Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
sjungande roder
- Trådstartare 9829
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Du är inte ensam
Hej Tony,
Det problem du beskriver förekommer även på fartygspropellrar, där det helt enkelt kallas Singing Propeller. Det åtgärdas oftast genom att man förändrar vinkeln på bakkanten, alltså där vattnet ska släppa bladet. Prova att bryta ditt roders bakkant med en fil, det ska inte behövas mer än en avgradning.
I propellerbranschen brukar fenomenet inte uppstå under 5 knops fart. Nog vet jag att du har en lång båt och att du paddlar snabbt, men inte visste jag att det gick så fort...
hälsningar Jens
Hej Tony,
Det problem du beskriver förekommer även på fartygspropellrar, där det helt enkelt kallas Singing Propeller. Det åtgärdas oftast genom att man förändrar vinkeln på bakkanten, alltså där vattnet ska släppa bladet. Prova att bryta ditt roders bakkant med en fil, det ska inte behövas mer än en avgradning.
I propellerbranschen brukar fenomenet inte uppstå under 5 knops fart. Nog vet jag att du har en lång båt och att du paddlar snabbt, men inte visste jag att det gick så fort...
hälsningar Jens
Testa detta
Tjena.
Jag har själv gjort ett roder till min tjejs Yukon Expedition i rostfritt/syrafast, en kopia på mitt eget roder, och vipps sparade vi 900 spänn.
Jag har lagt 2 st teflonpackningar stora som enkronor mellan roderbladet och roderhuvudet. Tror inte det får vara för smalt här heller.
Jag har även sett att Prijons nya roder består av en tjock teflonbit i själva kroppen med en skåra för bladet. Sedan har dom vinklat 2 "öron" och skruvat dessa på teflonbiten.
Ska göra ett sådan också.
Solomannen
Tjena.
Jag har själv gjort ett roder till min tjejs Yukon Expedition i rostfritt/syrafast, en kopia på mitt eget roder, och vipps sparade vi 900 spänn.
Jag har lagt 2 st teflonpackningar stora som enkronor mellan roderbladet och roderhuvudet. Tror inte det får vara för smalt här heller.
Jag har även sett att Prijons nya roder består av en tjock teflonbit i själva kroppen med en skåra för bladet. Sedan har dom vinklat 2 "öron" och skruvat dessa på teflonbiten.
Ska göra ett sådan också.
Solomannen
Roderdesign
Hej
Jag har inte snorkoll på kajakroder men erfarenheter på andra områden har lärt mig följande.
Eftersom jag inte riktigt vet hur din konstruktion ser ut är det lite svårt att säga något.
Jag måste dock hålla med de tidigare talarna med följande tillägg.
Ett roder skall skära genom vattnet och ju mindre turbolens bakom ju bättre är det. Framkanten bör vara mjuk medans bakkanten bör vara betydligt tunn, tänk ett tvärsnitt på en flygplanvinge. Roderspetsen får under inga omständigheter befinna sig framför roderinfästningen. Spetsen bör också vara rundad, b/2r i framkant och b/4r i bakkant.
Ett annat knep är att skära ut material i bakkant. Kontrollera var du har rodrets vattenlinje om du inte redan vet det. Snittet borde bli ungefär 15-20 mm och börja ca. 100 mm från vattenlinjen och sluta 1/3 från nederkant av den del som normalt sett befinner sin under vatten.
Ytterligare ett knep är att göra en skåra på roderytan för att effektivt få bort den luft kan finnas. Detta snitt borde vara ca 10mm brett och 30-40 mm långt. snittet görs med början ca. 120mm under vatten ytan och nedåt ca 20mm från framkant och bakåt. Kanterna på detta hål måste filas omsorgsfullt.
Onward
Magnus
Hej
Jag har inte snorkoll på kajakroder men erfarenheter på andra områden har lärt mig följande.
Eftersom jag inte riktigt vet hur din konstruktion ser ut är det lite svårt att säga något.
Jag måste dock hålla med de tidigare talarna med följande tillägg.
Ett roder skall skära genom vattnet och ju mindre turbolens bakom ju bättre är det. Framkanten bör vara mjuk medans bakkanten bör vara betydligt tunn, tänk ett tvärsnitt på en flygplanvinge. Roderspetsen får under inga omständigheter befinna sig framför roderinfästningen. Spetsen bör också vara rundad, b/2r i framkant och b/4r i bakkant.
Ett annat knep är att skära ut material i bakkant. Kontrollera var du har rodrets vattenlinje om du inte redan vet det. Snittet borde bli ungefär 15-20 mm och börja ca. 100 mm från vattenlinjen och sluta 1/3 från nederkant av den del som normalt sett befinner sin under vatten.
Ytterligare ett knep är att göra en skåra på roderytan för att effektivt få bort den luft kan finnas. Detta snitt borde vara ca 10mm brett och 30-40 mm långt. snittet görs med början ca. 120mm under vatten ytan och nedåt ca 20mm från framkant och bakåt. Kanterna på detta hål måste filas omsorgsfullt.
Onward
Magnus
roder design
En platt profil är egentligen inte så optimal. Allmänt så brukar roderprofiler ha en tjocklek på 10-20% av längden i ditt fall 8.4mm. Den tjockaste delen skall ligga ungefär en 1/3 från framkanten. Man kan ganska enkelt bygga upp lite tjocklek med glasfiber spackel se bara till att alu ytan är lite rå så att spacklet får fäste. Framkanten skall vara ganska vass 0.5-1 mm. Givetvis måste rodret vara så symetriskt som möjligt
Det finns en massa profiler (NACA)för roder om man vill vara seriös. Jag har fler sådana om någon är intresserad är det bara att maila.
Tjocka roder är bättre att svänga med men ger ett större motstånd i vattnet.
I teorin så är längsgående räfflor eller flänsar bra fär dom ger en bättre strömning längs profilen men rent praktiskt så är strömningen ganska virrig akteröver och är inte rodret vinkelrätt mot vattenlinjen så kommer räfflorna bara att ge upphov till mer turbulens. Man skall också ha rodret smalt i vattenlinjen men det är ju inte så praktiskt det heller
Hela roder konstruktionen måste vara så stadig som möjlig. På kappseglings jollar har man oftast fasta roder utan möjlighet att svänga upp dom för att slippa roderglapp men det är ju inte så praktiskt på en kajak. Att ha någon form av glidbrickor för att kunna ha en tajtare konstruktion är nog inte så dummt.
I princip brukar alla roder sjunga mer eller mindre när det går lite fortare och personligen tycker jag att det hör till men det får givetvis inte gå till överdrift.
Ditt roder verkar vara lite långt över halvmetern låter lite långt men man får prova sig fram
Hasse
En platt profil är egentligen inte så optimal. Allmänt så brukar roderprofiler ha en tjocklek på 10-20% av längden i ditt fall 8.4mm. Den tjockaste delen skall ligga ungefär en 1/3 från framkanten. Man kan ganska enkelt bygga upp lite tjocklek med glasfiber spackel se bara till att alu ytan är lite rå så att spacklet får fäste. Framkanten skall vara ganska vass 0.5-1 mm. Givetvis måste rodret vara så symetriskt som möjligt
Det finns en massa profiler (NACA)för roder om man vill vara seriös. Jag har fler sådana om någon är intresserad är det bara att maila.
Tjocka roder är bättre att svänga med men ger ett större motstånd i vattnet.
I teorin så är längsgående räfflor eller flänsar bra fär dom ger en bättre strömning längs profilen men rent praktiskt så är strömningen ganska virrig akteröver och är inte rodret vinkelrätt mot vattenlinjen så kommer räfflorna bara att ge upphov till mer turbulens. Man skall också ha rodret smalt i vattenlinjen men det är ju inte så praktiskt det heller
Hela roder konstruktionen måste vara så stadig som möjlig. På kappseglings jollar har man oftast fasta roder utan möjlighet att svänga upp dom för att slippa roderglapp men det är ju inte så praktiskt på en kajak. Att ha någon form av glidbrickor för att kunna ha en tajtare konstruktion är nog inte så dummt.
I princip brukar alla roder sjunga mer eller mindre när det går lite fortare och personligen tycker jag att det hör till men det får givetvis inte gå till överdrift.
Ditt roder verkar vara lite långt över halvmetern låter lite långt men man får prova sig fram
Hasse
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg