Surfkajaklära...

Neutron

eller ska man satsa på en fettsugning så man kommer i sur-fkajaken kanske?
för den ä ju lite läcker : )

Inte konstigt att du inte kommer ner i den, de har en större modell Neutron. Jag trodde det var den du köpt. Den har betydligt mer volym i aktern vilket är bra för nybörjare och större personer. Men nästan alla Mega är jäkligt trånga vid fötterna.
/Leif
 
Ni missar ju helt att den bästa surfkajaken är en vanlig racinglåda.
Snabb att accelerera, fantastiskt direktstyrd, bekväm sittställning och underbar känsla. Fast det klart, det kräver lite träning...
 
Ni missar ju helt att den bästa surfkajaken är en vanlig racinglåda.
Snabb att accelerera, fantastiskt direktstyrd, bekväm sittställning och underbar känsla. Fast det klart, det kräver lite träning...

Min Cleaver-X vill gärna dyka, men den är ju rolig att paddla i vågor! Inser givetvis att jag är en novis i den.
 
Min Cleaver-X vill gärna dyka, men den är ju rolig att paddla i vågor! Inser givetvis att jag är en novis i den.

Ett av mina roligare minnen är när jag körde följebåt på en SUC-tävling i Nyköping för 3-4 år sedan. Det var hård medvind på banan och rejält besvärlig sjö i slutet. Massor av räddningar och den bästa var en där kanoten dykt och kört fast nosen ordentligt i botten på drygt 2 meters djup ;-)
 
Surfkajaklära - teori

Leif, med vinkeln menar du båtens lutning? Så en surfkajak har ett större spann på vilken vinkel som funkar jämfört med andra kajaker?

Det har väl betydelse var på vågen man ligger? För det har jag upplevt med min Tahe greenland. Ligger jag långt ner på vågen borrar fören ner sig i vattnet, den är ju så låg och spetsig. Då dröjer det inte länge innan kajaken svänger och man ligger bredsides...kanske delvis beror på att jag inte är så bra än så länge :)
Däremot fick jag ett par riktigt fina surfar i höstas när jag låg längre upp på vågen så att fören var i luften och det mestadels var mittendelen av kajaken som hade kontakt med vattnet. Kändes som kajaken planade på vattnet. Fick rejält med fart men exakt hur snabbt vågar jag inte svara på. Var för upptagen med surfa och njuta.
 
Min Cleaver-X vill gärna dyka, men den är ju rolig att paddla i vågor! Inser givetvis att jag är en novis i den.

Japp Cleavern dyker lätt. Men det är bara fostrande för då lär man sig att man måste ligga högt upp på vågen (Tyvärr ofta med rodret viftandes i luften men det är också fostrande).
 
Bäst

Japp Cleavern dyker lätt. Men det är bara fostrande för då lär man sig att man måste ligga högt upp på vågen (Tyvärr ofta med rodret viftandes i luften men det är också fostrande).

Cleaver-x är nog det bästa jag paddlat. Dock så är den precis som du säger fostrande, gör man fel får man simma...
 
Min Cleaver-X vill gärna dyka, men den är ju rolig att paddla i vågor! Inser givetvis att jag är en novis i den.
Ja, gammal havsdyning kan vara väldigt rolig att paddla i. Det behövs inte mycket för att en racer börjar sticka iväg. Cleavern går mjukt i sjön och är mer förutsägbar än moderna racers.
 
Ni missar ju helt att den bästa surfkajaken är en vanlig racinglåda.
Snabb att accelerera, fantastiskt direktstyrd, bekväm sittställning och underbar känsla. Fast det klart, det kräver lite träning...

Som ni diskuterar kan det nog vara problem med att fören dyker med en racinglåda. På bilden paddlar jag en Arrow Play som är en ganska utpräglad lek- och surfkajak (för att vara havskajak) med mycket volym i fören, men ändå kan den vara svår att hålla ovanför ytan i vissa lägen. Men det är ju väldigt kul när kajaker gräver ner sig ordentligt och helst slår över...
ec2b0726c6d42e78bb8ea31cb817d304.jpg

Sen tycker ju jag också att "den bästa surfkajaken" (för mig) ska fungera att rolla upp med i vitskummet för att sedan kunna surfa vidare på samma våg. Hur fungerar det med racinglådor som väl ofta har stora sittbrunnar och obefintliga knästöd?

Med lite snällare vågor stannar nosen över ytan och kajaken går att styra lite fram och tillbaka på vågen.
64181f1a679c60912b5e726ca1cd48b2.jpg


Båda bilderna fotade av Leif Davidsson, Aterra.

//Ala
 
Senast ändrad:
kajaker för surf

det funkar nog att surfa med en racinglåda också på mindre vågor, akterns utformning plus att de är snabba gör säkert att de fastnar lätt i vågor... men nosen förstör allt kommer du det minsta lilla ner i vågen framför är det ju kört och hamnar rodret i luften med så... Funkar verkligen ett racingkajakroder att svänga med i en surf? Går det inte att svänga så åker ju båten rakt in i nästa våg eller ut på flacken mellan vågorna.

På surfskibilden ser ni ett exempel på vad man kan göra med en ski, dvs åka längs vågen. Detta är omöjligt om inte fartyget inte byggt för ändamålet. Vissa havskajaker klarar av det men inte i så flack vinkel. Ni ser hur paddeln har plattat till vågen, den hjälper till att driva båten framåt och för att så länge som möjligt motverka broachning.

Den bästa surfkajaken är såklart en surfkajak där du verkligen har möjlighet att använda vågen för att öka farten. På bilderna ser ni mig i den svarta ONAn göra början på en bottensväng och Jesper i en orange Boost(en av Sveriges bästa surfkajaksurfare) göra slutet på en läcker toppsväng vilken kräver många timmars träning för att kunna utföra. Studera bilden så ser ni kajakens väg genom vågen... sista bilden, ja ibland flyger man fram ;) Foto: Casper Gyldenborg, Leif Davidsson
 

Bilagor

  • XX2O7936.jpg
    XX2O7936.jpg
    89.6 KB · Visningar: 384
  • Other_11092011_141536_17986.jpg
    Other_11092011_141536_17986.jpg
    129.7 KB · Visningar: 458
  • XX2O7895.jpg
    XX2O7895.jpg
    120.8 KB · Visningar: 385
  • Other_11092011_141828_17995.jpg
    Other_11092011_141828_17995.jpg
    116.3 KB · Visningar: 467
Leif, med vinkeln menar du båtens lutning? Så en surfkajak har ett större spann på vilken vinkel som funkar jämfört med andra kajaker?

Det har väl betydelse var på vågen man ligger? För det har jag upplevt med min Tahe greenland. Ligger jag långt ner på vågen borrar fören ner sig i vattnet, den är ju så låg och spetsig. Då dröjer det inte länge innan kajaken svänger och man ligger bredsides...kanske delvis beror på att jag inte är så bra än så länge :)
Däremot fick jag ett par riktigt fina surfar i höstas när jag låg längre upp på vågen så att fören var i luften och det mestadels var mittendelen av kajaken som hade kontakt med vattnet. Kändes som kajaken planade på vattnet. Fick rejält med fart men exakt hur snabbt vågar jag inte svara på. Var för upptagen med surfa och njuta.

För att släppa aktern och svänga båten behöver du volym i fören. Den typen av grönlandskajaker (Thomassons Black Pearl, Arrow Ivalu) är vad jag förstår lätta att få i surf, men som sagt nackdelen är att de inte har så mycket volym i fören. vet inte om det funkar men tryck fram kroppen så långt som möjligt och lägg ut paddeln låååångt ut från båten mot vågen... ser fram emot en story när du testet ;)

Vinkel dumt utryckt det skulle stått viss lutning...

En surfski kan fånga lite flackare vågor än andra flytetyg tack vara att du kan paddla upp dem i ca 12 km när det väl släpper så är man där. Annars kan man nog säga att kan du surfa med en havskajak i en viss våg kan man surfa med en surfkajak. Vad jag vill ha sagt med det är att du inte behöver särskilt höga vågor för att surfa.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.