Sarek vandring

Hej,

Jag skulle gärna vilja ha lite information om att vandra Akkastugorna- Ruohtesvagge-Rapadalen-Kvikkjokk. Hur lång tid bör man sätta av, tips på toppturer, omvägar värda att ta? När är det bäst att åka? Har ett spann på en månad mellan mitten av augusti till mitten av september att välja på.

Mvh
Andreas
 
Hej,

Jag skulle gärna vilja ha lite information om att vandra Akkastugorna- Ruohtesvagge-Rapadalen-Kvikkjokk. Hur lång tid bör man sätta av, tips på toppturer, omvägar värda att ta? När är det bäst att åka? Har ett spann på en månad mellan mitten av augusti till mitten av september att välja på.

Mvh
Andreas

Hur lång tid? Räkna med minst sju dagar. Två dagar från Akkastugorna till Skárja. Ytterligare två till Rapadalen. Två dagar till Aktse. En dag till Kvikkjokk. Detta inbegriper inte toppturer.

Tips på toppturer: Niak, Svarta Spetsen, Låddebakte och Skierffe.

Omvägar värda att ta En sväng norr om Bielavallda för att ta en närmare titt på Bierekjavrrés gröna vatten kan vara en trevlig svängom.

Bäst tid att åka: Två sista veckorna i augusti är en fin tid: det är fortfarande stor sannolikhet för frostfria nätter samtidigt som myggplågan troligen är förbi. Flödena är relativt låga. Å andra sidan blir fjällen aldrig vackrare än när de klätt sig i höstskrud och topparna pudras med snö. I Sarek kommer höstens genombrott först i september.
 
tidsuppskattningen är kanske i minsta laget enligt mig, speciellt sträckan aktse - kvikkjokk som väl tar två dagar i alla fall? fast det beror ju på hur fort du går :)
Skierfe får du inte missa.
/fremag
 
Använder samma tråd.

Finns det bussar etc som går till Akkastugorna respektive Kvikkjokk? Hur ofta, måste man förboka långt innan osv?

MvH
 
Använder samma tråd.

Finns det bussar etc som går till Akkastugorna respektive Kvikkjokk? Hur ofta, måste man förboka långt innan osv?

MvH

Ja, det finns buss som går till Ritsem, sedan båt till Akka (Änonjalmme).
Båten avgår i anslutning till busstiderna.
Även till Kvikkjokk går det buss.

Busstidtabeller finns på www.ltnbd.se
Men sommartidtabellen har inte kommit än.

Buss behöver inte förbokas.

/Ulf
 
Bussarna brukar vara tajmade mot nattågen till/från Stockholm (Murjek respektive Gällivare). En vanlig överraskning när man kliver på bussen är att det är dyrare än man tror eftersom man inte tänker på att man ska resa 20 mil till när man äntligen klivit av tåget (boka resplusbiljett så är allt klart).

Är det verkligen värt att traska nere i Rapadalen? Jag har precis kommit hem från en vintertur som delvis gick genom dalen och vi konstaterade att vi var glada över att det var snö och is och inte kärr och mygg. Eller har jag fel?

För övrigt är Skierffe ett måste. Väldigt häftigt och dessutom lättbestigen. Har varit upp en gång. Hade rejäl otur då vädret bjöd på ett dubbelt molnlager - ett under och ett över oss - vi såg inte mycket.
 
tidsuppskattningen är kanske i minsta laget enligt mig, speciellt sträckan aktse - kvikkjokk som väl tar två dagar i alla fall? fast det beror ju på hur fort du går :)
Skierfe får du inte missa.
/fremag

Håller med... dessutom så skulle jag undvika sträckan då den inte är speciellt upplyftande att gå, Så jag skulle alltså valt en annan slutdestination. Alternativt förlängt rutten inne i Sarek och avslutat med att gå till Sitoälvsbron och fått skjuts till Tjåmotis, därifrån kan man sedan ta sig till Jokkmokk eller Kvikkjokk.

Och nere i Rapadalen behöver man ju inte gå speciellt mycket, högst en halv dag. Lättaste vägen är via Snavvavagge och sen upp "ovanför" norr om Rapadalen, ungefär vid renvaktarstugan, och sen vidare mot Skierfe.
 
Hej!
Planerar vandring i augusti (Akkastugorna-Ruotesvagge-Rapadalen-Aktse-Kvikkjokk). Har med intresse läst denna och andra trådar här på forumet. Några frågor har dykt upp, som vi hoppas kunna få lite hjälp med:

1. Hur är det att vandra i Rapadalen? Någon skrev att man endast går en kortare bit (Skårkistugan till Renvaktarstugan och sedan norr om dalen till Skierffe. Kan någon tipsa om bästa vägval på karta från renvaktarstugan till Skierffe? Det ser bitvis relativt brant ut...

2. Eller ska man vandra nere i dalen från Skårkistugan till Nammasj? Hur är detta? Beräknad tid? Båttransport Nammasj - Laitaure? Många bra tips på forumet om båttransport från Aktse in i Rapadeltat, men hur är det åt andra hållet? Hur kontakta båtförare om det på förhand är svårt att veta exakt vilken dag man når Nammasj?

3. Vi hade tänkt oss vandring Aktse-Kvikkjokk för en trevlig kväll på fjällstationen och god middag etc innan buss hemåt. Det verkar som om många här inte rekommenderar att man vandrar Kungsleden till Kvikkjokk?! Beror detta på att sträckan är tråkig eller jobbig eller finns annat skäl?

Tacksam för svar!!
 
1. Kan någon tipsa om bästa vägval på karta från renvaktarstugan till Skierffe? Det ser bitvis relativt brant ut...

3. Vi hade tänkt oss vandring Aktse-Kvikkjokk för en trevlig kväll på fjällstationen och god middag etc innan buss hemåt. Det verkar som om många här inte rekommenderar att man vandrar Kungsleden till Kvikkjokk?! Beror detta på att sträckan är tråkig eller jobbig eller finns annat skäl?

Tacksam för svar!!

Mina bidrag...

1. Det är inte brant alls, typ en flack backe att gå upp för, med tydlig stig... f ö så såg jag aldrig någon stuga när jag var där. Tror inte att det är något som är värt att sikta på heller... utan ta ut riktningen mot det flacka partiet öster om stugan. I den sluttningen finns det fina tältplatser. Kolla mitt fotoalbum.

2. Det är björkskog och ganska kuperat... vid fel årstid, i juli, så är det galet mycket mygg där. Det är dock fint när man kommer upp mellan Favnoajvve och Huornnasj... Nere vid Stour Dahta är det också fint... bra tältplatser finns vid sjön. Har bild från den platsen också...

Thomas
 
3. Vi hade tänkt oss vandring Aktse-Kvikkjokk för en trevlig kväll på fjällstationen och god middag etc innan buss hemåt. Det verkar som om många här inte rekommenderar att man vandrar Kungsleden till Kvikkjokk?! Beror detta på att sträckan är tråkig eller jobbig eller finns annat skäl?

Eftersom jag aldrig stannat ordentligt i Kvikkjokk utan bara sprungit förbi så ska detta tolkas med viss försiktighet:
Kvikkjokk är väl en av de mest nedskrivna fjällstationerna. Noll utveckling och inte särksilt bra hållen. Så om man vill gå i Sarek och stanna på fjällstation mot slutet är väl snarare Saltoluokta att rekommendera.

Kungsleden mot Kvikkjokk: som redan nämnts: Björkskog och kärr samt nåt tveksamt vad, men alternativen är inte så många så stå ut
 
2. Eller ska man vandra nere i dalen från Skårkistugan till Nammasj? Hur är detta? Beräknad tid? Båttransport Nammasj - Laitaure? Många bra tips på forumet om båttransport från Aktse in i Rapadeltat, men hur är det åt andra hållet? Hur kontakta båtförare om det på förhand är svårt att veta exakt vilken dag man når Nammasj?

Det finns en walkie-talkie i en postlåda vid parkgränsen som man använder för att beställa båtskjuts. Observera att även efter beställning är det tidtabell som gäller och att det inte går några båtar på måndagar, för då är Läntha i Jokkmokk och handlar. :)

Har bara en vinterbild, men så här ser det ut:
namm.jpg

Kungsleden mot Kvikkjokk: som redan nämnts: Björkskog och kärr samt nåt tveksamt vad, men alternativen är inte så många så stå ut

Ett alternativ kan vara att vika av från leden efter Bårddegiehtje och på valfritt sätt ta sig till Boarek (se upp för snåren), varifrån vägen till Kvikkjokk brukar upplevas som trevligare. Se bara upp med stigvalet så att man hamnar rätt; finns en hel del (skräck)historier om folk som svängt fel... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
avslutat_medlemskap Tidsåtgång för vandring i Sarek? Fjällvandring 7
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
kim92 Vandring i sarek! Fjällvandring 5
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
kjpil 8-9 dagars vandring i Sarek. Färdbeskrivning Fjällvandring 4
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
UtsiDaniel Hjälp för Sarek vandring Fjällvandring 6
pajaro 10 dagars vandring i sarek Fjällvandring 13
funkymac Fråga - Vandring i Sarek Fjällvandring 2
axeisi sarek vandring för oerfarna Fjällvandring 8
Ninakanin Förslag på vandring i Sarek? Fjällvandring 15
Norr Hopp om vandring med hund i Sarek. Fjällvandring 17
Villja vandring i Sarek Fjällvandring 2
Jocke84 Vandring i Sarek Fjällvandring 3
esd24eso Vandring i Sarek Fjällvandring 4
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
JimmyBoy Vandring i Sarek Fjällvandring 8
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.