gissa att den också är från Kvinnoöarna. Det finns en klippa framför "min tall" också men det är inte samma som på bilden.

Ny ledtråd: Bilden nedan är tagen lite längre fram jämfört med bild nr. två. Bosättningen på bilden delar namn med den här delen av sjön vars namn jag alltså är ute efter.
 

Bilagor

  • Bild 013_liten.jpg
    Bild 013_liten.jpg
    56.7 KB · Visningar: 344
Jag skulle egentligen vilja gissa på att du är inne i Skärsnäsfjorden men det finns väl ingen gård som heter Skärsnäs utan det är väl en by?!
Så därför gissar jag på att du är inne i Krogshultaviken, för en gård som heter Krogshult finns det i alla fall.
//Peter
 
Ok, kanske något missvisande ledtråd av mig. Även om jag och säkert många med mig skulle hänvisa till gården på bilden med sökt namn och ändelsen -gården så är det ett bynamn som är utsatt på kartan och det är alltså fler hus än gården som har detta namn i adressen. Men du är inne på rätt spår, det är en vik jag söker. Dock inte vid Skärsnäs eller Krogshult.
 
Är det Skarviks gård?
Tanken slog mig vid första bilden av gården men tyckte det kändes osanolikt - som tidigare aktiv scout i Näsby scoutkår (numera Näsby-Österslöv) vars stuga/torp Hillehaga ligger några kilometer österut så får det väl räknas som min tidigare hemmaplan.
Jag tycker dock inte väderstrecken stämmer riktigt med hur jag minns det - har bara kartrekat på webben nu - men det var många år sedan jag var där så det kan vara teflonintrång elelr annat grums i mitt minne :)

/Patrik
 
Rätt!

Visst är det Skarviks gård på sista bilden och det är Skarviken som jag var ute efter. Första bilden är tagen ungefär mitt på östra stranden av Skarviks udde med vy tvärs (eller egentligen nog lite snett...) över viken (och samtidigt även en vy från Östra Göinge kommun över till Kristianstads kommun på andra sidan viken).

Menar du Fågelsången (scoutgården)? Har också varit där ett antal gånger i barndomen/ungdomen (är f.d. Glimåkra-scout). Väderstrecken har jag väl inte nämnt ö.h.t. så de behöver du väl inte bekymra dig över...? Bra jobbat i vilket fall, bollen är din!
 
Jag menar precis scouttorpet/stugan Fågelsången (som egentligen är två : ett äldre torp och en senare ditflyttad barack) - men på kartan står det Hillehaga där. Har inte varit där på många år och vet inte hur det ser ut - får se om ett besök där kan klämmas in bland julbesöken i trakten.

Nu måste jag leta fram en ny bild.

Återkommer med det!

/Patrik
 
Ny bild

Om du ser en cykel i närheten av denna strand, vilken är den sannolikaste färgen på den?
 

Bilagor

  • quiz.jpg
    quiz.jpg
    50.1 KB · Visningar: 312

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.