Surfkajaklära...

Att surfa med kajak är den äldsta formen av kajakpaddling har ni tänkt på det? Givetvis såg de här trä och vassbåtarna inte likadana ut som dagens avancerade surfkajaker... Grönlandskajaken får anses som nymodigheter i sammanhanget... Därmed kan vi väl då vara överrens om att surfa egentligen är det mest riktiga sättet att framföra en kajak på ;-)

Skall du bara surfa med bredsidan i vågriktningen ja då kan tu använda vilket flytetyg som helst. Då fungerar allt tom. Lifestyle, Point 65 Picnic eller en creekbåt. Den typen av båtar anses som det sämsta att använda när det gäller att surfa. Det räcker alltså inte med att båten är kort. De fungerar illa för de är för långsamma för att göra något vettigt med. Dessutom har de inte ett skrov som är optimerat för surf.

I brytande vågor över 50-70 cm kan man surfa "bredsides" med allt, men det är inte det vi vill uppnå när vi pratar om att surfa med en kajak, eller hur?

Vad behövs för at det skall funka?
  • Surfkajak, Waveski, såklart den är gjord för vågor och funkar från 0,5 m vågor och rikgtigt kul blir det vid 70 cm. Den enda kajaktypen som du kan använda på samma sätt som en surfbräda, dvs göra botten och toppsvängar. I Sverige säljs Watertech och Valley.
  • Forskajak, den moderna surfkajaken härstammar från just slalombåten. De långa surfkajakerna (+3m) är en direkt utveckling från dem. I branta vågor funkar en play/freestylebåt riktigt bra även om surftekniken blir annorlunda än i en riktig surfkajak. Creekbåtar är kass på detta då de är långsamma och bara kommer ligga djupt i skummet.

  • Surfski, de flesta surfskis är klockrena för att fånga mycket små vågor. Har man aldrig paddlat surfski är det svårt att förstå hur effektiva de är i just småvågor och svall. Detta på samma gång som de är effektiva maskiner ute till havs där man hittar 2-3 meters svallvågor. I bra 1-2 meters vågor kommer man med bra teknik upp i farter på 15-20 km, när det blir högre kan du komma upp i farter strax under 30 kmh. Även en surfski kan du manövrera i vågor, vilket är ett måste för att du skall komma upp dessa i höga farter. Skall man köpa en surfski som man skall använda som just en surfski. Då bör man enligt mig akta sig för de så kallade surfskis som vissa europeiska tillverkare släpper ut på marknaden. Bara för att man gör en öppen sittbrunn och sätter ett roder undertill blir det ingen surfski. En effektiv surfski kräver massor av "öppethavvågkunskap" av konstruktören, fören, aktern och rodrets placering är extremt viktiga kofficienter i samanhanget, få i världen är riktgigt duktiga på att ta fram bra sådana konstruktioner. Ett tips, någon gav ett dåligt råd i en annan tråd kanske mest på skämt om en ski, men få kan hantera denna nämnda i vågor, köp aldrig en för rank ski. Snabbast är man när man kan gå för fullt hela tiden utan att ta stödtag. Några bra instegsskis är: Epic V8, V10 Sport, Carbonology Zest, Knysna Genius CLK, Honcho Guru, Red7 Multi60, Fenn XT är de jag kommer på i första hand.
  • Havskajak, många havskajaker fungerar inte så bra som surfmaskiner i våra vindvågor. För att kunna manövrera en havskajak i surf behöver du farmförallt rätt volym i fören. Skarpa eller halvrunda slag längs båten och i för och akter "högt" uppdragna. Viktigt är akterns utformning när du kantar kajaken skall aktern släppa vilket då gör att du kan manövrera den. Whiskyn är en jäkligt bra båt i surf men det finns fler. För att nämna några favoriter PH Delphin, Aries, Tiderace Xcite och även Xtreme (om du är modell större) Arrow Nuka och såklart Arrow Play. Några av dessa båtarna kan du med en massa träning och vilja surfa nästan längs med vågen och få upp en ganska bra fart.
  • Sit On Top är oftast för långsamma för att användas som surfkajaker. Dock finns det undantag, SOT som är gjorda för surf som tex: RTM Loko men räkna med att de är långsamma och inte alltid optimala i mindre vågor.

Till sist: för att kunna surfa behöver du en viss vinkel på vågen (förutom med en surfski som fångar flackare vågor tack vara att de kan paddlas upp i 12 kmh). När den "vinkeln" finns i vågen kan man få surf på nästan alla slags kajaker. Det går alltså utmärkt att i rätt våg surfa med typ en VKV med roder, men det är svårt att komma upp i hastigheter över 12 kmh. För det krävs det att du kan surfa mer längs med vågen. En surfkajak kan komma upp i farter runt 40 kmh, vilket gör dem till det överlägset snabbaste kajakfordonet (om man inte räknar fritt fall med en creekbåt).

Mvh,
Leif
Aterra.se
 
den gång jag hade med gps ut för att kolla om det gick att få upp nån fart, så gjorde jag som max 10,8 knop med en fet touryak. vi körde på ett ganska grunt område mellan några öar där vågorna pressades ihop å fick skaplig höjd. men dom va väldigt oregelbundna och det va jävligt rörigt i sjön pga av att vågorna slog mot öarna vid sidorna och kom tillbax å rörde till det igen. har bara haft med gps 1 gång vid surf.
å surfkajaken är jag ju för fet för att testa : (
 
min prijon???
jag/vi har 6 stycken. så det är fullt upp för att hinna paddla med alla, men det hjälper ändå inte : ( muskler väger mer än fett.
enda sättet att få surfkajaken att flyta med mej i skulle vara att skruva fast den på en lämplig vindsurfingbräda eller nåt sånt. för jag kommer i den men jag kommer aldrig att ta mej ur när det behövs. å sen blir det ju lite väl mkt överlast tror jag så den flyter ju knappt. nej jag får köra med det jag har tills jag springer på nåt kul å surfvänligt. jag funderar på en delphin, men den kommer att sabba känslan i dom kajaker jag redan har. å det är ju lite synd då jag trots allt är ganska så nöjd med vad jag har nu.
 

Väldigt läcker video.

Men en fråga.

Visserligen behöver man väl inte vara Ingmar Bergman för att sätta fast en en kamera i fören på kajak men någon lägger ner tid tid på att "klippa ihop" en intressant video.
Jag brukar själv lägga ner tid på att behandla digitala stillbilder och vet att det går timmar för småsaker. Det tar väl tid med "klippningen" av en video också antar jag.

Men. Och nu kommer frågan.
Vad tänkte ni/du/någon när musiken las på?
TÄNKTE någon alls?

Vad tillför den? Jag var tvungen att stänga av ljudet för att se videon.
Om det nu är så att man måste vara rockhjälte för surfa så finns det bättre låtar.
Annars är faktiskt kontrasten mellan surf-action och klassisk musik ganska häftig.
Jag kan förstå att inspelat ljud mest är oväsen från vind och vågor och inte så njutbart och måste ersättas med något annat, men va f-n...

surgubbe thomas
 
eller ska man satsa på en fettsugning så man kommer i sur-fkajaken kanske?
för den ä ju lite läcker : )
 

Bilagor

  • P1060772.jpg
    P1060772.jpg
    27.9 KB · Visningar: 1,023
Spot on Kåre, precis vad jag menade, cool!
Mats... du får använda din prijon till mer motion så du kommer i surflådan ;)

Lite surfkajaking från Portugal http://vimeo.com/26863092

Tack för dom härliga bilderna Leif!
Om du lovar lära mig surfa i stora vågor... så lovar jag dig att vi tillsammans ska höja vår snittfart på "milen" till över 11,0km/h i snitt 2012 å det är inte speciellt svårt med dom skidorna vi kommer å paddla .... ;)

Å Hans jag tycker Aterra är på kartan, å det rätt rejält!

/Janne
 
Väldigt läcker video.


Men. Och nu kommer frågan.
Vad tänkte ni/du/någon när musiken las på?
TÄNKTE någon alls?

surgubbe thomas

Haha ja det blev hård musik till en film där det smäller på rätt bra, om du kollar i min vimeolista så ligger det nog någon surffilm med klassikt med... har inte många låtar i datorn, så när jag gör nästa film vet i fasen vad jag skall göra får väl sjunga själv och trumma på bordet... tja annars gillar man inte musiken är det ju lätt att skruva ner som de säger på P3.
/Leif
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.